اقتصادیبازرگانیحمل و نقلصنعت و تجارت

راه‌آهن چابهار- زاهدان موجب تحول در حمل و نقل کالا می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تکمیل و افتتاح کامل راه آهن چابهار- زاهدان علاوه‌بر تحول محور شرق و توسعه حمل و نقل سالانه یکهزار تن کالا را از بندر چابهار به کشور و کشورهای همجوار جابجا می‌کند.

به گزارش اقتصاد روز, خیرالله خادمی روز چهارشنبه در مراسم ریل گذاری راه آهن چابهار- زاهدان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد اظهار داشت: تاثیرات اقتصادی و نوع مهندسی در پروژه راه آهن بی‌نظیر است و در این ابر پروژه ۸۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی، ۳۵ کیلومتر پل سازی، ۲.۵ میلیون مترمکعب بتن ریزی انجام می‌شود.

وی گفت: این طرح به طول یکهزار و۴۵۰ کیلومتر از چابهار به سرخس در قالب سه اولویت اتصال چابهار به زاهدان و اتصال مرکز استان به بیرجند و مشهد است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به وضعیت بزرگراههای سیستان و بلوچستان افزود: حدود ۳۰۰ کیلومتر با یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از چابهار به جاسک در انجام است بطوریکه ۲۰۰ کیلومتر آن به مناقصه رفته که منتهی به چابهار می‌شود و بعد از آن چابهار به کنارک و چابهار به جاسک نیز انجام و ساکنان نوار ساحلی از راه استاندارد بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: برای ۶۴۵ کیلومتر بزرگراه منتهی به بندر چابهار بیش‌از سه هزار میلیارد تومان نیاز است تا چابهار علاوه بر ریل، توسعه جادهای هم داشته باشد تا بتوان توسعه روابط با کشورهای همجوار را تقویت کرد.

خادمی بیان کرد: همچنین بزرگراه زاهدان به طرف زابل به طول ۲۰۰ کیلومتر در چهار قطعه در حال انجام است که برخی از این قطعه ها افتتاح شده و بقیه نیز افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: راه چابهار به زاهدان در ۶ قطعه کارهای عمرانی و راه‌سازی آن در حال انجام است و طول بزرگراه‌های این استان هم‌اینک چهار برابر شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: توسعه استان سیستان وبلوچستان خواست مسوولان است و در آینده نزدیک شاهد پیشرفت و آبادانی خواهیم بود.

ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران، استاندار سیستان وبلوچستان و جمعی از مسوولان آغاز شد.

به گفته نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان، بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شده که این خط در آینده‌ای نزدیک آماده افتتاح خواهد شد.

احمد نوذری بیان کرد: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.

وی افزود: خط ریلی چابهار – زاهدان – میلک – سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیربخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۳ ساختمان، ایستگاه ۹۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ و کوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۵۳۰ نیروی انسانی و ۸۹۲ ماشین آلات راه‌سازی در این پروژه مشغول به کار هستند.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا