اجتماعیاقتصادیشهریمحیط زیست

تمام شهرها به مدل پیش بینی آلودگی هوا نیاز دارند

به گزارش اقتصاد روز به نقل ایرنا، داود پرهیزگار روز دوشنبه در همایش بین المللی پیش بینی عددی وضع هوا و اقلیم در محل سازمان هواشناسی افزود: امروزه الودگی هوا به معضلی در کشور تبدیل شده و هر روز شاهد افزایش تعداد شهرهای الوده هستیم.
وی با اشاره به پیشرفت کشور در خصوص پیش بینی ها اظهار داشت: سازمان هواشناسی در زمینه پیش بینی الودگی موفق بوده است.
وی ادامه داد: در پیش بینی در حوزه سیل به ویژه در حوضه ابریز کرخه، کارون و دز نیز بسیار موفق بوده ایم.
پرهیزگار گفت: سعی کردیم از مدل ها به شکل کاربردی استفاده کنیم که یکی از انها اطلس باد است که برای انرژی بادی و ایجاد مزارع انرژی بادی استفاده می شود.
به گفته وی پیش بینی پوشش برف و مه از دیگر مدل هایی است که در سازمان هواشناسی تهیه شده است..
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه هواشناسی جاده ای نیز پیش بینی ها به خوبی صورت می گیرد و اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار می گیرد تا برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند.
وی افرود: پیش بینی عددی در کشور ما بسیار جوان است و در استانه ٢٠ سالگی قرار دارد، به این معنا که نیاز به کارهای بسیار گسترده ای در این زمینه داریم تا بتوانیم همپای دنیا پیش رویم و نیازهای داخلی خود را هم تامین کنیم.
وی با بیان این که در این مدت در زمینه پیش بیتی عددی کشور پیشرفت های خوبی حاصل شده است گفت: استفاده کاربران در کسور از مدل های متفاوت زیاد شد، بر این اساس توانستیم یک مدل عددی همپای مدل حهانی را ملی و بومی سازی کنیم تا وابستگی ما نسبت به مدل های خارجی جهانی کاهش یابد هم اینکه بستری برای طراحی مدل های بیشتر در داخل فراهم شود.
پرهیزگار گفت: تاریخچه پیش بینی مدل عددی به حدود ١١٤ سال قبل برمی گردد اما به علت نبود زیر ساخت ها این ایده نیم قرن بعد عملی شد.
وی افرود: در ایران در ٢٠ تا ٢٥ سال پیش ، از روش های دیده بانی و پیش بینی استفاده می شد و از کیفیت مناسب برای کاربران برخوردار نبود که با امدن سوپر کامپیوترها و مدل سازی جوی زمینه پیش بینی های دقیق تر فراهم شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طیف کاربران هواشناسی بسیار وسیع است ، تقریبا تمام کشور جزو کاربران اطلاعات هواشناسی و اقلیم شناسی به حساب می ایند و هر کدام اطلاعات خاص خودشان را می خواهند که این مساله کار را تا حدودی سخت می کند.
وی افرود: مثلا اگر قرار باشد منطقه ای در مکانی ایجاد شود و یا توسعه یابد باید بر اساس توان خرده اقلیم صورت گیرد در غیراینصورت توسعه پایدار نخواهد بود بنابراین در این روند پیش بینی و طراحی یک مدل صحیح بسبار مهم است.
وی اطهار داشت: چون طیف خدمات و تعداد کاربران در زمینه هواشناسی بسیار گسترده است از این رو دو دسته هواشناسی و اقلیم شناسی به کار گرفته می شد که طی سال های اخیر با محوریت هواشناسی انگلستان بحث جدیدی از تلفیق این دو دسته مطرح شد.
وی در ادامه به گرمایش جهانی اشاره کرد و گفت: گرمایش جهانی یک پدیده اقلیم شناسی است که به موضوع هواشناسی تبدیل شده است، با وفوع آن شاهد بروز پدیده های حدی مانند سیل های ویرانگر و خشکسالی های متناوب در دنیا و ایران هستیم .
وی گفت: بر اساس گزارش lpcc سال های ٢٠١٥، ٢٠١٦ و ٢٠١٧ گرمترین سال ها در تاریخ هواشناسی بوده و دمای زمین ١،١درجه سانتیگراد نسبت به قبل از صنعتی شدن گرمتر شده است.
وی به علم هواشناسی در ایران اشاره کرد و گفت: اولین گام در ایران در خصوص پیش بینی عددی در سال ١٩٧٥ برداشته شد، تا سال ٢٠٠٠ کار چندانی صورت نگرفت اما بعد از آن اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد و امروز به مرحله ای رسبدیم که همایشی بین المللی در این زمینه برگزار می کنیم.
اولین همایش بین المللی پیش بینی عددی وضع هوا و اقلیم با حضور متخصصانی از کشورهای فرانسه، سوئد، آلمان و کره ٢٨ و ٢٩ ابان در سازمان هواشناسی برگزار می شود.
پیش بینی عددی وضع هوا مدل های ریاضی از جو و اقیانوس را برای پیش بینی وضع هوا بر اساس شرایط وضع هوای جاری مورد استفاده قرار می دهد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا