خودروصنعت و تجارت

خودروهاي برقي و هيبريدي در مسير توليد

توان توليد خودرو با کيفيت در ايران را داريم

امروزه خودروهای پاک شامل خودروهای هیبرید یا HEV ، خودروهای الکتریکی یا EV و خودروهای هیدروژنی یا Fuel Cell در دنیا معرفی و جایگزین خودروهای معمولی می‌شوند. همچنین کشورهای پیشرو با در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی در حال ترویج استفاده از این خودروها و همچنین در تلاش برای آماده‌سازی زیرساختهای استفاده از آنها هستند و شرایط ورود تکنولوژی تا تولید این خودروها در کشورشان را فراهم می‌کنند. متاسفانه کشور ایران در این زمینه سرعت بسیار پایینی داشته و اخیرا تعرفه‌های سنگین واردات این خودروها به کشور، در همان ابتدای مسیر، مشتریان را به ‌سمت استفاده از خودروهای بنزینی با آلایندگی و مصرف سوخت بالا سوق می‌دهد. شرکت خودروسازی کارمانیا با هدف تولید خودروهای پاک فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده که در ادامه گفتگوی اقتصاد روز را با سالاری شریف مدیرعامل شرکت خودروسازی کارمانیا می خوانید.

فعالیت شرکت خودروسازی کارمانیا از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟

خودرو سازی کارمانیا در سال 1394 در جهت راه اندازی خط تولید جدید خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید آغاز به فعالیت کرد. ‌به دلیل نیاز به مساله اشتغال و خلا بازار از خودرو با کیفیت، این نیاز احساس شد که یک کارخانه جدید در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم احداث شود. این فعالیت با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد و با تیم جوانی از جمله پیمانکاران، مهندسین پروژه که همگی از بومیان منطقه بودند در فاصله بسیار کوتاه یک زمین بایر به مساحت 15 هکتار را در زمان 7 ماه و 13 روز به کارخانه ساخت خودرو تبدیل کردیم و اولین بدنه خودرو در همان زمان از خط تولید ما خارج شد و رکوردی در صنعت خودرو کشور به جا گذاشتیم که این فعالیت در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور انجام شد و ثابت کردیم که میتوانیم کار با کیفیت و باارزش را با تکیه بر توانایی های داخلی انجام دهیم.

در حال حاضر این شرکت در چه شرایطی قرار دارد ؟

در حال حاضر پروژه کارمانیا با 450 نفر مشغول به کار با میانگین سنی بسیار پایین و جوان در حدود 30 سال به فعالیت خود ادامه می دهد که اکثر این نیروها در بم مستقر هستند و از پایین ترین تا بالاترین سطوح کارخانه بومی منطقه هستند و سعی کردیم با اینکار کمکی به اشتغال پایدار منطقه داشته باشیم. با توجه به اینکه حدود یک و سال و نیم از تولید انبوه ما می گذرد موفق شدیم محصول دوم را به تولیدات اضافه کنیم که این محصولات ما با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام از ظرفیت های داخلی استفاده کرده ودر جهت  داخلی سازی قطعات گام هایی موثری برداشته است که در حال حاضر با 1/20  درصد داخلی سازی محصولات را ارائه می دهیم . قابل ذکر است که محصول دوم کارمانیا از روز اول تولید به همین شکل یعنی با 20 درصد داخلی سازی تولید شده و تیم ما به سرعت در حال فعالیت هستند و سعی داریم داخلی سازی را به صورت پلکانی افزایش دهیم و در رده های بعدی این عدد را به 40 درصد برسانیم و این جز سیاست های کلی وزارت صنعت معدن و تجارت است که داخلی سازی ها عمق پیدا کند و پایدار باشد.

مهم ترین هدف کارمانیا از ارائه چنین محصولاتی چه بوده است؟

یکی از اهداف اصلی کارمانیا ورورد به حوزه خودروهای پاک از جمله خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی بوده است که در این زمینه مطالعات بسیاری صورت گرفته است و با شرکت مادر تفاهم نامه خوبی در خصوص انتقال تکنولوژی تولید خودروهای برقی و هیبریدی منعقد شده است که امیدواریم جز اولین کارخانه هایی باشیم که بتوانیم خودروهای برقی و هیبریدی را در ایران تولید کنیم وشایان ذکر است که در حال حاضر نیز مشغول انجام امور مهندسی کار هستیم و امیدواریم تا پایان سال در خصوص خودروهای هیبریدی به نتیجه برسیم و محصول را به بازار عرضه کنیم.

خودروهای تولیدی شما دارای چه ویژگی هایی هستند؟

خودروهایی که بر روی آنها کار می کنیم خودروهای هیبریدی هستند معروف به خودروهای پلاگین هیبرید که قابلیت اتصال به برق شهری را دارند و خودرو می تواند شارز شود و مسافتی را بدون بنزین و با استفاده از نیروی برق پیمایش داشته باشد.خودرویی که در حال حاضر بر روی آن کار می شود توانایی پیمایش حداقل 80 کیلومتر رانندگی معمولی را با استفاده از نیروی برق دارد که نیاز یک روز مشتری و مصرف کننده را تامین خواهد کرد .

کیفیت کار در چه سطحی قرار دارد ؟

در بحث کیفیت بسیار سربلند بودیم و خودروهای تولیدی کارمانیا که توسط شرکت بازرسی کنترل و کیفیت ایران بررسی شده است رتبه 2 رضایتمندی مشتریان و رتبه 4 از رضایتمندی مشتریان در فروش را کسب کرده است و این مساله نشان می دهد که کیفیت در مجموعه ما شعار نیست و یک کار عملیاتی است که از روز اول پایه گذاری شده است و تا به امروز کیفیت مونتاژ توسط ناظرین کنترل شده است و مراحل تست خودرو قبل از عرضه به دست مشتری را با نهایت دقت زیر ذره بین تیم کنترل کیفیت قرار دادیم و اجازه نخواهیم داد که خودرویی با اشکالات کیفی به دست مصرف کننده برسد.

تا چه میزان توانایی لازم برای ساخت خودروهای باکیفیت در کشور وجود دارد؟

تا به امروز قطعاتی که با تایید شرکت مادر داخلی سازی شده است، مشکلی نداشتند و طبق گفته کارشناسان فنی شرکت مادر توقع دیدن محصولی با این کیفیت را در ایران نداشتند و خدارو شکر قطعه سازانی با توان مهندسی بالا در کشور داریم که توانسته اند رضایت کامل را در این زمینه جلب کنند و در پله های بعدی داخلی سازی نیز اطمینان داریم که توان داخلی سازی قطعه سازان به حدی هست که بتوانیم کیفیت لازم را داشته باشیم.

چه برنامه ریزی هایی برای توسعه این بخش از تولید در نظر دارید؟

طبق تفاهم با شرکت مادر،  بم قرار است به عنوان هاب منطقه باشد و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را بتوانیم از طریق سایت بم تامین خودرو کنیم که در سال آینده مراحل کار شروع خواهد شد و امسال با توجه به تقاضای بالایی که در داخل وجود دارد متمرکز در تامین داخلی هستیم و زیرساختهایی نیز برای صادرات در سال آینده نیز فراهم کردیم. کارمانیا  پروانه بهره برداری تولید 6400 دستگاه در سال دارد که به دنبال افزایش ظرفیت آن هستیم و اخیرا توانستیم پروانه بهره برداری را به کمک دوستان در وزارت صنعت معدن و تجارت در استان کرمان به ظرفیت  بالاتری برسانیم. با توجه به توسعه خط تولید و زیرساخت هایی که در این یکسال به مجموعه اضافه کردیم، توان تولید را به 20 هزار دستگاه در سال رساندیم و ان شاالله در 3 سال آینده به تولید صد هزار دستگاه در سال خواهیم رسید .

و سخن آخر.

در حال حاضر بالا بودن تعرفه واردات خودرو از چند بعد قابل بررسی است اما موضوعی که باید وجود داشته باشد وجود نقطه تعادل میان تعرفه واردات و تعرفه سیکلی وجود داشته باشد .با توجه به اینکه صنعت خودرو یک صنعت اشتغال زاست باید فاصله منطقی میان این دو تعرفه پیدا شود و به این مهم دست یافت که حمایت دولت تا چه میزان می تواند به صنعت خودرو کمک کند؟! البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که حمایت دولت از صنعت خودرو باید در حدی باشد که تولید کننده داخلی خود را موظف به رقابت با محصولات خارجی بداند تا سرمایه گذاری و تلاشی که در داخل انجام می شود با توجه به فاصله تعرفه ای بتواند آن را جبران کند .

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا