اقتصادیصنعت و تجارت

در یک نبرد اقتصادی سخت هستیم/ خصوصی‌سازی تنها روی کاغذ زیبا بوده/ ایران رتبه اول در ثبت برند را در سال 2018 داشته است

تویسرکانی اظهار داشت: در حوزه سیاست‌های خصوصی سازی و اصل 44 که بر روی کاغذ بسیار زیبا است، در عمل اتفاقی که افتاده جای تامل دارد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، تویسرکانی، معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جشنواره حاتم(حمایت از تولید ملی) اظهار کرد: ما امروز در یک نبرد اقتصادی سخت هستیم و همه می‌دانند که آمریکا جبهه وسیعی را بر علیه جمهوری اسلامی تعبیه کرده و ایران را به عنوان سدی در مقابل سیطره کامل خاورمیانه و جهان اسلام در مقابل خود می‌داند و امروز با تمام قوا به میدان آمده است.

وی افزود: طبیعتا در این نبرد و عرصه کارآفرینان و تلاش‌گران سربازان و رهبران جبهه اقتصادی هستند و همان گونه که در یک نبرد نظامی همه سازوکارها و امکانات باید در خدمت خط مقدم جبهه باشد تلاشگران عرصه اقتصادی هم باید چنین کاری را انجام دهند.

تویسرکانی در ادامه تصریح کرد: چه نفعی بالاتر از اینکه ما بتوانیم در جهت معیشت مردم و رفع فقر قدم برداریم طبیعتا در این جامعه تلاشگران و صنعتگران بهترین افراد هستند در حوزه اقتصادی موضوع مهم و سرلوحه کار فرمایش مقام معظم رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی در  جامعه است ما باید در بخش‌های مختلف سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را در جامعه اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مردم بنیان است اذعان داشت: مشارکت مردم در چنین اقتصادی اصل و اساس است ما اگر به وضعیت موجود و ساختارهای اداری خود نگاه کنیم درمی‌یابیم که با این وضعیت با اصلاح فاصله داریم. آن چیزی که امروز ما از آن به عنوان آسیب یاد می‌کنیم عمدتا ناشی از دوری از اقتصاد خصوصی و مردم است.

وی افزود: بخش عمده اقتصاد ما دولتی است و بوروکراسی‌ها ما را از فعالیت و تلاش دور می‌کند هر میزان که به مشارکت مردمی نزدیک‌تر شدیم موفقیت‌هایی را در ا ین حوزه داشته‌ایم.

رئیس مرکز اسناد و املاک کشورگفت: ما در برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز 20 ساله اهداف خوبی ترسیم کرده‌ایم اما بر روی کاغذ و با باطن متفاوت است. ما از شاخص‌هایی که ترسیم شد بسیار عقب هستیم و همپای اهداف پیش نرفته‌ایم.

وی افزود: بدیهی است که ما با شاخص‌های اقتصاد مقاومتی فاصله داریم اقتصادی که مردم بنیاد بوده و دولتی نباشد طبیعتا بوروکراسی‌ها و ساختارهای زائد با این ویژگی در تضاد هستند و همواره اجازه تحقق نخواهند داد. قطعا ما باید به شکل اساسی و بنیادی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم اقتصاد مقاومتی در شعار نیست و باید در عمل به آن دست یافت. اگر اجرا نشود قطعا ما در این جبهه عظیم که دشمن شکل داده شکست خواهیم خورد. اگر سرمایه‌گذاری دولتی باشد مقام اجرایی خود را صاحب مال نمی‌داند و دل نمی‌سوزاند.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: آنچه امروز اقتصاد کشور را نجات می‌دهد این است که خروجی ما با سرمایه‌گذاری‌ها تناسب داشته باشد قطعا ما نمی‌توانیم میزان بهره‌وری را با خصوصی و مشارکت‌های مردمی مقایسه کنیم در حوزه سیاست‌های خصوصی سازی و اصل 44 که بر روی کاغذ بسیار زیبا است در عمل اتفاقی که افتاده جای تامل دارد.

وی افزود: اگر سیاست‌های اصل 44 به درستی انجام نشود اهداف اصلی از آن محقق نخواهد شد و تولید و اشتغال ضربه خواهد خورد ما باید کمک کنیم و تصمیم‌ بگیریم اقتصاد مقاومتی را که در این سنوات اخیر شنیده می‌شود به منصه ظهور بگذاریم.

وی با اشاره به این نکته برخی قوانی دست و پا گیر هستند عنوان کرد: در دستگاه قضایی هم سیاست کلی حمایت از تولید است اما بحثی که باید عرض شود این است که دستگاه قضایی به شکل افراطی و صحیح خود را مکلف به اجرای قانون کرده است. طبیعی است که ما هم مقید به برخی قوانین و مقررات هستیم اما برخی قوانین باعث عدم رضایت می‌شود و در اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی و آسیب شناسی‌های انجام شده مانع ایجاد خواهد کرد.

تویسرکانی در رابطه با نقش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اقتصاد مقاومتی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقش تثبیت مالکیت‌ها را دارد و وظیفه مهم شفافیت اراضی را بر عهده دارد. باید بپذیریم که اقتصاد سالم و اقتصاد مقاومتی با عدم شفافیت شکل نمی‌گیرد و تلاش‌های فراوانی در این زمینه‌ها انجام شد امروز خوشبختانه در هر بخش راهبردهای مشخصی تعبیه شده و ما در بسیاری از بخش‌ها از شکل سنتی و پیچیده خارج شده‌ایم.

وی افزود: در حوزه اقتصادی و در حوزه‌ای که کاربرد برای کارآفرینان و تولید اقتصاد دارد در زمینه شرکت‌های تجاری موسسات ثبت اختراعات علائم تجاری و طرح‌های صنعتی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با خصوصی‌سازی بیان کرد: ما در زمینه خصوصی‌سازی در دستگاه‌های مرتبط با خودمان هم موانع اولیه‌ای را داشتیم که درون‌سازمانی بود در نتیجه برون رفت از بورکراسی‌های دولتی بسیار سخت است. خوشبختانه با همه این نزاع‌ها و مانع‌تراشی‌ها توانستیم اقدامات بسیار خوبی انجام دهیم و در زمینه مالکیت‌های معنوی ایران طبق آمار جهانی رتبه اول در ثبت برند را در سال 2018 داشته است.

معاون قوه قضائیه اظهار کرد: مقام معظم رهبری ضمن اینکه تاکید می‌کنند اقتصاد مقاومتی اقتصاد دولتی نیست متذکر می‌شوند که دولت مسئولیت بخش خصوصی، ظرفیت‌سازی و هدایت را دارد که این موضوع حیاتی و مهم است و طبق آن می‌توان در مقابل دشمن به پیروزی رسید.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا