اجتماعیشهریگزارش ویژه

روایتی از ساکنان جزایر فراموش شده در سیل؛ کسی سراغمان را نگرفت

پلدختر ۷ روز پس از سیلاب

راه‌ها همچنان قطع است، زندگی مردم به زیر گل و لای رفت و مزارع و باغات از بین رفتند؛ این روایت ۷ روز پس از سیلاب در پلدختر است و برخی سیل‌زدگان نیز می‌گویند هیچ مسئولی به سراغشان نرفته است.

به گزارش اقتصاد روز،  بامداد پنجم فروردین ماه بود که بارش‌های سیل‌آسا شدت گرفت و خسارات متعددی را از خود به جای گذاشت؛ به شکلی که با گذشت ۷ روز از سیلاب همچنان زندگی مردم سیل زده مختل است و هیچ راه ارتباطی به مرکز شهر و استان ندارند.

شدت سیلاب به گونه‌ای بود که بسیاری از پل‌ها و جاده‌های دسترسی را با خود برد و حتی آثار تاریخی که هزاران سال استوار ایستاده بودند نیز متحمل خساراتی جبران ناپذیر شدند. تأسیسات برق، آب و گاز مناطق سیل زده نیز دچار خسارت جدی شدند و با گذشت چندین روز بالاخره مسئولان توانستند با فروکش کردن بارش‌ها و از طریق بالگرد بخشی از خرابی‌ها را جبران و آب و برق و گاز مناطق سیل زده را به صورت موقت وصل کنند.

اما همچنان نبود راه دسترسی مانع از خدمت رسانی شایسته به سیل زدگان پلدختر شده و نیروهای هلال احمر تلاش می‌کنند اقلام امدادی، بسته‌های غذایی، دارو و امکانات دیگر را از طریق بالگرد به دست مردم برسانند.

مناطق سیل زده لرستان به ویژه در شهرستان پلدختر در سیلاب‌های گذشته نیز متحمل خسارات جدی شدند، رانش زمین پس از سیلاب‌های متعدد نیز به مناطق دیگر لرستان خسارت زده و خانه‌ها را ویران کرده است؛ در این شرایط هنوز خبری از بودجه‌های جبران خسارت نیست و مردم برخی روستاها می‌گویند حتی تاکنون هیچ مسئولی به سراغشان نرفته است.

هنوز راه‌های ارتباطی قطب تولید انجیر سیاه کشور قطع است

عضو شورای روستای زیودار بخش معمولان پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با گذشت چند روز از سیل ویرانگر ابتدای سال ۹۸، هنوز راه‌های ارتباطی روستای زیودار به عنوان قطب تولید انجیر سیاه در کشور و با چهار هزار نفر جمعیت قطع است.

رحیم محبی افزود: سیل در منطقه زیودار باعث تخریب راه‌های روستایی زیادی شد و ریزش کوه جاده‌ها را مسدود کرد، بسیاری از باغات انجیر از بین رفت و موتور تلمبه‌های زیادی از اهالی در حاشیه رودخانه را آب با خود برده است.

وی تصریح کرد: ریزش کوه بر اثر بارندگی‌های شدید در جاده لیت بر زیر انبار وسرنجه زیودار موجب انسداد این مسیر شده اما با این وجود به جز بخشدار معمولان تاکنون هیچ مسئولی از این منطقه بازدید نکرده است.

دهیار روستای سرنجه زیودار نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۲ هزار اصله درخت انجیر این روستا بر اثر سیلاب به طور کامل نابود شده، جاده‌های بین مزارع کامل تخریب و موتور تلمبه‌های کشاورزان را آب رودخانه کشکان با خود برده است.

مرتضی باقر نژاد افزود: جاده ورودی روستای سرنجه زیو دار بر اثر سیلاب قطع شده و طغیان آب رودخانه مادیان رود باعث شده سیلاب وارد خانه‌های مردم در حاشیه رودخانه شود و سیل خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کرد.

سیل بخش غربی «بابازید» را به طور کامل در بر گرفت

یکی از اهالی روستای بابا زید در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سیل بخش غربی این روستا را به طور کامل در بر گرفت و با وارد شدن سیلاب به منازل مسکونی مردم زندگی آنان را کامل مختل کرده است.

عبدالرضا قوچی افزود: سیل با تخریب دیوار دبیرستان شهدای این روستا بخشی از امکانات آن از جمله سیستم‌های رایانه‌ای را از بین برده است.

وی اضافه کرد: خانه بهداشت روستا و سیستم‌های مرکز مخابرات در این روستا به طور کامل زیر آب رفت و زمین‌ها و ادوات کشاورزی را سیلاب با خود برده است.

قوچی گفت: باغات باغداران روستای بابا زید به طور کامل تخریب و چاه نفت شماره ۲ مالکو زیر آب رفته است.

دهیار روستای بابا زید در گفتگو با خبرنگار مهر در پلدختر اظهار داشت: کانال سنگی به طول ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر که در سال ۱۳۸۹ در بخش غربی این روستا در حاشیه کشکان احداث شده نیمه تمام رهاشده و همراه با طغیان رودخانه بخش زیادی از آب با برخورد به این دیواره به روستا بر می‌گردد و وارد منازل مسکونی مردم می‌شود.

مسعود جوادی افزود: سیل اخیر و طغیان آب رودخانه کشکان به حدود ۸۰ خانوار روستای بابا زید خسارت جبران ناپذیر زده و کشاورزی منطقه، باغات و مزارع سبزی و موتور تلمبه‌ها آسیب جدی دیده است.

سیلاب وارد خانه شد و زار و زندگی‌ام را آب برد

یکی از اهالی روستای بابا زید در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سیلاب وارد خانه‌ام شده و زار و زندگی‌ام را آب برده و خسارت زیادی به اسباب و اثاثیه‌ام وارد شده است.

بانو دالوند افزود: با وارد شدن سیلاب همراه با گل و لای به خانه‌ام فرش، تلویزیون، یخچال و اثاثیه منزلم زیر آب رفته است و اکنون آواره شده‌ایم.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا