اجتماعیبازرگانیشهریصنعت و تجارت

خریداران لوازم خانگی نایاب شده‌اند

بازار لوازم خانگی تهران این روزها دیگر شلوغی سابق را ندارد.

«بازار لوازم خانگی چند سالی با رکود مواجه بود ولی با افزایش قیمت بنزین رکود بیشتری بر این بازار حکمفرما شد؛، به طوری که گرانی بنزین سبب شد قدرت خرید مردم کمتر از قبل شود و از طرف دیگر به دلیل افزایش کرایه حمل‌ونقل، قیمت لوازم خانگی هم بالاتر رفته است.به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا،امین‌حضور به شلوغی معروف است. وقتی کسی قصد خرید از این خیابان را دارد باید بداند حداقل یک تا دو ساعت در ترافیک این خیابان می‌ماند. با همین استدلال به این خیابان برای تهیه گزارش رفتیم اما خیابان طوری خلوت بود که گویی بازار تعطیل است. جلوتر رفتیم و مشاهده کردیم مغازه‌ها باز هستند اما خبری از امین‌حضور شلوغ نبود و به زحمت تعداد بازدیدکنندگان به صد نفر در بازار می‌رسید. اغلب فروشندگان مقابل در مغازه خود ایستاده بودند و سکوت و انتظار در چهره‌شان نمایان بود.

یکی از مقاصد عزیمت ما به این خیابان گفت‌وگو با خریداران بود اما خریدار نایاب شده بود. با چند نفری که برای خرید به این خیابان آمده بودند هم‌کلام شدیم. تازه‌عروس‌ها با هزار امید و آرزو برای خرید جهیزیه آمده بودند اما گرانی قیمت‌ها باعث شده بود تا چند قلم کالا را بیشتر نتوانند بخرند. دو خانم از یک فروشگاه بیرون آمدند؛ زمانی که با خبرنگار ما روبه‌رو شدند، گفتند: برای خرید جهیزیه به این خیابان آمده بودیم اما آن‌ قدر قیمت کالاها گران شده که دو قلم بیشتر نتوانستیم بخریم.

یکی از خانم‌ها گفت: دو سال قبل برای دختر بزرگ‌ترم جهیزیه خریدم اما توان خرید داشتیم. هر چند آن موقع هم گران بود ولی بالاخره می‌توانستیم بخریم. اکنون کرایه حمل بار از مغازه تا منزل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان شده؛ در‌ حالی که در گذشته رایگان بود.

در بازار مشغول گشت‌وگذار بودیم که با خریدار دیگری برخورد کردیم. موضوع را برایش شرح دادیم که برای تهیه گزارش آمدیم. ابتدا تعجب کرد و گفت: اگر رسانه هستید، چرا از درد مردم نمی‌گویید. می‌گویند با گرانی بنزین کالاها گران نمی‌شود اما یخچال خانه‌مان سوخته و باید برای تهیه یک قلم کالا وام بگیرم. این را کجای دلم بگذارم و چگونه به خانه برگردم.

پیاده‌روی در این بازار قبلا نوید حس و حال زندگی را می‌داد اما اکنون این حس از رونق افتاده و مثل حال اقتصاد کشور است. مشغول پیاده‌روی در این بازار کساد بودیم که خریدار دیگری به خبرنگار ما گفت: از صبح تا الان به دنبال تلویزیونی هستم که با میزان قدرت خرید یک بازنشسته سازگار باشد اما باید دست خالی به خانه بروم.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

به پاساژ دیگری رفتیم، فضای پاساژ قبلی نیز بر اینجا حاکم بود، به پای درد و دل فروشنده دیگری نشستیم که وی در خصوص وضعیت بازار گفت: رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون، از سال ۹۳ تا به حال بازار لوازم خانگی دیگر آن رونق سابق را ندارد.

آقای اکبری افزود: وضعیت بازار روز به روز در حال خرابی است، البته شاید شب عید رونق بگیرد که علت این امر را باید گرانی کالاها به تبع گرانی نرخ ارز دانست؛ به طوری که حتی برخی از اقلام اولیه کالاهای ساخت داخل وارداتی است به همین دلیل قیمت آنها نیز افزایش یافته است و چون قدرت خرید مردم سال به سال کاسته شده است، انتظار هم نداریم که بازار ما رونق گیرد.

این فروشنده لوازم خانگی اذعان کرد: کرایه بار لوازم خانگی نیز بعد از گرانی بنزین افزایش یافته است، بنابراین اگر بنده ۵۰۰ هزار تومان بیشتر پول کرایه به راننده بار می‌دهم، طبیعی است که باید این ۵۰۰ هزار تومان را با افزایش قیمت لوازم خانگی تأمین کنم.

وی گفت: تا سال پیش مردم از ترس گران شدن دوباره کالاها به بازار مراجعه کرده و خرید انجام می‌دانند ولی امسال واقعا توانایی خرید نداشتند به همین دلیل بازار تمامی فروشندگان به‌ طور کلی راکد شده است، چون به تبع گرانی‌ها، حقوق کارمندان و کارگران افزایش نیافته است.

وی افزود: تمامی لوازم خانگی با برند بوش تا ۲۰ درصد پس از گرانی بنزین افزایش قیمت به خود دیده‌اند؛ این در حالی است که در سایر کالاها گرانی هنوز تاثیر زیادی نداشته که کم‌کم باید منتظر گرانی این کالاها هم باشیم به همین دلیل در دو روز گذشته سه نفر هم برای خرید کالا به بنده مراجعه نکرده‌اند، اما برخی از اوقات روز نیز کرکره مغازه را پایین می‌کشیم.

تقاضای خرید نسبت به ۲ سال قبل به یک‌دهم رسیده است!

آقای احمدی، یکی از فروشندگان بازار امین‌حضور در خصوص وضعیت بازار در هفته‌های اخیر گفت: احتیاجی به گفته من نیست، خودتان وضعیت را می‌بینید، بازار خلوت خلوت است، این در حالی است که تا دو سال پیش بازار از رونق خوبی برخوردار بود. واردات کالاهای خارجی را که ممنوع کرده‌اند دیگر باری در بازار نیست که به دست ما برسد و حتی کارخانه‌های داخلی نیز جنس ندارند، چون لوازم اولیه خود را از طریق واردات تأمین می‌کردند.

وی افزود: هم‌اکنون لباسشویی هفت کیلویی آبسال چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ در حالی که جنس ال جی قاچاق بدون ضمانت در بازار چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد، خوب طبیعی است که مصرف‌کننده تمایل دارد مارک ال جی را خریداری کند.

احمدی تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین سبب شده است برای حمل‌ونقل لوازم خانگی، رانندگان قیمت‌های خود را تا سه برابر افزایش دهند؛ این در حالی است که تقاضا برای خرید لوازم خانگی نسبت به وضع سابق ۱۰ برابر کاهش پیدا کرده که نشان‌دهنده قدرت خرید پایین مردم است.

ین فروشنده لوازم خانگی افزود: بسیاری از کالاهای داخلی، دیگر در بازار عرضه نمی‌شود مثلا آبگرمکن ایران شرق یا پن که پارس خزر به دلیل نبودن آرمیچر آن، که وارداتی از کشور چین بود، موجود نیست و کارخانه‌ها دیگر تولید نمی‌کنند و نایاب شده است.

او در خصوص گرانی لوازم خانگی به دنبال افزایش قیمت بنزین نیز گفت: قیمت ظرف‌شویی و لباسشویی طی همین دو هفته بین یک میلیون و ۲۰۰هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، لباسشویی پاکشوما و کولر ۷۰۰۰‌آبسال نیز ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند. جالب‌تر این‌ که قیمت بخاری نیک کالا هم از ۳۶۰ هزار تومان به ۶۶۰ هزار تومان افزایش یافته، این در حالی است که بنزین در بخاری نمی‌ریزند که گران شده است.

احمدی اظهار کرد: قیمت کولر در حالی افزایش یافته که وارد فصل سرما شده‌ایم که این امر نشان‌دهنده این است که قیمت این کالا با شروع فصل گرما طبیعتا با افزایش دوباره‌ای مواجه خواهد شد.

کرایه بار صد درصد افزایش یافته است

فروشنده‌ای دیگر در این‌باره می‌گوید: به‌ طور خلاصه می‌توانم بگویم حال بازار لوازم خانگی خوب نیست، تورم موجود در جامعه بالاست و مردم نمی‌توانند لوازم خانگی بعضا گران را خریداری کنند. گرانی بنزین نیز تیر خلاصی بر پیکر بی‌جان فروشندگان امین‌حضور بود که باعث شد پرنده هم دیگر در این بازار پر نزند چه برسد به خریدار.

قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است

فروشنده دیگر در انتهای بازار امین‌حضور نیز هم‌صحبت ما شد و گفت: بازار لوازم خانگی بسیار خراب است و مشتری در بازار وجود ندارد، از طرف دیگر قیمت دلار بالا رفته، جنس گران شده، قدرت خرید مردم هم پایین آمده، پس طبیعی است که بازار ما با رکود مواجه شده باشد. آقای خسروی افزود: پس از گرانی بنزین نیز کرایه‌های حمل بار توسط رانندگان تا ۱۵ درصد افزایش یافته، این در حالی است که با جولان فروشگاه‌های اینترنتی و تعاونی‌های دولتی برای فروش لوازم خانگی به مشتریان خود، امین‌حضور دیگر رونق سابق را ندارد.

روزی ۲ قلم جنس هم نمی‌فروشیم

به پای درددل فروشنده‌ای دیگر نشستیم، او در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: بازار خیلی خراب و کساد است چون اگر بازار رونق داشت، طبیعتا بنده نباید الان به‌دلیل کمبود وقت با شما صحبت می‌کردم. وضع بازار از سال گذشته تا به حال روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

وی افزود: قیمت حمل بار توسط راننده‌ها بعد از گرانی بنزین یکباره دو برابر شده است؛ البته به این وضع بنده اعتراضی ندارم چون رانندگان نیز بحق آن را گران کرده‌اند.

این فروشنده در ادامه یادآور شد: متاسفانه تقاضا برای خرید در بازار لوازم خانگی وجود ندارد. از دو سال پیش تاکنون وضعیت بدتر شده است به طوری که در گذشته روزی ۱۵ قلم جنس می‌فروختم اما در وضعیت فعلی شاید روزی دو قلم، آن هم به همکاران خودمان نه مردم عادی.

وی گفت: هر سال پس از محرم و صفر با رونق بازار لوازم خانگی مواجه بودیم، ولی امسال گرانی بنزین بازارمان را با رکود بیشتری مواجه کرده است و فقط باید چشممان به بازار شب عید باشد.

این فروشنده اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی با افزایش زیادی مواجه شده است؛ به طوری که مثلا قیمت جاروشارژی که ۵۰۰ هزار تومان بود یکباره به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است، این در حالی است که در بهترین حالت حقوق کارگران دو میلیون تومان است.

وی با انتقاد از وضعیت اخذ مالیات توسط دولت افزود: متاسفانه دولت برحسب متر مالیات می‌گیرد نه برحسب میزان فروش و درآمد صاحب مغازه، به همین جهت این مالیات، قانونی نیست، چون همه خریداران از ما فاکتور می‌گیرند ولی همین فاکتورها را هم سازمان مالیاتی از ما قبول نمی‌کند به همین دلیل می‌توان گفت مالیات غیر قانونی، فروشندگان لوازم خانگی بازار را فلج کرده است.

این فروشنده لوازم خانگی گفت: در دو سال اخیر به دلیل کسادی، بسیاری از همکاران مغازه‌های خود را اجاره داده‌اند چون سود اجاره بیشتر از سود فروش لوازم خانگی است و متاسفانه تا به حال روسای صنف لوازم خانگی نتوانسته‌اند از حقوق فروشندگان این صنف دفاع کنند و به‌حق می‌توان گفت صنف صدای فروشندگان نیست.

قیمت لوازم خانگی ۳ برابر شده است

آقای فتاح، یکی از فروشندگان پاساژ امین‌حضور نیز در این باره گفت: بازار لوازم خانگی به معنای واقعی کلمه افتضاح است؛ به طوری که یخچال ساید بای ساید مدل ۲۴۷ از ۱۳ میلیون تومان به ۱۸ میلیون تومان افزایش یافته است و با این قیمت‌ها هر کسی دیگر توان خرید ندارد.

وی افزود: قیمت سایر کالاها از جمله ساید بای ساید نکست ۵ ال جی که قبل از گرانی بنزین ۲۰ میلیون تومان بود به ۲۵ میلیون تومان رسیده است، به طوری که قیمت‌ها دیگر از دست کاسبان و اتحادیه نیز درآمده و نظمی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد.

این فروشنده پاساژ امین‌حضور در ادامه یادآور شد: هزینه‌های فروشندگان در دو سال گذشته و حتی بعد از گرانی بنزین تا سه برابر افزایش یافته و حتی کرایه بار نیز بیشتر شده و طبیعی است که افزایش هزینه‌های خود را با گران کردن کالاها جبران می‌کنیم.

رکود عجیبی بر بازار حکمفرماست

یکی دیگر از فروشندگان بازار امین‌حضور نیز در این خصوص گفت: تا چند سال پیش همیشه بازار یک روندی داشت به این صورت که چک‌هایمان را همیشه چهارشنبه‌ها می‌کشیدیم، چون می‌دانستیم که هر مقدار چک کشیدیم با فروش پنجشنبه و جمعه جبران می‌شود.

آقای شاکری افزود: معمولا دو روز آخر هفته به اندازه نصف هفته فروش داشتیم اما الان چند صباحی است که هیچ فروشنده‌ای به بازار اعتماد ندارد و روند بازار هیچ شاخصه خاصی را نشان نمی‌دهد.

این فروشنده لوازم خانگی یادآور شد: پس از گرانی نرخ ارز در سال گذشته، بازار لوازم خانگی با رکود عجیبی مواجه شد؛ به طوری که ما که در دل بازار لوازم خانگی ایران هستیم در روز فروشی نداشتیم. بعد از رکود طبیعی بازار در محرم و صفر بازار لوازم خانگی در حال جان‌ گرفتن بود ولی گرانی بنزین امیدمان را به ناامیدی تبدیل کرد، چون دقیقا قیمت کالاها به‌مثابه زمانی که سال گذشته دلار با نوسانات زیادی مواجه شده بود، افزایش یافته و مدا‌م این روند در حال تکرار است.

وی اظهار کرد: مثلا اتوی تفال که ۹۵۰ هزار تومان می‌خریدم و آن را یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان می‌فروختم، امروز قیمتش به یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسیده است. غذاساز کن‌وود را یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان می‌خریدم و آن را یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌فروختم، ولی الان به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است، این نوسانات برای همین دو‌سه روز اخیر است. قبل از گرانی بنزین قیمت کالاها در حال کاهش بود و داشت باثبات می‌شد ولی بعد از گرانی بنزین، باز کالاها گران شده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا