اقتصاد بین المللاقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

درخواست ایران از روسیه برای دریافت دو میلیارد دلار وام

وزیر انرژی روسیه خبر داد

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد ایران از روسیه دو میلیارد دلار وام برای پروژه‌هایی شامل ساخت نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های برق آبی، خطوط ریلی و واگن‌های قطار درخواست کرده است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از رویترز، الکساندر نواک گفت: ایرانی‌ها از ما حدود دو میلیارد دلار وام درخواست کردند. آنها گفتند در سال ۲۰۱۵ روسیه قول پنج میلیارد دلار وام داده بود. وی در ادامه بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: ما وام‌هایی به آنها داده بودیم و آنها از ما خواستند مجموع این وام‌ها به پنج میلیارد دلار بالغ شود.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو با عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه به همراه هیاتی از دستگاه‌های مختلف پنج‌شنبه گذشته به مسکو سفر کرده بود. وی با الکساندر نواک، وزیر انرژی و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور ملاقات کرد و طبق آخرین اخبار پیشنهادهای ایران در مورد استفاده از تمامی وام پنج میلیارد دلاری دولت روسیه به دولت ایران مورد بررسی با دیدگاه مثبت قرار گرفته و نشست مذکور با حضور دستگاه‌های مسئول به منظور تنظیم مسیر پیش‌رو و عملیاتی کردن این موافقت‌نامه برگزار شد.

دو پروژه پیش از این توافق تقریبا نهایی شده که یک طرح شامل نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک هرمزگان و طرح دیگر پروژه برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون – گرمسار است. چهار پروژه دیگر نیز مورد توافق طرفین است که شامل توسعه نیروگاه برق‌آبی گتوند در استان خوزستان می‌شود. ظرفیت نیروگاه فعلی حدود ۱۰۰۰ مگاوات است که با اجرای این برنامه ۶۴۰ مگاوات به ظرفیت این واحد افزوده خواهد شد. پروژه بعدی نیز مربوط به مدرن کردن سیستم نیروگاه رامین و بازتوانی آن در اهواز خواهد بود که موجب افزایش راندمان نیروگاه و توسعه ظرفیت این واحد به میزان ۱۸۰ مگاوات خواهد شد.

این توافق علاوه بر پروژه‌های حوزه انرژی شامل موضوع راه‌آهن زاهدان به بیرجند با عنوان بخش مهمی از کریدور شمال به جنوب در شرق ایران نیز می‌شود. همچنین تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری (واگن‌های مترو) بخش دیگری از پروژه‌های مذکور است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا