اجتماعیاقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعتصنعت و تجارتکشاورزی

جزئیات پروژه‌های انتقال آب از دریا به استان کرمان

تأمین آب شهرهای کرمان و رفسنجان

وزیر نیرو با اشاره به جزئیات پروژه‌های انتقال آب از دریا، گفت: پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس باید به ظرفیت کامل برسد و با استفاده از آب دریا بتوانیم نیاز استان‌های واقع در فلات مرکزی را تامین کنیم.
به گزارش اقتصاد روز به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان ، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح امروز و در نهمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در آیین آغاز پروژه آبرسانی به شهرهای شمالی استان کرمان از خط انتقال آب خلیج فارس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت و گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تامین آب برای مصارف مختلف از جمله کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست از مسئولیت‌های اصلی وزارت نیرو است.

وی با اشاره به تقاضای همواره صعودی که در این حوزه وجود دارد، گفت: این مسئله مسئولیت ما و همکاران ما را سنگین کرده و باید تلاش کنیم تا این تقاضاها را اجابت کرده و آن را به ثمر برسانیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حوزه کلان تامین آب دو وظیفه بسیار مهم مدیریت منابع موجود و تامین آب از منابع جدید را به عهده داریم، ادامه داد: برای مدیریت مصرف آب با کاهش تلفات و استفاده مناسب، می‌توان بخش قابل توجهی از منابع آب را برای مصارف جدید تخصیص بدهیم و البته با روش‌های مدیریتی می‌توان منابع جدید را در خدمت رفاه مردم قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دوم ما اجرای پروژه‌های جدید، تامین منابع جدید، تکمیل سدها، خطوط انتقال، تصفیه خانه‌ها، بازچرخانی در منابع آب و تامین آب از روش‌های غیرمتعارف است، ادامه داد: استفاده از ذخایر آب دریا از روش‌های غیرمتعارف تامین آب است.

محرابیان با بیان اینکه در سال‌‌های گذشته با سیاست‌هایی که شاید افق‌های دوردست در آن دیده نشده بود، طرح‌هایی در دهه 70 و بعضاً 80 در کشور اجرا شد که با خطوط انتقال آب به طول بیش از هزار کیلومتر منابع آب شیرین برای تامین آب به سواحل منتقل شد، گفت: این سیاست، سیاست غلطی بود و ما باید بتوانیم با استفاده از آب دریا هم مصارف شهرها و روستاهای ساحلی و هم نیاز استان‌های واقع در فلات مرکزی را تامین کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس که بخش اول آن اجرا شده، گفت: هدف این طرح تامین آب برای صنعت بود که یک طرح بسیار مهم و راهبردی است که باید از همه کسانی که برای اجرای آن تلاش کردند تقدیر کنیم و تلاش کنیم که این طرح با اجرای تصفیه خانه دوم که هنوز به مرحله انتهایی نرسیده و اجرای خطوط جدید به ظرفیت کامل برسد.
وزیر نیرو با بیان اینکه ما در قانون، انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را داریم، افزود: این پروژه با سرعت خوبی در حال اجرا است و ظرف چند ماه 9 درصد پیشرفت پروژه را داریم.

وی با اشاره به اینکه در مسیر خط هرمزگان به استان‌های کرمان و یزد زیرساخت‌ها برای سه خط اجرا شده، ادامه داد: خط اول لوله گذاری شده، کلنگ خط دوم هم یک ماه پیش با حضور رئیس جمهور به زمین زده شد و البته خط مجزایی هم برای تامین آب صنعت و صنایع بزرگ استان اصفهان دیده شده که بعضاً هم صنایع آب‌بری هستند.

محرابیان با بیان اینکه اجرای خط استان اصفهان سرعت خوبی دارد، گفت: پیش‌بینی شده خط استان اصفهان با دو روش تامین آب شود؛ روش اول به طور موقت برای چند سال از خط موجود استان هرمزگان، کرمان و یزد است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان برای خودش خط مجزایی با ظرفیت 400 میلیون مترمکعب در سال خواهد داشت که با اجرایی شدن آن بخش قابل توجهی از نیاز آبی این استان تامین می‌شود، افزود: در سیاست‌های اخیر پیش‌بینی شده در کنار آب صنایع، آب شرب شهرها و روستاهای مسیر را هم تامین کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه به این منظور طرح‌هایی را در دست اجرا داریم، گفت: از مسیر خط اول انتقال آب از خلیج فارس، برای تامین آب استان یزد خطی اجرا شد که در حال حاضر عملیاتی شده و در سفر رئیس جمهور از آن بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی که از قبل انجام شده بود برای استان کرمان نیز تخصیص‌هایی در نظر گرفته شده بود که البته اعداد کمی بود و آن اعداد را اضافه کردیم، افزود: امروز عملیات اجرایی خط انتقال آب کرمان رفسنجان آغاز می‌شود البته این پروژه زودتر آغاز شده و بخشی از لوله گذاری آن هم انجام شده است.

محرابیان با بیان اینکه در طول مسیر خط انتقال آب کرمان دو ایستگاه پمپاژ به ارتفاع بیش از 100 و بیش از 200 متر داریم و یک مخزن بسیار بزرگ در نزدیک شهر کرمان که موجب تعادل‌بخشی آب می‌شود در نظر گرفته شده، گفت: این خط تأمین آب شهرهای کرمان و رفسنجان را انجام می‌دهد و ممکن است روستاها و مراکز دیگری در مسیر باشند که آب آنان نیز تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کردیم برای شهرهای شمالی استان کرمان تأمین آب شود، تخصیص آن صادر شده و در حال حاضر در حال اجرای مقدمات کار هستیم و به‌زودی طرح آغاز می‌شود از این خطوط آب مورد نیاز این شهرها تأمین شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای تامین آب سیرجان و زرند هم تخصیص اعتبار شده است، بیان کرد: به زودی شروع عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا