اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایرانارتباطات و فناوریاقتصادیبازرگانیصنعتصنعت و تجارت

دو برابر شدن حجم تجارت ایران و ویتنام در یکسال/ بیشتر مبادلات از طریق کشور ثالث صورت می‌گیرد/ مشکلات بانکی مانع افزایش مبادلات است

رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام گفت: ویتنام یک کشور کارگری و پایلوت برای شرکت‌های معتبر دنیا است یعنی هر کشوری که با چین اختلاف دارد تولیدات خود را در ویتنام انجام می‌دهد و این بهترین فرصت برای واردات تکنولوژی روز دنیا به ایران است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایلنا،سید مصطفی موسوی در مورد تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام گفت: تقریبا دو ماه پیش کار ثبت اتاق تمام و ما فعالیت خود را آغاز کردیم. در این مدت تلاش کردیم تا بانک اطلاعاتی خود را جمع‌آوری کنیم چون اکثر بازرگانان ایرانی و ویتنامی بصورت پراکنده فعالیت می‌کردند. کشور ویتنام دارای اقتصاد توانمندی است، بطوریکه در ده سال اخیر بصورت مداوم رشد اقتصادی بین ۶ تا ۸ درصدی داشته و همچنین عضو WTO و آ سه ان است که این موضوعات نشان دهنده اهمیت این کشور و روند رو پیشرفت آن است.

وی ادامه داد: بیشتر صادرات ما به ویتنام، آبزیان، روغن موتور پایه، قیر، مواد اولیه پتروشیمی، مشتقات نفتی، مواد معدنی، روی و مس است و در مقابل واردات ما را بیشتر موبایل و لوازم جانبی آن، مادربوردها، پودر نارگیل و دارچین، قهوه، کیف و کفش تشکیل می‌دهد. براساس آمار رسمی حجم مبادلات دو‌ کشور در سال ۹۷، ۳۵۲ میلیون دلار بود که البته مورد قبول اتاق مشترک نیست و براساس برآوردها نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار است، چون به دلیل تحریم بیشتر مبادلات ما از طریق کشور ثالث صورت می‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ویتنام تصریح کرد: شرایط تحریم باعث شده تا ما در فرآیند صادرات کالاها بجز مواد غذایی از ظرفیت و مدارک شرکت‌های مستقر در ترکیه و عمان استفاده کنیم و در مقابل نیز واردات کالاهای ویتنامی از طریق کشور امارت متحده‌ عربی انجام شود که این موضوع باعث شده تا در آمار رسمی دو کشور درج نشود.

موسوی با بیان اینکه حجم مبادلات دو کشور در یک سال از ۱۷۲ میلیون دلار به ۳۵۰ میلیون دلار رسید، ادامه داد: این جهش دو برابری نشان می‌دهد که سازمان توسعه تجارت باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشد. در ۱۵ دی ماه اولین کارگروه مشترک ایران و ویتنام در سازمان توسعه تجارت برگزار می‌شود و قرار است بین نماینده‌ی این کشور و سازمان توسعه تجارت تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود و امیدواریم سازمان توجه ویژه به بخش خصوصی داشته باشد.

موسوی خاطرنشان کرد: با شرایطی که این کشور دارد باید از آن استفاده کرد، ویتنام یک کشور کارگری و پایلوت برای شرکت‌های معتبر دنیا است یعنی هر کشوری که با چین اختلاف دارد تولیدات خود را در ویتنام انجام می‌دهد و این بهترین فرصت برای واردات تکنولوژی روز دنیا به ایران است.

وی افزود: البته کشور ویتنام نیز علاقمند به گسترش مبادلات با ایران است اما مشکلات مربوط به سوئیفت و بانک باعث شده بیشتر از سیستم تهاتر استفاده کنند. بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان ما در نقل و انتقالات خود با مشکل روبه‌رو هستند و اگر از طریق سفارت ایران یا اتاق مشترک پیشنهاد جابجایی پول بین طرفین شود، می‌توان با تعامل بانک مرکزی تعهدات ارزی صادرکنندگان را نیز برطرف کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ویتنام با اشاره به کیفیت کالاهای ویتنامی گفت: بیشتر تولیدات این کشور درجه یک، لوکس و حتی بهتر و باکیفیت‌تر از کالاهای چینی است. بطوریکه در حال حاضر ۲۱ درصد صادرات این کشور به ایالات متحده آمریکا و ۱۶ درصد به اتحادیه اروپا و بخصوص آلمان است که نشان دهنده کیفیت بالا و قیمت مناسب تولیدات این کشور است، حتی در کشور ما نیز مثلا لوازم جانبی تلفن همراه ویتنام بهتر از جنس درجه یک چینی‌ها خریدار دارد.

موسوی متذکر شد: البته موضوع تحریم‌ها باعث شده تا توجه ویژه به کشورهای همسایه داشته باشیم چون نقل و انتقالات پولی راحت‌تر است اما نباید از تجارت با سایر کشور‌ها غفلت کرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا