اقتصادیبانک و بیمهبورس

جهش 2 هزار و 102 واحدی بورس در نخستین روز اسفندماه

شاخص کل بورس امروز (سه شنبه) با رشد 2 هزار و 102 پله ای نسبت به دیروز به جایگاه 159 هزار و 489 واحدی صعود کرد.

به گزارش  اقتصاد روز به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، رشد قیمت ارز در روزهای اخیر و بهبود قیمت محصولات در بازارهای جهانی سبب افزایش ارزش سهام شرکت های مرتبط با آنها در بورس ایران شده است.
در معاملات امروز یک میلیارد و 519 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 386 میلیارد ریال در 153 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 608 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 121 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 85 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 2 هزار و 841 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 2 هزار و 47 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و 829 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، فخوز (فولاد خوزستان) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) با بیشترین تاثیر مثبت شاخص را بالا کشیدند، در مقابل، جم (پتروشیمی جم) و وبملت (بانک ملت) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

** صدرنشینی گروه فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 324 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 148 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه اطلاعات و ارتباطات به ارزش 356 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 346 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه بانک با دادوستدی به ارزش 308 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه فراورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 285 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

** رشد فرابورس
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 24 واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 990 واحدی قرار گرفت.
امروز در این بازار 890 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 643 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای ذوب (ذوب آهن)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و کگهر (سنگ آهن گهرزمین) بیشترین سهم را در رشد آیفکس داشتند، اما دماوند (تولید برق دماوند) و دی (بانک دی) مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا