ارتباطات و فناوریاقتصادی

جوان‌سازی مغز با تحریک الکتریکی

مطالعات اخیر محققان دانشگاه بوستون نشان می‌دهد تحریک مغز با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف می‌تواند توانایی تفکر و حل مساله در افراد سالمند را تا حد زیادی بازیابی کند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل  از پایگاه خبری وب‌ ام ‌دی، کاهش عملکرد شناختی مغز و حل مساله همزمان با افزایش سن امری عادی و شایع است. محققان در تلاشند تا با استفاده از روش‌های گوناگون روند کاهش حافظه و عملکرد شناختی مغز را کند کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد تحریک الکتریکی می‌تواند روشی موثر باشد و با این روش عملکرد حافظه افراد 60 تا 76 ساله پس از 25 دقیقه تحریک الکتریکی در بخشی از مغز، به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. در ادامه این مطالعه آمده است بهبود حافظه ناشی از تحریک الکتریکی می‌تواند تا ساعت‌ها دوام داشته باشد.
حافظه دارای یک سیستم شناختی به نام ‘ Working memory’ بوده که مسئول ذخیره اطلاعات به صورت موقت برای پردازش است. این سیستم برای استدلال و تصمیم‌گیری بسیار مهم است. تحریک الکتریکی مغز قادر به بازیابی این سیستم است و نقش مهمی در فرآیند تفکر دارد.
در این آزمایش از کلاه‌هایی استفاده شده است که حاوی الکترودهایی برای انتقال جریان الکتریکی ضعیف به مغز هستند.
نتایج نشان می‌دهد زمانی که سالمندان تحت این تحریکات الکتریکی قرار می‌گیرند، کارایی مغزشان به اندازه یک جوان 20 تا 29 ساله بهبود می‌یابد.
این مطالعه دستاورد بسیار ارزشمندی در زمینه بهبود قابلیت حافظه و تفکر در سالمندان محسوب می‌شود و نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر برای استفاده عموم است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا