اجتماعیاشتغالصنعت و تجارتکشاورزی

دلالانی که ‌‌به کشاورزان هم “رحم” ندارند؛

پیش‌فروش محصول برای تامین معیشت زندگی

کشاورزان‌ کرمانی این روزها‌ شرایط اقتصادی خوبی ‌ندارند ‌به سبب نداشتن پول و سرمایه مجبورند محصولات خود را پیش‌فروش کنند که سود اصلی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از تسنیم از کرمان، ایران کشوری است که ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای داشته و در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه، توجه و استفاده حداکثری از این ظرفیت بسیار اهمیت دارد؛ با این وجود کشاورزان و صادرکنندگان ما با چالش‌هایی چون نوسات قیمت ارز، شرایط گمرکی متفاوت کشورها، جابجایی پول، تغییرات مکرر در قوانین صادراتی ایران و … روبرو هستند.

با توجه به اینکه تولیدات ما در بسیاری از محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز کشور است، رفع چالش‌های صادراتی به منظور رونق صادرات و برقراری توازن قیمت در بازار داخل امری جدی به شمار می‌رود، هر چند اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و صدور قوانین گاه و بیگاه، از سویی زمینه را برای بی‌اعتمادی تجار خارجی نسبت به محصولات زراعی و باغی کشور ما فراهم می‌کند و از سوی دیگر ممنوعیت‌های یکباره صادراتی زمینه را برای حضور سایر رقبا در بازارهای هدف فراهم می‌کند.

در شرایطی که هیچ بیمه‌گذاری فسادپذیری کالا را بیمه نمی‌کند و با وجود فسادپذیری بالای محصولات کشاورزی، اکثر صادرات ما در این حوزه به صورت امانی انجام می‌شود و البته نبود حمل و نقل مناسب برای این محصولات به مشکلات صادرکنندگان و کشاورزان ما دامن زده است.

جنوب استان کرمان که یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود هم از این مشکلات بی‌نصیب نبوده و در شرایطی که اقتصاد اول مردم این منطقه کشاورزی است و حدود 85 گونه گیاهی و زراعی در این منطقه کشت می‌شود اما درآمد کمی نصیب کشاورزان جنوب کرمان می‌شود.

هزاران نفر در جنوب استان کرمان در بخش کشاورزی کار می‌کنند که بیش از 63 درصد جمعیت جنوب استان را شامل می‌شود و با وجود تمام زحماتی کشاورزان سهم کمی از درآمد محصولات کشاورزی به جیب آنها می‌رود.

سعید برخوری مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه تنها 23 درصد قیمت محصولات کشاورزی نصیب کشاورزان می‌شود اظهار داشت: بقیه این مبلغ در مسیر رسیدن محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده به جیب دلالان، واسطه‌ها و دیگر افراد می‌رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه به‌واسطه عدم وجود زیرساخت‌ها محصولات کشاورزی جنوب استان‌ کرمان آن گونه که باید با قیمت و کیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب در این منطقه برای حمل و نقل محصولات کشاورزی به خوبی احساس می‌شود.

یکی از کشاورزان منطقه با اشاره به اینکه کشاورزانی که از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار نیستند به سبب نداشتن پول و سرمایه مجبورند محصولات خود را پیش‌فروش کنند گفت: سهم کمی از درآمد محصولات کشاورزی به جیب این کشاورزان می‌رود و سود اصلی نصیب دلالان و واسطه‌هاست.

وی با بیان اینکه دولت حمایت کمی از کشاورزان دارد و با ما همراهی نمی‌کند گفت: برای دریافت تسهیلاتی که دولت به کشاورزان می‌دهد مشکل داریم و به واسطه عدم تامین وثیقه نتوانسیم از تسهیلات دولتی استفاده کنیم از سوی دیگر سود این تسهیلات برای کشاورزان زیاد است.

مجید سلطانی‌نژاد معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با بیان اینکه در جنوب استان کرمان 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که عمده آن صادراتی است اظهار داشت: در سال زراعی 98-97 صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان به 493 هزار تن رسید.

وی با بیان اینکه گوجه فرنگی، خیار سبز، خیار گلخانه‌ای، پیاز، فلفل، بادمجان، کدو، سیب زمینی و خرما عمده محصولات صادراتی جنوب استان کرمان است عنوان کرد: 3 هزار و 100 میلیارد تومان ارزش محصولات کشاورزی صادر شده از جنوب استان کرمان است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته تمام هم و غم دولت در بحث تولید محصولات کشاورزی بوده که خوشبختانه در این حوزه اتفاقات خوبی افتاده است عنوان کرد: در جنوب استان کشاورزان داریم که تولیدات آنها با رکودهای جهانی برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه صادرت حلقه مفقوده این حوزه در جنوب کرمان است و این مشکل سالانه گریبان محصولات کشاورزی ما را می‌گیرد تصریح کرد: متاسفانه صادرکننده قوی در جنوب استان کرمان نداریم تا از راه صادرات محصولات، بتوانیم ارزش افزوده‌ای برای کشاورزن ایجاد کنیم.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان وجود دارد که پیگیر حل آنها هستیم گفت: نبود پایانه‌های صادراتی در جنوب استان کرمان از جمله این معضلات است.

وی با بیان اینکه ساخت پایانه صادراتی جنوب استان پیشرفت 90 درصدی دارد و در صورتی که راه بیفتد شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم افزود: کشاورزان ما برای حمل و نقل محصولات خود نیز با مشکل مواجه هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه عمده محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان از طریق زمینی و با کانتینر به دیگر کشورها صادر می‌شود گفت: نبود زیرساخت‌ها باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز امکان حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان فراهم نشده است افزود: عمده محصولات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان و آسیای میانه صادر می‌شود.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه در زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای مشکلی نداریم و مسیر خود را پیدا کرده است گفت: تاجران بزرگی در این حوزه ورود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما در سه محصول سیب زمینی، پیاز و گوجه است افزود: با توجه به اطلاعاتی که از بازارهای هدف و دیگر استان‌ها می‌گیریم، توصیه‌هایی را برای کاشت محصولات به کشاورزان داریم اما چون اهرمی برای اجرای الگوی کاشت نداریم، کشاورزان کار خود را انجام می‌دهند و متاسفانه هر ساله برای این محصولات با مشکل مواجه هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه در زمینه بسته‌بندی محصولات کشاورزی هم با مشکل مواجه هستیم گفت: بازارهای مختلف بسته‌بندی‌های مختلفی را می‌خواهند.

وی با بیان اینکه در زمینه بسته‌بندی تاکنون توانستیم با تشویق و تزریق منابع ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم افزود: در دو سال گذشته 100 میلیارد تومان برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی ترزیق شده است و تمامی سردخانه‌های ما به بسته‌بندی تجهیز شده‌اند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا