اقتصاد بین المللاقتصادی

حمایت شانگهای از برجام

کشورهای عضو سازمان شانگهای در اعلامیه پایانی نوزدهمین اجلاس خواهان انجام تعهدات امضاکنندگان برجام شدند.
در بخشی از این اعلامیه آمده است: کشورهای عضو باور دارند که اجرای استوار برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هسته‌ای ایران باید در اولویت و در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد و تمامی مشارکت کنندگان را به انجام اکید تعهداتشان برای اجرای جامع و مؤثر این سند فرا می‌خوانند.
نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای ۲۳ و ۲۴ خرداد با حضور سران ۱۱ کشور از جمله روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد.
سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حاشیه این اجلاس با تنی چند از سران کشورهای عضو دیدار و گفت و گو کرد.
روحانی همچنین پس از حضور در اجلاس شانگهای در دومین مرحله از سفر سه روزه خود به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) از بیشکک عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهد شد.
ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا