اقتصاد مقاومتیاقتصادیحمل و نقلخودروصنعتصنعت و تجارت

رفع چالش‌های تولید قطعات صنعت خودروسازی با راهکار محققان کشور

یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با همکاری یکی از شرکت‌های خودروسازی موفق شد تا خوردگی قالب‌های مورد استفاده را با کمک نانو پوشش‌ها رفع کند و این امر موجب افزایش عملکرد ۸ تا ۱۰ برابری و کاهش زمان توقف خط تولید به دلیل خوردگی شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های صنعتی در حوزه خودروسازی توانست مشکلات خود در زمینه پوشش‌دهی قالب‌ها را با همکاری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رفع کند. این شرکت صنعتی پس از آشنایی با فناوری نانوپوشش‌های شرکت دانش بنیان، همکاری مشترکی را برای رفع مشکلات خط تولید خود با این شرکت نانویی آغاز کرد.

در این برنامه همکاری مشترک، شرکت ریخته‌گری چند قالب و بدنه قالب را به عنوان نمونه در اختیار شرکت فعال در حوزه نانو قرار داد تا به‌ عنوان نمونه بر روی آنها پوشش‌های نانو اعمال کند. سپس از اعمال نانو پوشش بر روی این قالب‌ها مورد تست قرار گرفت و نتایج این آزمون‌ها نشان داد که عملکرد قالب‌ها ۸ تا ۱۰ برابر افزایش یافته و هزینه‌ها و میزان توقف خط به همین میزان نیز کاهش یافته است.

در صنعت دایکست، قالب‌های تولید قطعات که ارزش بالایی داشته و در فرایند تولید حرف اول را می‌زنند، به‌ واسطه وجود مواد خورنده، تنش‌های حرارتی، وجود ذرات سیلیس و مواد مذاب و فشار ایجاد شده در ریخته‌گری، در فرایند دایکست سریع‌تر از حد انتظار مورد انواع تخریب نظیر سایش و خوردگی قرار گرفته و فرسوده می‌شوند. این موضوع علاوه بر اینکه به ایجاد اختلال در چرخه تولید منجر می‌شود از طرف دیگر هزینه‌های تولید را به خاطر بالا بودن هزینه‌های تعویض قالب‌ها افزایش می‌دهد.

از این رو شرکت‌های فعال در صنعت دایکست همواره به دنبال روش‌ها و پوشش‌هایی هستند که مشکل خوردگی و سایش سطح قالب‌های خود را کاهش دهند. فناوری “رسوب فیزیکی بخار” موسوم به PVD یکی از فناوری‌های پیشرفته برای ایجاد پوشش‌های بسیار نازک روی فلزات و آلیاژهای مختلف است که می‌تواند به افزایش چشمگیر مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی یا سایش منجر شود.

این شرکت فعال در حوزه نانو به‌ عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی توسعه‌ دهنده‌ پوشش‌های نانو لایه و نانوکامپوزیتی شناخته می‌شود و در حال حاضر به‌ عنوان یکی از بزرگترین مراکز خدمات پوشش‌های فوق سخت به روش رسوب‌دهی بخار پلاسمایی در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین تفاهم‌نامه‌های همکاری را با پنج شرکت چینی به امضا رسانده و با یک شرکت از کشور سوئیس نیز همکاری مستمر دارد و موفق به ساخت تجهیزات ایجاد نانوپوشش‌های فوق‌سخت شده‌ است.

این شرکت نانویی دارای گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا