اجتماعیشهریمسکن و شهرسازی

جزییات جدید از تفاهمنامه بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران

مدتی پیش تفاهمنامه ای میان شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان به امضا رسید که براساس آن پیشنهاد شده بهره برداری مجموعه های تله کابین توچال و پارک ارم به شهرداری تهران واگذار شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از مهر، ۱۹ آذر تفاهم نامه ای میان بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران به امضا رسید. برخی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند اطلاعی از جزییات این تفاهمنامه ندارند اما رییس شورای شهر تهران به رسانه ها اعلام کرد در جلسه هم اندیشی میان شهردار و اعضای شورا واگذاری املاک بنیاد که در محدوده اراضی عباس آباد قرار دارد مطرح شده که برخی از اعضا نیز با آن مخالفت کرده اند.

وی تاکید کرد این اراضی به دلیل محدودیت ساخت و ساز در آنها ارزش چندانی ندارند . اما به جز املاکی که ساختمان های اداری بنیاد در آن قرار دارد ،بهره برداری برخی مکان های تفریحی در اختیار بنیاد مستضعفان نیز در این تفاهمنامه به شهرداری پیشنهاد شده است.

همچنین به موضوع تسویه مطالبات بنیاد از شهرداری و روش هایی پرداخت اشاره شده است. در این تفاهم نامه به شفاف سازی حساب های شهرداری و بنیاد و مشخص شدن وضعیت املاک و اراضی بنیاد و شهرداری که در تصرف طرفین است هم اشاره شده است.

در این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت حداکثری دو نهاد در جهت خدمت رسانی بهتر به شهروندان نسبت به گسترش فضای سبز و تجهیزات رفاهی و فرهنگی در محدوده شهر تهران اشاره شده است .اراضی عباس آباد، پارک ارم، پارک جماران و مجموعه تله کابین توچال از مواردی است که در این تفاهمنامه به آن اشاره شده است.

موضوع دیگری که در این تفاهمنامه به آن پرداخته شده دعاوی کیفری و حقوقی و پرونده هایی است که بین دو نهاد در مراجع قضایی در جریان است .

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در خصوص تفاهم نامه بنیاد و شهرداری به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر ایده هایی از سوی بنیاد و شهرداری در این تفاهم نامه مطرح شده پیش از این شهردار تهران مشورت هایی با شورا در خصوص این ایده ها گرفته بود. بنیاد مستضعفان و شهرداری موارد مطرح شده را بررسی می کنند و اگر در موردی به توافق رسیدند پس از طی مراحل قانونی که یکی از آن دریافت رای شوراست آن را به قرارداد تبدیل می کنند.

معاون شهردارتهران اضافه کرد: رئیس بنیاد مستضعفان به شهرداری اعلام کرده رویکرد ما در مدیریت بنیاد تغییر کرده و شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی به مردم می تواند از ظرفیت های ما استفاده کند و شهرداری هم در راستای خدمات رسانی بهتر در حال بررسی این پیشنهادات است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات راهبردی شهرداری بحث حریم و پهنه بندی حریم دامنه البرز است. یکی از ظرفیتهای گردشگری تهران نیز تله کابین توچال است که تاکنون نقش صیانت از ارتفاعات شمالی تهران را نیز ایفا کرده است اما وضعیت توچال مورد رضایت ساکنان ولنجک به خصوص مردمی که از خیابان یمن به بالا سکونت دارند نیست ،بنیاد هم وظیفه ای در این خصوص ندارد. اما ما به عنوان شهرداری می توانیم برای کاهش آسیب هایی که توچال در محل زندگی اهالی نزدیک به این مکان تفریحی ایجاد می کند برنامه ریزی کنیم، اما این موضوع در حد ایده است یا به طور مثال در خصوص بهره برداری از پارک ارم، بنیاد به هر نهادی که برای ارائه خدمات بهتر در پارک ارم توانایی دارد پیشنهاد بهره برداری را داده است که یکی از آنها شهرداری تهران است.

به گفته گلپایگانی هنوز هیچ کدام از این پیشنهادات به مرحله عمل نرسیده و تنها در حد ایده است و تلاش می شود امکانات عمومی شهر با کیفیت بیشتری به مردم خدمات رسانی شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا