اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایراناقتصادیصنعت و تجارت

دولت و قوه قضائیه با فساد ایجاد شده در اتاق بازرگانی برخورد کنند

ثمره فعالیت اتاق‌ها ضعیف‌تر شدن تولید و ایجاد رانت است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ببان اینکه اگر بخش خصوصی و تولید کشور ضعیف‌تر شده یا رانتی شکل می‌گیرد، به علت عملکرد اتاق بازرگانی است، گفت: اگر تعمدی در فعالیت اتاق بازرگانی در کار باشد و قدرت مافیایی برای چند نفر درست شود؛ یک نوع فساد است که دولت و هم قوه قضاییه باید با آن برخورد کنند.

به گزارش اقتصاد روز، سید کاظم موسوی ؛ در مورد نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد ایران و حمایت از بخش تولید، اظهار کرد: اتاق بازرگانی خیلی برای کمک به تولیدکنندگان فعال نیست و اگر بخش خصوصی ما روز به روز ضعیف‌تر می‌شود یا رانتی شکل می‌گیرد، از این ناحیه است. 

وی افزود: نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم اما این اتفاقات (تضعیف بخش خصوصی و ایجاد رانت) یا به دلیل تسامح یا تنبلی در کار رخ می‌دهد یا اینکه تعمدی در کار است تا قدرت مافیایی برای چند نفر درست کند؛ این‌ها مفسد است که هم دولت و هم قوه قضاییه باید برخورد کنند؛ البته قوه قضائیه در برخورد با این افراد همیشه پیش قدم بوده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر اکنون، واحدی‌های تولیدی ضعیف و دارای مشکل هستند و یا در برخی استان‌ها این واحدها را بستند و یا اینکه تولیدکنندگان برای توسعه فعالیت خود با مسائلی مانند تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه و یا دریافت تسهیلات بانکی مواجه‌اند که منفذ و مبدا آن همین اتاق‌های بازرگانی هستند.

موسوی با بیان اینکه دنبال اقتصاد غیرمولد و حبابی هستیم، گفت: اقتصاد ایران یک یا دو ماه به آسان هفتم می‌رود و یک دفعه به زمین بر می‌گردد. ما باید از تولید حمایت کنیم و دنبال رفع مشکل آن باشیم.

وی با اشاره به فعالیت برخی افراد در اتاق‌های بازرگانی برای کسب رانت ادامه داد: اینها باید بدانند روزی گرفتار خواهند شد و مجلس انقلابی از انجام وظیفه خودش که نظارت بر حسن اجرای قانون است، دست بر نخواهد داشت. البته در مجلس با توجه به سال جهش تولید، کمیسیون جهش اقتصاد و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی را تشکیل دادیم تا نظارت مجلس قوی‌تر باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اتاق بازرگانی برای حل مشکلات تولید اقدام نمی‌کند و اگر خوب عمل کرده بود حتما مشکلات کنونی که شاهد هستیم، رخ نمی‌داد. قطعا ضعیف عمل کردند. اتاق‌ها به دلیل ضعف مدیریت، تنبلی و بی‌مهری به کشور به مسئولیت خودشان به معنای واقعی عمل نمی‌کنند و در آنها مفسده‌ای ایجاد شده که دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند.

موسوی با بیان اینکه اتاق بازرگانی نیازمند اصلاح ساختار و تحول است، گفت: معتقدم تجار وارد اتاق بازرگانی شده و صندلی‌ها را اشغال می‌کنند اما اگر تولید گران جامعه که فراز و فرودهای و مشکلات را می‌دانند در اتاق بازرگانی حضور داشته باشند، می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد.

وی بیان کرد: اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی که در مورد تولید، صنایع تبدیلی و صنعت کشور نظر می‌دهد، باید از جنس تولید باشند و اگر از جنس تولید کنندگان نباشد؛ ممکن است دنبال تجارت و سوداگری خود بروند و یا از باب قرض وزری اقدامی انجام دهند که امروز شاهد گرفتاری‌هایی در کشور هستیم و روز به روز بیشتر می‌شود.

منبع:  شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا