اقتصادیصنعتصنعت و تجارتنفت و انرژی

رشد ۴۶۰ درصدی ظرفیت تولید نفت ایران از میادین مشترک غرب کارون

ظرفیت تولید نفت ایران در غرب کارون طی هفت سال گذشته از ۷۱ هزار بشکه در روز به بیش از ۴۰۰ هزار بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشد بیش از ۴۶۰ درصدی در این مدت است.

به گزارش اقتصاد روز، میادین مشترک غرب کارون جزو میادین نفتی جوان ایران در مقایسه با سایر مخازن به شمار می‌روند.

برداشت از این میادین از سوی ایران از اواسط دهه ۸۰ شمسی آغاز شده و در برنامه‌ریزی نهایی قرار است تولید از مجموعه ذخایر این منطقه به روزانه یک میلیون بشکه در روز برسد.

اما توسعه این میادین در سال‌های گذشته با فراز و فرود زیادی همراه بوده است. از حضور ژاپنی‌ها برای برداشت از این میادین گرفته تا قرارداد با چینی‌ها، هر کدام به دلایلی عملیاتی نشد و ایران در نهایت با تکیه بر دانش شرکت‌های داخلی در توسعه میادین آزادگان شمالی، یادآوران، ‌ یاران شمالی، ‌ یاران جنوبی و مهمتر از همه آزادگان جنوبی وارد عمل شد.

نکته مهم در برداشت نفت از این میادین البته مشترک بودن با عراق بود.

ایران در حالی در سال ۹۳ حدود ۱۰۳ هزار بشکه در روز نفت از این میادین تولید می‌کرد که در آن زمان برداشت عراق ۱۹۴ هزار بشکه در روز بود. پیش بودن عراق در برداشت از میادین غرب کارون تا سال ۹۵ ادامه داشت.

با برنامه‌ریزی‌های دولت تدبیر و امید ایران توانست در سال ۹۵ میزان برداشت نفت از این میادین را با عراق برابر  و به روزانه  ۲۱۵هزار بشکه برساند.

این مهم با افتتاح میادین آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی در سال ۹۵ امکان‌پذیر شد.

در کنار آن اما افزایش پلکانی از میادین آزادگان جنوبی و یاران جنوبی نیز ادامه پیدا کرد تا در نهایت ایران در سال ۹۶ به تولید ۳۳۵ هزار بشکه نفت در روز از مجموع ۵ میدان در غرب کارون دست پیدا کند.

این تولید در سال بعد از آن به ۳۷۰ هزار بشکه رسید و در نهایت در سال ۹۸د ایران تنوانست روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت از غرب کارون تولید کند. این در حالی محقق شد که طی این سال‌ها ظرفیت تولید عراق به ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید و ایران توانست در ظرفیت و نرخ تولید نفت خام خود از عراق با وجود حجم ذخایر برابر، پیشی بگیرد.

این اعداد نشان می‌دهد ایران در سال‌های ۹۲ تا کنون یعنی در ۷ سال عمر دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ‌های آمریکا ظرفیت تولید نفت خود را از میادین مشترک غرب کارون حدود ۵.۵ برابر افزایش دهد.

در کنار توسعه این میادین همچینین ساخت اولین واحد فرآورش پیش ساخته با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز نفت در غرب کارون نیز در کشور انجام شد که اقدام مهمی در داخلی سازی تاسیسات نفتی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، با وجودی که تولید نفت عراق در سال‌های بعد از ۹۶ ثابت مانده اما ایران هرسال به این تولید افزوده و اکنون ظرفیت کشورمان در تولید از این میادین به ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

پیشی‌گرفتن ظرفیت و نرخ تولید نفت خام ایران از عراق با وجود حجم ذخایر برابر محقق شده است.

نگاهی به تولید نفت ایران از میادین غرب کارون حکایت از رشد تاریخی ظرفیت تولید نفت از این میادین در دوره وزارت بیژن زنگنه دارد تا آنجا که در ۷ سال گذشته، ‌شاهد افزایش ۶ برابری ظرفیت تولید نفت خام از میادین غرب کارون بوده‌ایم.

اما این پایان هدف‌گذاری برای تولید از میادین غرب کارون نیست و بر اساس برنامه‌ریزی تولید از این میادین باید به یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا