اتاق بازرگانی ایرانبازرگانیصنعت و تجارت

دولت با حمایت از تولید و صادرات، دشواری‌های تحریم را کاهش دهد

رئیس اتاق مازندران عنوان کرد

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق مازندران می گوید با خروج آمریکا از برجام مبادلات بانکی ما دچار مشکل شد. دولت می‌تواند با حمایت از صادرکنندگان این دشواری‌ها را کاهش دهد. به گزارش اقتصاد روز به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در نشست فصلی با خبرگزاری های استان اعلام کرد: اگر دولت مشکلات تولید و صادرات را حل کند با همراهی بخش های دولتی و خصوصی صادرات 3 میلیارد دلاری مدنظر استاندار مازندران تحقق یافتنی است.

عبداله مهاجر دارابی تصریح کرد: در شرایط فعلی با خروج آمریکا از برجام تا حدودی مبادلات بانکی ما نسبت به گذشته دچار مشکل شد و با این وضع دولت می‌تواند با حمایت از صادرکنندگان این دشواری‌ها را کاهش دهد. پرداخت مشوق های صادراتی، تعیین نرخ ارز منطقی و متناسب با شرایط روز از راهکارهای پیشنهادی برای این حمایت است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: در سه ماه اول سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان ازلحاظ ارزشی نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد بیشتر شد به طوری که در این مدت صادرات از گمرکات استانی به 105میلیون دلار رسیده است.
دارابی اضافه کرد : همین میزان صادرات کالاهای غیر نفتی مازندران نیز از گمرکات سایر استان های کشور انجام شد که به دلیل نبود آماربرداری از این ارقام به حساب استانی نیامده است.در سال گذشته تجار مازنی 100 هزار تن کیوی تولیدی استان را صادر و صرفا 5 هزار تن از این صادرات از گمرکات استانی بود و95 هزار تن صادرات کیوی از گمرکات استان های دیگر انجام شد.

رئیس اتاق مازندران گفت: دلیل انجام 95 درصد صادرات کیوی این استان از گمرکات سایر استان ها از جمله استان همجوار ( گیلان) ناشی از نبود زیرساخت و گرانی حمل و نقل دریایی انتقال از مازندران نسبت به سایر استان ها است. نبود شرکت های بزرگ صادراتی و برندسازی و بالا بودن تعرفه گمرکی کشورهای هدف از مهمترین موانع پیشروی صادرات مازندران است.

مهاجر اظهارداشت : برای صادرات مرکبات با میزان زیاد در سال زراعی پیشرو پایانه صادراتی در شهرستان جویبار در دست ساخت قرار دارد که می تواند تا 100 هزار تن صادرات مرکبات را یکجا داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه معتقد است نبود نگاه صادرات محور در تولید با رویکرد ارتقاء بهره وری و کاهش قیمت باعث شده تا تجار ایرانی نتوانند در رقابت با رقبا خود در این حوزه موفق باشند و در بیشتر اوقات نیز با وجود ظرفیت بازار از دست تجار ما خارج شده است.

وی اضافه کرد: باید دستگاه های متولی نگاه خود را از صرف افزایش تولید به رشد تولید صادرات محور تغییر و بستر آن را فراهم کنند و در این صورت تجار با حمایت نسبی دولت می توانند در امر صادرات موفق عمل کنند.

وی اظهارداشت: در شرایط فعلی با وجود ظرفیت های مازاد در این حوزه ها، کمترین ظرفیت مازاد با رویکرد صادرات محور است و این رویه تجار و تولید کننده را دچار مشکل کرده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا