اجتماعی

حبس و جریمه نقدی به جرم دست داشتن در هک یاهو

دادگاهى در ایالات متحده روز گذشته کریم باراتوف، شهروند کانادایى با اصالت ازبکستان را به جرم دست داشتن در هک کردن وب سایت یاهو در سال ۲۰۱۴ به ۵ سال حبس و پرداخت ۲۵۰۰۰۰ دلار جریمه محکوم کرد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از نوداد، او که پیشتر در سال ۲۰۱۷ به درخواست سازمان هاى اطلاعاتى ایالات متحده توسط پلیس کانادا دستگیر شده بود یکى از چهار متهم پرونده هک کردن گستره یاهو در سال ۲۰۱۴ و به سرقت بردن اطلاعات چندین میلیون کاربر است.

وکیل مدافع باراتوف در دادگاه براى کاستن از سنگینى جرم مرتکب شده توسط موکل خود لایحه ای را تقدیم دادگاه کرده بود که در آن باراتوف نوجوانى کم سن و سال معرفى شده بود که براى کسب شهرت و درآمد به ازاى دریافت مبلغ ۱۰۰دلار بابت هک کردن هر حساب کاربرى این کار را انجام مى داده است.

با این وجود درخواست وکیل مدافع به دلیل وجود شواهد کافى مبنى بر دست داشتن سازمان اطلاعاتى روسیه و مقامات رده بالاى دولت این کشور در پرونده مورد نظر رد شده است.

به گفته دادگاه، سازمان اطلاعاتى روسیه از طریق الکسى بلین، که یکى از رده بالاترین افراد تحت تعقیب دولت آمریکاست، به این چهار هکر مبالغى پرداخت کرده اند تا نسبت به هک کردن بیش از ۵۰۰ میلیون حساب کاربرى اقدام شود.

در ابتدا هشت سال زندان براى کریم باراتوف در نظر گرفته شده بود که در نهایت ۵ سال آن به تایید دادگاه رسید. به گفته یاهو هکرها اطلاعاتى شامل اسامى، شماره هاى تماس، فهرست مخاطبین، ایمیل ها، رمزهاى عبور، تاریخ تولد و حتى آدرس بیش از ۵۰۰ میلیون حساب کاربرى را به سرقت برده اند.

با این وجود دو سال پس از وقوع حمله و در سال ۲۰۱۶ بود که این شرکت از اتفاق رخ داده با خبر شد. یاهو سال گذشته و با قراردادى بحث براگیز توسط اپراتور آمریکایى ورایزن خریدارى شده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا