اجتماعی

جزییات پروژه «موسیقی تجربه» اعلام شد

مدیرعامل بنیاد رودکی :

جزییات پروژه «موسیقی تجربه» اعلام شد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی از راه اندازی گروه «موسیقی تجربه» خبر داد و شرح وظایف این گروه را با تمرکز بر موسیقی های باکیفیت هنری و دوری از نگاه صرفا تجاری اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد روز ، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به راه اندازی گروه «موسیقی تجربه» در این مجموعه بیان کرد: کارگروه «موسیقی تجربه» با هدف معرفی و شناساندن موسیقی‌هایی غیرتجاری شکل گرفته و به اعتقاد ما حمایت از اجرای زنده و معرفی آنها می‌تواند جایگاه شایسته و درخور هنرمندان این حوزه‌ها را در جامعه موسیقی روشن تر کند و به ارتقای دانش موسیقایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری موسیقی ایران کمک کند.وی افزود: وزیر ارشاد در حاشیه جشنواره موسیقی فجر به اهمیت و لزوم ارتقای سطح سلیقه شنیداری جامعه اشاره کرد و بنیاد رودکی هم در این راستا تصمیم دارد گام‌هایی عملی بردارد که حمایت از طرح «موسیقی تجربه» اولین گام ما در این راستا خواهد بود زیرا ما حمایت از موسیقی‌های ارزشمند و هنری را که ممکن است در هیاهوی بازار تجاری کمتر دیده شوند یکی از وظایف ذاتی بنیاد رودکی می‌دانیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی با اعلام اینکه کارگروه «موسیقی تجربه» از نیمه دوم اسفند ماه کار خود را آغاز کرده، توضیح داد: در فاز اول اقدام به حمایت از هنرمندان و گروه‌ها در حوزه موسیقی تجربی و هنری خواهیم کرد. هنرمندان مورد حمایت در این کارگروه گروه‌های موسیقی با مخاطبان خاص و البته کیفیت شنیداری قابل توجه هستند که عمدتا تهیه‌کنندگان بنابر دلایل تجاری علاقه‌ای به حمایت و برگزاری کنسرت برای آنها ندارند. ما بر این باوریم «موسیقی تجربه» در سلسله‌رویدادهایی که به صورت ماهانه برگزار می‌کند، فرصتی را برای دیده شدن و حمایت از این گروه‌ها فراهم می‌کند.

صفی‌پور با بیان این که برخی هنرمندان در طول سال به دلیل مسایل عمدتا مالی امکان برگزاری اجرای زنده را ندارند، عنوان کرد: در طول سال حدود ۵۰۰ آلبوم موسیقی تولید می‌شود که بسیاری از این آلبوم‌ها امکان اجرای زنده را پیدا نمی‌کنند. در میان این آثار به ویژه در حوزه موسیقیِ سازی و بی‌کلام، آثار زیادی تولید می شوند که با وجود تمام ارزش‌های هنری به خوبی شنیده نشده و فرصتی برای اجرا و عرضه عمومی پیدا نمی‌کنند. «موسیقی تجربه» نیم‌نگاهی نیز به این آثار خواهد داشت و سعی می‌کند فرصتی را به اجرای زنده آثار صوتی منتشره اختصاص دهد.وی افزود: امیدواریم با حمایت از گروه «موسیقی تجربه» فرصت مهمی به تماشاگران در موسیقی ایران داده شود که بتوانند موسیقی‌هایی را ببیند و بشوند که پیش از این کمتر جایگاهی برای آنها در سیستم کنسرت‌گذاری امروز کشور وجود داشته است. بنیاد رودکی حمایت از کسب و کارهای هنری کوچک را وظیفه خود می‌داند و معتقدیم ایجاد و رونق کسب ‌و کار خرد در حوزه فرهنگ و هنر یکی از مهمترین مولفه‌های شکل‌گیری صحیح اقتصاد درون‌زا و مقاومتی است.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: در دی ماه سال جاری طرح «موسیقی تجربه» به عنوان ایده‌ای‌ برای حمایت از موسیقی جدی پیشنهاد شد که ما هم در کمترین زمان ممکن با این طرح موافقت کردیم و کار را پیش بردیم. یکی از اهداف ما از همکاری و مشارکت در اجرای طرح «موسیقی تجربه» همین است که با در اختیار قرار دادن امکانات مجموعه و مشارکت با بخش خصوصی، روند فعالیت‌های گروه‌هایی را که در حیطه موسیقی‌های جدی کار می‌کنند، تسهیل کنیم.

صفی‌پور در پایان گفت: امیدوارم با همراهی بنیاد رودکی و البته همیاری مجموعه دفتر موسیقی ارشاد، کارگروه «موسیقی تجربه» بتواند قدم‌های مهمی در حوزه موسیقی هنری ایران بردارد و بنابر بضاعت خود بتواند بستری برای ارتقای سلیقه شنیداری مخاطبان موسیقی و همین‌طور آثار با ارزش در موسیقی ایران فراهم کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا