بازرگانیصنعت و تجارت

دلایل روابط اندک تجاری کشورهای اکو از دید برخی اعضا

دلایل روابط اندک تجاری کشورهای اکو از دید برخی اعضا

رییس اتاق بازرگانی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نبود روابط مستمر منطقه‌ای را دلیل اصلی کاهش روابط تجاری اعضای این سازمان دانست و گفت: رشد اقتصادی کشورهای عضو منوط به تعامل منطقه‌ای آنهاست.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «غضنفر بیلور» یادآوری کرد: امسال کشورهای منطقه اکو 63 میلیارد دلار تجارت داشتند که این رقم نسبت به سال 2012 کاهش یافته است.

وی که رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان است، تصریح کرد: رشد تجارت درون منطقه اکو تا چهار سال آینده، مسئولیت سنگینی است که بر عهده اعضا قرار دارد.

وی بر لزوم توجه اعضا به افزایش رفت‌وآمدها، حذف موانع غیر تعرفه‌ای و تلاش برای اجرای تفاهم‌نامه‌های تجاری امضا شده تاکید کرد.

«هنوز نتوانستیم فهرستی از کالاهایی را تهیه کنیم که برداشتن موانع تعرفه‌ای در مورد آنها ضرورت دارد».

رییس اتاق اکو تصریح کرد: هر کدام از 10 کشور عضو اکو از جنبه‌های مختلف، ظرفیت‌ها و منابع قابل‌توجهی در اختیار دارند که می‌تواند در روابط بین کشورهای عضو اثرگذار باشد و روابط درون‌گروهی را افزایش دهد.

به باور رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان، حمل‌ونقل و ترانزیت موضوع دیگری است که می‌تواند به رشد روابط کشورهای عضو اکو کمک کند و از طرفی ایجاد کنسرسیوم انرژی در بین کشورهای عضو بر اساس ابتکار عمل ایران و ایجاد کارگروه‌های آموزشی برای بانوان کارآفرین (همانند ایران) می‌تواند در این راه اثرگذار باشد.

طرح برچسب روادید، الحاق به کنوانسیون تیر، بانکداری اسلامی و حضور موثر در تولید غذای حلال از دیگر مواردی بود که وی بر پیگیری آن از طریق اتاق اکو تاکید کرد.

بیلور برگزاری هرچه زود‌تر نشست وزیران حمل‌ونقل، انرژی و تجارت کشورهای عضو اکو را خواستار شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا