اجتماعیمحیط زیست

توضیحات ، جعفر قادری ، نماینده شیراز و زرقان در مورد شیوه جدید توزیع عوارض آلایندگی پالایشگاه زرقان

بر اساس ماده 123 قانون برنامه پنجم و یکی از بندهای ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه که تکرار ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه است، عوارض آلایندگی به نسبت تاثیرگذاری بین مناطق متاثر از آلایندگی در کمیته ای مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، اقتصاد و دارایی، محیط زیست و فرمانداران شهرستانهای ذیربط توزیع میشود.

به گزارش اقتصاد روز، متولی تهیه دستورالعمل نحوه توزیع، سازمان برنامه و بودجه است. تا بحال بدون توجه به این دستورالعمل، عوارض آلایندگی صرفا به شهرستانهای محل استقرار واحد تولیدی آلاینده اختصاص داده شده است. بدون اینکه قانون مربوط به آلایندگی در اصلاح قانون ارزش افزوده درمجلس دهم و یا یازدهم تغییر کند، ظاهرا نادرست نوشته شدن دستورالعمل و یا تعبیر نادرست از دستورالعمل، باعث شده تا سهم شهرستانهای محل استقرار واحدهای آلاینده نادیده گرفته شود.
منطقی است که بدون توجه به جمعیت شهرستانها مشخص شود که تاثیرگذاری آلایندگی بر هر شهرستان چند درصد است. طبیعی است شهرستانی که محل استقرار واحد آلاینده است و بیشتر از سایر شهرستانها متاثر از آلودگی است بدون توجه به جمعیتش باید بیشترین عوارض آلایندگی را بخود اختصاص دهد و شهرستانی که از محل انتشار آلودگی دورتر است و کمتر متاثر از آلایندگی است، بدون توجه به جمعیتش باید سهم کمتری از عوارض آلایندگی را بخود اختصاص دهد.
بعد از اینکه سهم هر شهرستان از عوارض آلایندگی مشخص شد، منطقی است که این سهم بین شهرها و روستاهای شهرستان به نسبت جمعیت توزیع شود.

این روش که بخشی از آن تابحال اجرا شده باید تکمیل و بدرستی اجرا شود. اجرای این روش باعث میشود تا همه شهرستانهای متاثر از آلودگی به نسبت تاثیرپذیری از این عوارض، سهم ببرند و کسی هم ناراضی نباشد.مردم شهرستان زرقان اطمینان داشته باشند که اگر ایراد در دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه باشد برای اصلاح آن اقدام می کنیم و اگر مشکل در تفسیر نادرست از دستورالعمل باشد حتما برای عمل به تفسیر درست از دستورالعمل تلاش خواهیم کرد. اگر برخی از شهرستانها از عوارض آلایندگی پالایشگاه زرقان سهم ببرند، شهرستان زرقان هم از عوارض آلایندگی واحدهای آلاینده در سایر شهرستانها سهم خواهد برد و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا