اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایران

تفاهم اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک برای اجرای پروژه ISPX

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور انجام شد

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ؛در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد اجرای پروژه ملی توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران (ISPX) به امضا رسید.

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، شیوه اجرای پروژه ملی توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران (ISPX) مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به امضا رسید.

با توجه به اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب شده تا شرکت‌های بزرگ اروپایی همکاری خود را با طرف‌های ایرانی محدود و یا متوقف سازند، اتحادیه اروپا تلاش دارد، صنایع کوچک و متوسط فعال را با طرف ایرانی پیوند دهد و از این طریق مسیر مناسبات اقتصادی ایران و اروپا تداوم پیدا کند. در همین راستا، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط در ایران نیز در دستور کار قرار گرفته و اتاق ایران سعی دارد از راه‌های مختلف، زمینه همکاری و مشارکت این صنایع را با طرف‌های اروپایی برقرار کند.

بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، پروژه ISPX می‌تواند به بهبود شرایط صنایع کوچک کمک کند. در نتیجه همکاری اتاق با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مؤثر است.

پیش از امضای تفاهم‌نامه، صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گزارشی از اقدامات این سازمان در راستای توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ارائه داد. آنچه به جد از سوی این مقام مسئول مورد توجه قرار گرفت، تلاش این سازمان برای سودده شدن شهرک‌های ایجاد شده و جلوگیری از احداث شهرک‌های جدید صنعتی در کشور بود. به باور نجفی، این کار می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و موجب حضور واحدهای صنعتی در شهرک‌ها شود.

وی همچنین از ایجاد ستادی در این سازمان به منظور رصد روزانه وضعیت شهرک‌های مستقر در سطح کشور خبر داد و گفت: این گزارش هر روز حدود ساعت 6 بعدازظهر در اختیار وزر صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد. از طرفی پروژه راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مربوط به وضعیت صنایع کشور، چه واحدهایی که در داخل شهرک‌ها مستقر هستند و چه آنهایی که در خارج از شهرک‌ها فعالیت می‌کنند را در برنامه کاری خود داریم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین از اصلاح اساسنامه شهرک‌های صنعتی خبر داد و تصریح کرد: به دنبال اصلاحات انجام شده سعی کردیم مسئولیت اصلی صنایع و شهرک‌های صنعتی هر استان را به سازمان صنایع کوچک همان استان بدهیم تا از این طریق پیگیری مطالبات فعالان اقتصادی هر منطقه به راحتی انجام شود.

وی در ادامه به موضوع یارانه‌هایی که باید در اختیار صنایع کوچک قرار می‌گرفت، اشاره کرد و افزود: این موضوع از گذشته مطرح بوده اما تاکنون اجرایی نشده است. در این دوره تلاش خواهیم کرد تا سهم یارانه صنایع کوچک را پرداخت کنیم. از طرفی ارائه تسهیلات ویژه و مشوق‌ها را در دستورکار داریم.

نجفی در ادامه به پروژه ISPX اشاره کرد و گفت: مجری اصلی پروژه، اتاق خواهد بود و سازمان تنها نقش حمایتی دارد. اتاق اصفهان وظیفه اجرای این طرح را به صورت پایلوت بر عهده داشت. بر اساس اظهارات وی اگر قرار باشد این پروژه در توسعه جایگاه صنایع کوچک و متوسط تأثیرگذار باشد، باید ازاین‌پس به صورت ملی اجرا شود.

در همین رابطه عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس اتاق اصفهان از تجربیات و اقدامات اتاق اصفهان در اجرای پروژه ISPX سخن گفت و تشریح کرد: مهم‌ترین مأموریت این مرکز عبارت است از شناسایی، ایجاد و توسعه بازار برای اعضا، تسهیل ارتباط کارفرمایان و پیمانکاران و توسعه فرآیند پیمان‌سپاری، ارتقا و توانمندسازی پیمانکاران صنعتی و الگوبرداری از نحوه فعالیت بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط با کلاس جهانی برای افزایش توان بنگاه‌های داخلی.

وی ادامه داد: اتاق اصفهان در زمانی که مسئولیت این پروژه را به عهده داشت، قراردادی با یونیدو امضا کرد تا این پروژه به صورت بین‌المللی دنبال شود. البته این موضوع در تمام کشورهایی که این پروژه را اجرایی کردند، مطرح است و با یونیدو همکاری می‌کنند.

بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تا امروز بالغ‌بر 22 استان برای آغاز فعالیت خود در قالب این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. البته در برخی استان‌ها کار تا حدی جلو رفته است.

علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران نیز ضمن تشریح آنچه تا کنون از سوی اتاق ایران در مورد اجرای این پروژه صورت گرفته است، اعلام کرد: برای ملی شدن پروژه، لازم است تا اتاق ایران به صورت جداگانه با یونیدو قرارداد امضا کند. البته لازم است تا پایان ماه جاری این موضوع را نهایی کنیم.

در بخش دیگری از این نشست روسای اتاق‌های یاسوج و قزوین در مورد اقدامات سازمان صنایع کوچک به چند نکته اشاره کردند. جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج در مورد سیاست‌های این سازمان در استان‌های کم‌تر توسعه‌یافته، گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌های موردنظر سازمان صنایع کوچک در استان‌های کم‌تر توسعه‌یافته، چندان محقق نشده است و باید این موضوع مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. در این استان‌ها قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی بسیار بالاست و برای همین حتی یک واحد هم هنوز در این شهرک مستقر نشده است.

علیرضا کشاورز قاسمی، رئیس اتاق قزوین، در مورد بانک اطلاعاتی که قرار است به همت این سازمان تهیه شود، گفت: ازآنجاکه واحدهای صنعتی زنده بوده و مدام در حال تغییر و تحول هستند، باید کاری کنیم تا این بانک اطلاعاتی نیز پویا بوده و مرتب به‌روز شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا