اقتصاد کلان و بودجهاقتصادیبازرگانیحمل و نقلصنعت و تجارت

جابه‌جایی ‌یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان/ صادرات غیرنفتی ۳۱درصد افزایش یافت

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان از جابه‌جایی حجمی نزدیک به ۲میلیون تن انواع کالا و جهش صعودی ۶۶۲درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر و پهلوگیری بیش از ۶هزار فروند شناور طی ۵ماهه نخست سال “جهش تولید” خبر داد.
به گزارش اقتصاد روز از بندرلنگه، قاسم عسکری‌نسب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی دوره زمانی 5ماهه نخست سال جاری در مجموع یک میلیون و 779 هزار و 777 تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که از این میزان، 860 هزار و 985 تن که رشد 10درصدی را نشان می‌دهد مربوط به کالاهای غیرنفتی و 921 هزار و 70 تن دیگر به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید
صادرات نفت خام عراق در ماه اوت کاهش یافت

هشدار بخش خصوصی در پی ازدست‌رفتن بازارهای صادراتی؛ 40درصد صادرات کاهش یافت

خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به‌شدت اُفت کرد

صادرات غیرنفتی 31درصد افزایش یافت

وی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان را 429 هزار و 83 تن اعلام کرد و افزود: عمده این محموله‌های صادراتی شامل میوه و تره‌بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بوده است که در این بخش از عملیات، افزایش 31درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم.

افزایش 29درصدی کابوتاژ (کران بری) فرآورده‌های غیرنفتی

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان با اشاره به افزایش فعالیت‌های کابوتاژی بیان کرد: از مجموع صادرات غیرنفتی انجام‌شده، 371 هزار و 369 تن به‌صورت رویه کابوتاژ (کران بری) در بنادر غرب هرمزگان تأییدجابه‌جا شد که رشد 29درصدی داشته است.

وی افزود: حجم صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشام به 129 هزار و 614 تن رسید که نشانگر رشد 22درصدی است.

عسکری‌نسب با اعلام حجم 37 هزار و 257 تن ترانزیت کالاهای غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان طی 5ماهه نخست سال 99 (که عمده آن محموله خودرو بوده است) خاطرنشان کرد: بندرلنگه با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی و داشتن کمترین فاصله دریایی با بنادر کانونی منطقه از جمله بنادر امارات متحده عربی، در زمره بنادر فعال ترانزیتی کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که این بندر با تخلیه 17 هزار و 770 دستگاه خودروی ترانزیتی در 5ماهه سال جاری همچنان پیش‌رو در امر ترانزیت به‌لحاظ تعداد و بالا بودن سرعت تخلیه است.

این مقام مسئول با یادآوری اقدامات صورت‌گرفته جهت گسترش فعالیت‌های بندری و ترغیب به کانتینری نمودن روند تخلیه و بارگیری کالا گفت: با انجام طرح توسعه بندرلنگه و اجرای پروژه‌های زیربنایی در سال‌های اخیر و فراهم نمودن شرایط لازم و تخصیص محوطه ویژه نگهداری کانتینرهای خالی ورودی و کانتینرهای در انتظار نوبت ارسال و تسهیل روندهای کاری اربابان رجوع، همچنین تنظیم استراتژی مشترک کاری با ارگان‌های همکار با توجه به خواست‌های مشتریان بندرلنگه، ایجاد شرایط ورود و خروج کانتینر و تسریع پهلودهی شناورها در این بندر و نیز ارائه خدمات 24ساعته خدمات دریایی، شاهد افزایش عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری هستیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون این میزان به 4 هزار و 678 TEU کانتینر پر طی 5ماهه سال جاری رسید که بیانگر رشد 662درصدی نسبت به مدت مشابه سال 98 است.

عسکری‌نسب در پایان تعداد شناورهای ورودی به بندرلنگه طی 5 ماه نخست سال 99 را 6 هزار و 258 فروند اعلام و اضافه کرد: از این میزان، 369 فروند شناور بالای هزار تن و 5 هزار و 889 فروند زیر هزار تن در این بندر پهلودهی شده‌اند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا