اجتماعیصنعتصنعت و تجارتمحیط زیست

درختان جنگلی با پراید قاچاق می‌شود/ تاراج جنگل ادامه دارد

کشفیات چوب قاچاق از موتور، ماشین سواری و شاسی بلندها در مناطق مختلف مازندران حکایت از آن دارد که زیرساخت‌های غارت جنگل‌های خزری به راحتی فراهم است و درختان تکه تکه شده، غارت می شوند.

به گزارش اقتصاد روز؛ پرونده قاچاق دیروز و امروز در دل جنگل‌های سبز هیرکانی گشوده نشده است، سال‌هاست که قاچاقچیان با این پدیده آشنا هستند و شیوه‌هایشان در گذر زمان نو و به روز شده است.

در گذشته‌های دور برداشت از جنگل برای تأمین سوخت فسیلی مرسوم بود و اکنون دیگر جنبه تجارت و اقتصادی پیدا کرده و هر بار از این باغ خبری می‌رسد. پیش‌ترها اسب و قاطر، بعدها کامیون و نیسان‌های آبی جاده‌های شمال و اینک از پیک موتوری گرفته تا مینی‌بوس و خودروهای لوکس و حاملان مواد غذایی و بهداشتی، چوب آلات درختان نادر جنگلی را حمل می‌کنند.

بررسی سیر قاچاق در جنگل‌های شمال نشان از شدت و حدت آن در سال‌های اخیر دارد و اگر چه طبق قانون، جنگل‌های خزری دوران تنفس را پیمایش می‌کنند اما قاچاق چوب آرامش جنگل‌های هیرکانی را برهم زده و سکوت کوهستان‌های شمال را شکسته است.

تا دیروز صدای اره موتوری‌ها سکوت جنگل را می‌شکست و درختان بیگناه نمدار، بلوط و سرو را از قامت می‌انداخت و امروزه تجهیزات نوین و مدرن، درختان جنگل را قطع می‌کنند و جنگل‌های شمال را بی صدا به تاراج کشانده‌اند.

همزمان با فصل پاییز قاچاق چوب از جنگل‌های مازندران روندی روبه رشد گرفته است.

سرهنگ عسگری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- نوشهر با بیان اینکه قاچاق چوب پدیده مذموم جنگل‌های شمال به شمار می‌رود، افزود: پدیده شوم قاچاق چوب عرصه‌های جنگلی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی که در جامعه رخ می‌دهد، شاهد بروز و ظهور جرایمی نظیر قاچاق چوب در استان‌های شمالی هستیم، افزود: یکی از اولویت‌های مأموریتی، پیشگیری از قاچاق چوب به شمار می‌رود.

هرچند قاچاق چوب شاهد کاهش نسبتاً خوب است اما نباید از مشارکت جوامع محلی به ویژه شوراها و دهیاری‌ها در این بخش غافل شویم

سرهنگ مهدی عسگری با اظهار اینکه حساسیت ویژه ای نسبت به قاچاق چوب صورت گرفته است، یادآور شد: کوچک‌ترین مسائل مربوط به قاچاق چوب توسط منابع محلی به یگان حفاظت اطلاع رسانی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به سختگیری‌های اعمال شده که منجر به کاهش قاچاق چوب شده است، افزود: قبلاً در قالب کامیون‌ها و نیسان‌ها چوب قاچاق می‌شد و امروز قاچاق‌ها به صورت خرد در خودروهای سواری انجام می‌شود.

وی یکی از راهکارها و برنامه‌های کاهش قاچاق چوب را کنترل کارخانجات چوب‌بری بیان کرد و گفت: در حال حاضر در غرب استان کارخانه نئوپان در حریم جنگل واقع شده است و در ورود جنگل یگان حفاظت مستقر است و نسبت به پایش شبانه روزی اقدام می‌کنند.

وی با عنوان اینکه مدام از کارگاه‌های چوب‌بری منطقه بازرسی و بازدید می‌شود، از فعالیت ناظر فنی در این کارگاه‌ها خبر داد و گفت: این ناظران چوب‌های وارده به کارگاه‌ها را بررسی و بازدید می‌کنند و این تلاش‌ها در پیشگیری از قاچاق چوب تأثیر بسزایی دارد.

سرهنگ عسگری درباره بازدارندگی احکام و برخوردهای قضائی با متخلفان گفت: یکی از ایرادات این است که بحث قاچاق چوب و ماده ۴۸ تعزیراتی محسوب می‌شود و متخلفان حمل چوب قاچاق با پرداخت جریمه مجازات می‌شوند اما با قطع اشجار به صلاحدید مقام قضائی و بر اساس قانون برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- نوشهر درباره آمار قاچاق چوب طی هفت ماه سال جاری با بیان اینکه حمل چوب قاچاق با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده است، گفت: برای کاهش پدیده قاچاق نیازمند همکاری و مشارکت ویژه مردم و جوامع محلی هستیم.

در حالی متولیان امر از کاهش قاچاق چوب خبر می‌دهند که هر روز مقادیر قابل توجهی چوب جنگلی قاچاق توسط مأموران انتظامی در مناطق مختلف مازندران کشف و ضبط می‌شود و در عین حال مقادیر قابل توجهی از چوب‌ها بدون کشف شدن به زغال تبدیل می‌شوند.

در حال حاضر اره‌های موتوری بی محابا ثروت ملی جنگل را غارت می‌کنند و پدیده قاچاق با اجرای طرح تنفس جنگل و تنگ‌تر شدن حلقه‌های نظارتی، تغییر رویه داده و به صورت خرد در جریان است.

اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کشفیات قاچاق چوب می‌گوید: طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزه‌های تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات صورت گرفته است.

طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزه‌های تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات صورت گرفته استوی با بیان اینکه قاچاق چوب در گذشته با خودروهای نیسان و خاور حمل می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر چوب جنگلی در خودروهای پراید و یا توسط موتورسواران حمل و جابجا می‌شود.

وی با اظهار اینکه متخلفان با خردکردن چوب تلاش می‌کنند با خودروهای سواری آن را جابجا کنند، افزود: افزایش قیمت چوب سبب رغبت به قاچاق شده است و اگر تعرفه جریمه‌ها افزایش پیدا کند، از قاچاق چوب کاسته خواهد شد.

عطایی با عنوان اینکه قبلاً اجرای طرح‌های جنگلداری و فعالیت مجریان در کاهش قاچاق و صیانت از عرصه تأثیرگذار بود، ادامه داد: با تعطیلی طرح‌های جنگلداری قرار شد طرحی جایگزین اجرا شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری ادامه داد: تا آماده شدن طرح‌های جایگزین یکسری قراردادهای حفاظتی با مجریان طرح‌های جنگلداری بسته شد و این مجریان با بهره‌گیری از نیروهای حفاظتی مسئولیت صیانت از جنگل‌ها را در بخش قاچاق چوب و تصرف اراضی عهده دار هستند.

مازندران ۵۴ درصد عرصه‌های جنگلی شمال کشور را به وسعت یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در اختیار دارد و قاچاق پدیده شوم جنگل‌های شمال همچنان ادامه دارد.

علاوه بر قاچاق چوب که تن جنگل‌های شمال و مازندران را به لرزه درآورده است، حریق نیز کابوس درختان نادر این عرصه‌ها است و طی سال جاری فقط ۴۵ هکتار از جنگل‌های مازندران طعمه آتش شده است و بروز این پدیده نیز تراژدی دیرینه جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا