اجتماعیاقتصاد مقاومتیاقتصادیشهری

ثبات وضعیت فعلی بازار کاغذ به ادامه حیات بازار نشر می‌انجامد

کاغذ یارانه‌ای و نبودش

مدیر انتشارات شباهنگ معتقد است اگر وضعیت بازار کاغذ به همین‌شکل باقی بماند، می‌توان به ادامه حیات چاپ کتاب و بازار نشر امیدوار بود.
به گزارش اقتصاد روز، در ادامه پرونده کاغذ یارانه‌ای سراغ مدیر انتشارات شباهنگ رفتیم که هم به چاپ کتاب‌های عمومی مبادرت دارد و هم در زمینه چاپ کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی فعالیت می‌کند. ۳ ناشری که در قسمت‌های پیشین پرونده با آن‌ها گفتگو کردیم، همگی بر حفظ کاغذ یارانه‌ای دولت تاکید داشتند.

این‌بار با قاسم احمدزاده گفتگو کردیم که معتقد است وجود کاغذ یارانه‌ای دولت در شرایط فعلی، شرط حیات بازار نشر است و بودنش خیلی بهتر از نبودنش است. این‌ناشر می‌گوید: تمام ناشرینی که این‌روزها مشغول کار چاپ کتاب هستند، از ارشاد کاغذ می‌گیرند. و اگر غیر از این‌ باشد، تولید کتاب، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افت خواهد کرد. چون بسیاری از ناشران نمی‌توانند با قیمت آزاد کاغذ بخرند.

وی افزود: در حال حاضر کتاب‌ها با شمارگان عمومی ۵۰۰ تا ۲ هزار نسخه چاپ می‌شوند که ۱۰۰ نسخه‌شان وارد شبکه پخشی‌ها می‌شود و باقی‌شان در انبار می‌مانند تا به مرور، تا سال آینده به فروش برسند. البته برخی کتاب‌ها هستند که خوب تیراژ می‌خورند و به‌طور مرتب چاپ می‌شوند که نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد. این‌کتاب‌ها، جدا از موارد استثنا هستند که خرج یک‌ناشر را تامین می‌کنند. اما همه ناشران به‌ این‌شکل نیستند و فقط چند ناشر داریم که عناوین مشهور و بفروش دارند.

مدیر انتشارات شباهنگ در ادامه گفت: اگر بخواهیم کاغذ را با قیمت ارز نیمایی بخریم، وضعیت وحشتناکی به وجود می‌آید چون نقدینگی ما ناشران به آن‌صورت نیست که از پس چنان‌شرایطی بربیاییم. در حال حاضر تعاونی ناشران کاغذ دولتی می‌دهد که به‌طور مرتب آن را دریافت و هزینه‌اش را تسویه می‌کنیم. چنین‌وضعی ما را تشویق می‌کند کار را ادامه بدهیم چون قیمت فعلی این‌کاغذ متناسب است و زیاد به نقدینگی ناشران فشار نمی‌آورد. در حال حاضر کاغذ را بندی ۱۲۰ هزار تومان می‌خریم و قیمت بیرون آن، ۲۵۰ هزار تومان است اما اگر پای ارز نیمایی به این‌ماجرا باز شود، قیمت به بندی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. در نتیجه چاپ یک کتاب ۲ هزار تیراژی، برای یک‌ناشر ۱۰۰ میلیون هزینه کاغذ دارد.

احمدزاده درباره این‌که آیا قیمت کاغذ به ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید، گفت: راستش این‌مساله تا به حال در حد شایعه بوده اما قیمت کاغذ بالا نرفته است. اما کافی است که این‌شایعه کمی دامنه‌دارتر شود و بخواهد رنگ واقعیت به خود بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر کاغذ دولتی، کمک بزرگی به ناشران است. کمترین فایده‌اش این است که باعث می‌شود پرسنل و نیروهای یک‌ناشر تعدیل و بی‌کار نشوند. یعنی هرطور که هست چرخ نشر کشور دارد کژدار و مریض می‌چرخد. بعضی از ناشران قدرت و توانایی زیادی دارند و می‌توانند تحت هر شرایطی کار کنند اما همه این‌طور نیستند. اما این‌کاغذ دولتی برای آن ناشران بزرگ هم کمک است چون به‌خاطر تولیدات بیشترشان، کاغذ بیشتری می‌گیرند و همه کاغذ را هم تبدیل به کتاب می‌کنند. همین‌مساله باعث می‌شود صحاف کار کند، چاپخانه‌دار کار کند، لیتوگراف کار کند و همه مشغول باشند. همان‌طور که می‌دانید خیلی از چاپخانه‌ها تعطیل شده‌اند.

این‌ناشر در پایان گفت: بنابراین اگر کاغذ دولتی نباشد، همه گروه‌های مرتبط با کار کتاب، ناچارند کار را تعطیل کنند. بنابراین خوشحال می‌شوم اگر وضعیت به همین‌شکل بماند تا کار ادامه پیدا کند.
منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا