کشاورزی

تمام نهاده‌های کشاورزی بیش از نیاز کشور انبار شده است/ شرکت‌های داخلی جای خارجی‌ها را پر کردند

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز با بیان اینکه تمام نهاده‌های کشاورزی بیش از نیاز کشور در انبارها وجود دارد، گفت: سیاست وزارت کشاورزی در وهله نخست اتکا به تولید داخل و پس از آن وارد کردن دانش کشاورزی است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس، امروز عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با حضور در هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با بیان اینکه در آستانه آغاز فصل زراعی بهار تمام نهاده‌ها تأمین و بیش از نیاز انبار شده است،‌گفت: ما سیاست‌های جدیدی را در این دوره اعمال خواهیم کرد و سازمان‌ها، نهادها و دولت باید در این زمینه ما را همراهی کنند.

کشاورز اتکا به تولید داخل را برنامه اصلی عنوان کرد و گفت: در صورت نیاز ترجیح خواهیم داد دانش و علوم کشاورزی را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی در این زمینه به بخش خصوصی اعلام کرد که تمام همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و با شرکت‌های خارجی مشارکت در زمینه انتقال دانش به داخل کشور را جلو ببرند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین از دولت، نهادهای مالی و پشتیبان هم درخواست کرد که آماده این تغییر و تحولات باشند و وزارت جهاد کشاورزی را در انجام این سیاست‌ها یاری دهند.

* کمبودی در نهاده‌های کشاورزی نداشته‌ایم

کشاورز با بیان اینکه 40 تا 70 درصد برخی نهاده‌ها حتی بیش از سال گذشته تأمین شده است، گفت: برخی از این نهاده‌ها در داخل تولید می‌شود و برخی هم وارد شده است اما همه سیاست‌های ما تأمین نیازها در داخل است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به اتفاقاتی که در کشور از لحاظ تحریم افتاده باید سیاست‌ها را عوض کنیم،‌گفت: کشور اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و هر روز این فشارها از سوی دولت‌ها بیشتر می‌شود و ما تلاش خواهیم کرد که برنامه‌های خود را مطابق با وضعیت فعلی و بر مبنای توسعه تولید ادامه دهیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تحریم اقتصادی گفت: نهاده‌های کشور اکنون فضای خیلی راحت و آرامی دارد و نشان می‌دهد که این خانواده کشاورزی به خوبی کنار هم کار می‌کنند و تا به الان هیچ گزارشی از گرانی، کم‌آبی، کمبود نهاده‌ها و سایر مکمل‌های غذایی گزارش نشده است.

* شرکت‌های داخلی جای خارجی‌ها را پر کردند

کشاورز با بیان اینکه برخی شرکت‌های خارجی تولیدکننده نهاده ما را ترک کرده‌اند گفت: این اقدام آنها برخلاف اینکه غذا و دارو جزو تحریم‌ها نیست انجام شده اما برای جبران این خلأ شرکت‌های داخلی ما انعطاف خوبی را به خرج داده‌اند و جای خالی آنها را پر کرده‌اند.

وی با تأکید بر حضور و نقش بخش خصوصی گفت: همان‌طور که قبلاً گفتم یکی از سیاست‌های من مشارکت حداکثری بخش خصوصی در تولیدات بخش کشاورزی است و دولت باید در این زمینه تنها نقش تسهیل‌گری را انجام دهد و با کمک آنها باید دانش را به داخل کشور بیاورند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اقداماتی در این زمینه آغاز شده به طوری که تولید بذر هیبرید را شروع کردیم و تولیدکنندگان وارد صحنه شده‌اند و باید تدریجی و پیوسته این راه را ادامه دهند.

* افزایش 6 درصدی محصولات کشاورزی

کشاورز در بخشی دیگر از صحبت‌ها به رشد 6 درصدی محصولات کشاورزی امسال اشاره کرد و گفت: این افزایش با کمک تولیدکنندگان نهاده و محققان صورت گرفته و این روند ما ادامه خواهد داشت.

وی به تجربه تولید در گذشته اشاره کرد و گفت: سال 92 بذر 704 ذرت را صد در صد در داخل تولید کردیم که تنها با تغییر سیاست و روش‌ها صورت گرفت بنابراین اکنون هم با تغییر نگاه و اعمال سیاست‌های جدید می‌توانیم شرایط مطلوبی را به ویژه برای تکثیر بذر در کشور فراهم کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر به خصوصی‌سازی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این خصوصی‌سازی باید افزایش یابد و من هنوز در این زمینه رضایتی ندارم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا