اجتماعیبهداشت و درمانشهری

راه‌اندازی پویش “علمی_شو” با هدف اشاعه تفکر علمی درباره ویروس کرونا

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم خبر داد

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم از راه‌اندازی پویش “#علمی _شو” با هدف مقابله با اخبار شبه علمی ایجاد شده در رابطه با ویروس کرونا خبر داد و از همه متخصصان، مروجان علم و صاحب‌نظران دعوت کرد با هدف اشاعه تفکر علمی در جامعه، به این پویش بپیوندند.باکرم قدیمیدرباره پویش “علمی شو” داد: این پویش را در کرسی ترویج علم ایران با هدف گفتمان‌سازی علمی و شبکه‌سازی بین سازمان‌ها و دیگر کرسی‌ها، انجمن‌ها و مراکز علمی راه‌اندازی کردیم.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ابسنا،وی ادامه داد: با توجه به بحران شیوع بیماری کرونا، بحران دیگر مسئله شیوع افکار غلط است. در همین رابطه با هدف ایجاد گفتمان صحیح علمی به‌ویژه تشخیص علم از شبه علم، پویش “علمی شو” را راه‌اندازی کردیم تا از طریق همراهی متخصصان و آگاهی‌رسانی به مردم، یک آنتی ویروس در برابر ویروس کرونا شکل بگیرد.

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم در پاسخ به اینکه طی این مدت بیشتر در چه زمینه‌هایی شبه علم ایجاد شده است، تصریح کرد: در این مدت اخبار مختلفی منتشر شده و به عنوان مثال شاهد هستیم افراد زیادی از طریق خوردن الکل دچار مسمومیت شده‌اند. همچنین اینکه هر کس در شبکه‌های اجتماعی راهکاری را برای مقابله با ویروس کرونا ارائه می‌دهد که باید دید آیا این راهکارها علمی هستند یا خیر.

قدیمی تأکید کرد: بر این اساس هدف اصلی این پویش ایجاد تفکر علمی در جامعه است تا بتواند اخبار درست را از نادرست تشخیص دهد.

وی افزود: جدای اینکه بعضی راهکارهای ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی از پایه و اساس علمی برخوردار نیستند، بعضی اخبار در جامعه هراس ایجاد می‌کنند و هدف پویش علمی شو هم تشخیص این موارد است.

رئیس انجمن ترویج علم ایران درباره شیوه اطلاع‌رسانی کرسی یونسکو درباره این رویداد و چگونگی ارائه اطلاعات گردآوری شده، گفت: در دو سه روز اخیر، یک کانال تلگرامی و یک صفحه در اینستاگرام ایجاد کردیم که در آن‌ها فایل‌های صوتی، تصویری و نوشتاری علمی متخصصان و صاحب‌نظران در این زمینه را به اشتراک می‌گذاریم.

قدیمی گفت: همچنین در سایت کرسی اطلاعات مورد نیاز را قرار دادیم و نیز از طریق نامه و فراخوان، از افراد سرشناس چه در قالب فردی و چه سازمانی –اعم از انجمن‌های علمی، مروجان علمی- دعوت کردیم به پویش علمی‌ شو بپیوندند تا از این طریق به هدف پویش یعنی اشاعه تفکر علمی و گفتمان‌سازی دست پیدا کنیم.

وی یادآورشد: همکاران ما مشغول بارگذاری اطلاعات متخصصان داخلی و خارجی، هم به زبان انگلیسی و هم فارسی در شبکه‌های اجتماعی مربوطه هستند.

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم در پایان اظهار کرد: از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی از سازمان‌های خارجی که با آن‌ها در ارتباط هستیم، دعوت کردیم به پویش “علمی شو” بپیوندند.
همکاران کرسی یونسکو در ترویج علم در چند لایه در نظر گرفته شده‌اند که لایه‌ داخلی یا ملی شامل مجموعه‌ دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، انجمن‌ها و تشکیلات مردم‌نهاد علمی هستند.

برخی مجموعه‌های بین‌المللی که در حال حاضر با کرسی همکاری دارند نیز بر گسترش این لایه اثرگذار هستند.

کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده، پویشی را به نام «#علمی_شو» راه‌اندازی کرده و از همه علاقه‌مندان به مباحث علمی درست، دعوت می‌کند با تولید و ارسال پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی unescocps@gmail.com ، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش “#علمی_شو” بپیوندند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا