اقتصادیبانک و بیمه

داستان پر فراز و نشیب پرداخت مالیات و عوارض شرکت‌های بیمه‌ای

ضرورت ایجاد صندوق حوادث طبیعی برای سهولت امداد رسانی

سال هاست که شرکت‌های بیمه‌ای خواستار تشکیل صندوق حوادث طبیعی در کشور هستند؛ که اینبار از زبان مدیرعامل بیمه رازی شنیده شد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزهای آینده با فرارسیدن ۱۳ آذر گرامیداشت روز بیمه و صنعت بیمه، نگاه ها همگی به کارنامه و عملکرد این صنعت و تعداد زیادی ازشرکت های این بخش دوخته می شود. صنعتی که به گفته بسیاری از کارشناسان، جامعه نگاه خاکستری به آن ها دارند.

بیمه در اصل مفهوم جدی و مهمی را از دیرینه برای بشریت به ارمغان داشته؛ مسئله حفاظتِ از پیش تعیین شده برای دارایی ها موضوعی است که حتی در دین مبین اسلام هم به آن بارها تاکید شده است.

حال با گذشت چندین سال از فعالیت بیمه در ایران، این روز‌ها ضریب نفوذ گزارش شده از مرجع رسمی یعنی بیمه مرکزی، عدد ۲.۳ را مخابره می‌کند، عددی که چندان هم رضایت بخش نبوده و صنعت بیمه را راضی نمی‌کند.

برای بررسی بهتر این موضوع، میزگردی تخصصی با حضور مدیرعامل بیمه رازی و معاون این مقام مسئول در دفتر مدیریت باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد و این کارشناسان و فعالان حوزه بیمه موضوعات مختلفی را در این زمینه مطرح کردند.

شرکت های بیمه در فرهنگسازی تنها یک سهم دارند
در این بازدید و میزگرد تخصصی سید مجید بختیاری، مدیر عامل بیمه رازی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اصلی ترین عامل افزایش ضریب نفوذ بیمه ها در کشور, اظهار کرد: در کشورهای مختلف تحقیقات بسیار زیادی در رابطه با نیاز مشاغل برای تحت پوشش قرار گرفتن توسط بیمه‌ها صورت می گیرد و بسته به حرفه افراد بیمه هایی نظیر مسئولیت، حوادث و … در نظر گرفته می شود.

او ادامه داد: به طور مثال همین شغل خبرنگاری که از جمله پر ریسک ترین شغل ها محسوب می شود، باید در بسیاری از مواقع تحت پوشش بیمه های حوادث، درمانی و مسئولیت قرار بگیرد، چرا که خبرنگاران در معرض انواع خطرات جانی و مالی برای تهیه و تدارک یک خبر قرار می گیرند. این موضوع برای بسیاری از شغل های پر خطر دیگر هم صدق می کند.

بختیاری بیان کرد: بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی برای اینکه در افزایش ضریب نفوذ بیمه شریک باشند و هم منفعتی را به کارکنان خود ارائه کنند می توانند با اعداد بسیار کوچکی، کارکنان خود را تحت پوشش بیمه عمر یا حوادث قرار دهند تا در مواقع بسیار نادر و حوادث قابل پیش بینی این رقم های ناچیزی که روزی از حقوق آن ها کسر می شده به داد آن ها برسد.
بیشتر بخوانید: مدیرعامل بیمه رازی از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد
مدیر عامل بیمه رازی اظهار کرد: بحث فرهنگ سازی در حوزه استفاده بیمه در خانواده های از موضوعاتی است که علاوه بر رسانه نیازمند همکاری سایر دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات، نهاد خانواده و … را نیز است.

او گفت: در دنیای فوق العاده پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم که باید با فناوری‌های نوینی از جمله بلاکچین آشنایی داشته باشیم تا در دنیای هوشمند آینده بتوانیم با دنیا رقابت داشته باشیم. در آینده این سبک زندگی مردم است که با تغییرات رو به رو می‌شود.

این کارشناس حوزه بیمه بیان کرد: در آینده اتفاقاتی رخ خواهد داد که اطلاعات در قالب سیستمی به غیر از نهاد‌های اجرایی به صورت خودکار در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. در بحث بلاکچین‌ها و رمز ارز‌ها هم در آینده نزدیک این تکنولوژی عملیاتی خواهد شد.

بختیاری ابراز کرد: ذخیره سازی اطلاعات در آینده به نوعی رخ خواهد داد که دیگران دسترسی آسانی برای دستکاری آن نخواهند داشت. در بحث بیمه نیز چنین است که شرکت‌های بیمه‌ای تنها یک عامل برای گسترش این صنعت در تمام حوزه ها از جمله تکنولوژی خواهند بود. در نتیجه سهم بسیار زیادی از توسعه این بخش از اقتصاد می‌تواند در بخش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی محقق شود.
بیمه ها گرفتار پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هستند
این کارشناس حوزه بیمه تاکید کرد: متاسفانه هنوز یک نقشه راه منسجمی در حوزه‌های تخصصی و گسترش آن برای شرکت‌ها وجود ندارد. باید به سمت تقسیم کار جدی حرکت کنیم یعنی مشخص شود نقش جامعه و حاکمیت برای افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ها چقدر است.

مدیر عامل شرکت بیمه رازی گفت: برخورد حاکمیت (سه قوه) با بیمه‌ها درست شبیه به برخورد با کالا‌ها بوده و عوارض و مالیات‌های وضع شده بر سایر اقلام را با درصدی دیگر روی بیمه وضع می‌کند. به عنوان مثال در کشور‌ها دیگر عوارض به کالا‌های مضری نظیر سیگار، نوشابه‌ها و موادی که سلامت را به خطر می‌اندازند افزایش می‌دهند تا گسترش و استفاده از آن‌ها کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: مثال دیگر کشور‌ها برای استفاده از لوازم آرایشی عوارض مختلفی وضع می‌شود، در حالی که هیچ جای دنیا مانند ایران متاسفانه لوازم آرایشی مصرف نمی‌شود و هنوز عوارض و مالیاتی بر این نوع اقلام وضع نمی‌شود، در حالی که شرکت‌های بیمه مالیات بر ارزش افزوده، ۱۰ درصد مالیات ماده ۹۲، ۱۰ درصد پرداختی به وزارت بهداشت و ۱۰ درصد پرداختی به نیروی انتظامی برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای را می‌پردازیم.

داستان پر فراز و نشیب پرداخت مالیات و عوارض شرکت‌های بیمه‌ای / ضرورت ایجاد صندوق حوادث طبیعی برای سهولت امداد رسانی
بختیاری گفت: با تمام این اخذ مالیات و عوارض‌ها در قوانین از بیمه‌ها رشد چشمگیر فعالیت و رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصد را نیز طلب می‌کنیم، قانون برنامه ششم توسعه کاملا جامع و دقیق است، اما نیازمند حمایت بیشتر از شرکت‌های بیمه برای رسیدن به نقطه هدف هستیم.

مدیرعامل بیمه رازی با اشاره به اینکه بیمه‌ها دارایی هایشان متعلق به خودشان نیست، اظهار کرد: شرکت‌ها مانند صندوق‌هایی هستند که دارایی آن‌ها به کل جامعه است. در جامعه افرادی را داریم که سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده، اما هیچ خسارتی ندیده است و به نوعی در دارایی این شرکت بیمه سهیم است، در نهایت باید با شرکت‌های بیمه‌ای بیشترین مدارا صورت بگیرد تا بتوان در جهت گسترش چتر بیمه تلاش کرد.

او تشریح کرد: عوامل زیادی در کشور مانع توسعه یافتن بیمه ها هستند و شرکت‌های بیمه‌ای نیز خود را تاحدودی مقصر می‌دانند، اما بخش زیادی از این کندی سرعت در گسترش بیمه ها، به عوامل حاکمیتی نیز بازمی گردد.
ضرورت جدی تشکیل صندوق بیمه حوادث و بلایای طبیعی
این کارشناس حوزه صنعت بیمه بیان کرد: دولت‌ها باید پیش از وقوع حوادث طبیعی، پیش بینی‌های لازم را بر اساس تاریخ و تجربیات انجام داده و شهر‌ها و روستا‌های در معرض خطر حوادثی نظیر سیل، زلزله، طوفان و آتش سوزی هستند را به صورت جمعی زیر سایه بیمه قرار دهد. چرا زمانی که می‌توانیم مبلغی را تحت عنوان بیمه در سیستم سرمایه‌ای بیمه قرار دهیم و در هنگام وقوع حادثه خدمت بیش تری را در اختیار عموم جامعه قرار دهیم کوتاهی می‌کنیم.

او ادامه داد: پرداخت‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات سنگین و پر تضامین در هنگام وقوع حوادث می‌تواند جای خود را به پرداخت آنی غرامت خسارات وارده بدهد و مردم با خیال آسوده‌تر به رفع مشکلات پیش آمده بپردازند.

بختیاری تصریح کرد: دولت باید با به کارگیری تعداد زیادی از کارشناسان راهکار آسان‌تر و کم هزینه‌تر برای بیمه شدن شهر‌ها و روستا‌ها بیاید که خوشبختانه تعداد این متخصصان در کشور کم نیستند. در این مسیر حتی حوادث و خطراتی که ممکن است در آینده خسارات را بیشتر کند نیز می‌تواند گزارش و از ساخت و ساز‌ها غلط مطلع کنند.
نیازمند اتصال انواع بیمه ها به یکدیگر هستیم / تجربیات موفق دنیا در صنعت بیمه عمر
امانی، معاون مدیر عامل بیمه رازی نیز در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این میزگرد به
اهمیت نقش فرهنگسازی و گسترش بیمه در خانواده ها، اظهار کرد: مطالعه در دنیا نشان می‌دهد که علاوه بر اینکه فرهنگسازی و آغاز معرفی بیمه از مدارس تا دانشگاه امری ضروری برای گسترش بیمه هاست.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد بیمه آن‌ها را، بیمه‌های عمر تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که در آنجا قسمت اعظمی از بانک‌ها زیر نظر صنعت بیمه فعالیت می‌کنند چرا که تلاش و گردش مالی این شرکت‌ها به علت کار به جا و جایگیری صحیح در خانواده‌ها بالاست.

امانی اظهار کرد: ۴ هزار میلیارد دلار در جهان بیمه نامه صادر می‌شود که ۶۰ تا ۹۰ درصد آن‌ها مربوط به بیمه عمر است.

این کارشناس حوزه بیمه اظهار کرد: خرید بیمه‌ها در خانواده‌ها نیازمند اتصال یک مکانیزم است، در غیر این صورت عملا کسی راغب به خرید بیمه‌ها نخواهد بود. دولت‌ها سیستمی را طراحی می‌کنند که والدین به جای پرداخت مالیات قسمتی از درآمدشان، مبلغی را در صندوقی تحت عنوان آینده دانش آموزان قرار دهد و سهمی هم دولت به آن‌ها بپردازد.

او ادامه داد: حال والدین تا زمان ورود فرزند به دانشگاه حق دست اندازی به آن سرمایه را ندارند و با ورود فرد به دانشگاه دولت ضمانت پرداخت شهریه فرزند به دانشگاه را با پرداخت همان مبلغ به دانشگاه می‌دهد. در نهایت چرخه رسمی بیمه نامه‌ها مسئولیت، عمر و آینده اینگونه تکمیل و ضریب نفوذ بیمه‌ها در کشور افزایش پیدا می‌کند.

امانی تاکید کرد: مکانیزم قانون گزاری باید تمام سطوح را بسنجد، اما قانوگذاری در صنعت بیمه بسیاری ضعیف است. انگیزه لازم برای پرداخت حق بیمه در خانوار‌های ایرانی مناسب نیست.

معاون مدیر عامل بیمه رازی گفت: دولت‌ها باید صندوقی را تشکیل دهند تا به جای پرداخت مبالغ بلاعوض به حادثه دیدگان، حق بیمه آن‌ها را به آن‌ها بپردازد. کرمانشاه بر اثر زلزله بیش از چند صد میلیارد خسارت دید که تنها ۵۰۰ میلیارد تومان آن را بیمه‌ها پرداخت کردند چرا که بیمه شدگان اندکی در شهر‌ها وجود داشتند.

او تاکید کرد: باید فکری هم به حال فرد حادثه دیده کرد پس از عبور از بحران چه باید کند؟ اینجاست که پس از پرداخت غرامت توسط بیمه‌ها می‌تواند نقش کمک رسانی و وظیفه ذاتی خود را انجام دهد. در بیمه این نظام قانون گذار است که بیمه را گسترش می‌دهد.

داستان پر فراز و نشیب پرداخت مالیات و عوارض شرکت‌های بیمه‌ای / ضرورت ایجاد صندوق حوادث طبیعی برای سهولت امداد رسانی

اما در پایان با اشاره به اینکه باید به فکر اتصال زنجیره‌ای بیمه‌ها با هزینه اندک به یکدیگر باشیم، گفت: دولت‌ها باید زنجیره قوی بین بیمه‌ها ایجاد کنند، به طور مثال در برخی کشور‌ها بیمه شخص ثالث خودروی فردی به بیمه اتومبیل او متصل است و در صورت عدم پرداخت بیمه شخص ثالث، بیمه اتومبیل او نیز به خطر می‌افتد از طرفی بیمه اتومبیل وی در گروی پرداخت بیمه درمان اوست و این زنجیره تا بیمه عمر به هم متصل است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا