اقتصادیصنعت و تجارتکشاورزیگردشگری

رونق اقتصادی همدان با رغبت سرمایه‌گذاران خارجی

طرح‌های تشویقی و روان‌سازی مسیرهای قانونی در اخذ مجوزها، موجب میل و رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای ایجاد طرح‌های سودآور در استان همدان شده و سفره اقتصادی همدانی‌ها را رونق بخشیده است.

به گزارش اقتصاد روز، امروزه روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اجرای طرح‌های اثرگذار با هدف اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان همدان در حال جهش است و در سال‌های اخیر با حمایت‌های مدیریت اجرایی استان، توفیق‌های به دست آمده در این زمینه به میزان قابل قبولی به بار نشسته است.

از سوی دیگر آرام بودن فضای سیاسی و امنیتی همدان باعث شده تا اعتماد سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد این استان تقویت شود و میزان جذب سرمایه‌های خارجی افزایش یابد.

آرام بودن فضای سیاسی و امنیتی همدان باعث شد تا اعتماد سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد این استان تقویت شود و میزان جذب سرمایه‌های خارجی افزایش یابد.

به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی استان، کاهش موانع پیش روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی با افزایش سطح امنیت اقتصادی و ضمانت‌های مالی و حمایتی شیب روبه صعود را به دنبال داشته و باعث شده تا بازار سرمایه گذاری در سطح استان رونق بگیرد.

۹۵ میلیون دلار دستاورد مهم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

استان همدان به واسطه ویژگی‌های خاص تاریخی و طبیعی ظرفیت بسیار مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به ویژه سرمایه‌های خارجی به شمار می‌رود.

از آنجا که گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی چهار ظرفیت بالقوه در سرمایه گذاری در سطح استان همدان به شمار می‌رود، از همین رو فضای بسیار مطلوبی را برای ایجاد طرح‌های اقتصادی مهیا ساخته است.

براساس آمارهای موجود، ۹۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سه سال‌ گذشته در همدان جذب شد که نشان از افزایش چشمگیر نسبت به سال‌های قبل دارد.

 براساس آمارهای موجود، ۹۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی طی سه سال‌ گذشته در همدان جذب شد که نشان از افزایش چشمگیر نسبت به سال‌های قبل دارد.

این سرمایه گذاری‌ها برای یک هزار و ۵۵۴ نفر در سطح استان همدان اشتغال ایجاد کرده و به سفره‌های همدانی ها رونق بخشیده است.

سرمایه گذاری خارجی توسط فعالان اقتصادی کشورهای آلمان، دانمارک، هلند، استرالیا، آمریکا، ایرلند و عراق بوده است.

در سه سال اخیر ۶۷ میلیون دلار از سرمایه گذاری خارجی در ۹ طرح از جمله فولاد، الیاف، لاستیک، فرآوری سیب زمینی، صنایع غذایی، بتن، نیروگاه‌های خورشیدی به بهره برداری رسیده و در این بخش برای یک هزار و ۳۰۷ تن اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شاهد رشد سرمایه گذاری بسیار خوب بخش خصوصی به ویژه حوزه سرمایه خارجی در سطح استان هستیم.

سیدناصر محمودی افزود: سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن بوده است و پیگیری امور مربوط به سرمایه گذاری خارجی و همچنین امور مربوط به سرمایه گذاری داخلی و تصویب آن در هیات دولت نشان دهنده سیاست‌های حمایتی پیرامون رونق سرمایه گذاری است.

 

همدان میراث‌دار سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی

مشارکت سرمایه گذاران خارجی در راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در سال‌های اخیر چندین نیروگاه هفت و هشت مگاواتی در استان بهره برداری و همدان به قطب نیروگاه‌های خورشیدی کشور تبدیل شده است.

این نیروگاه‌ها هرکدام با ظرفیت هفت مگاوات وارد مدار برق استان شده‌اند و هم اکنون ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان به ۴۵ مگاوات افزایش یافته است.

تجدید پذیر بودن، فراوانی، پایداری، حفظ محیط زیست، قابلیت دسترسی، کاهش هزینه برق، کاربرد فراوان، ایجاد نکردن آلودگی صوتی و هزینه نگهداری پایین همه با هم دست در دست هم می‌دهند تا به سمت استفاده از نیروگاه خورشیدی حرکت کنیم.

به گفته کارشناسان اقتصادی نیروگاه‌های خورشیدی با مقیاس کوچک در هر نقطه‌ای از استان قابل بهره ‌برداری بود و انرژی آن نیز در محل تولید و مصرف می‌شود و از طرفی انرژی تولید شده از این قبیل نیروگاه‌ها پاک و بدون  تلفات انرژی است و از طرفی در چرخه تولید آن هیچ گونه انرژی و سوختی دیگر مصرف نمی‌شود.

در مجموع اقدامات خوبی برای جذب سرمایه گذاران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان همدان انجام شده و به عبارتی این استان به عنوان قطب نیروگاه‌های خورشیدی در کشور مطرح است.

مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، کارگشا برای سرمایه خارجی

در حال حاضر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان همدان ایجاد شده و در واقع این مرکز به منظور استقرار و ساماندهی مناسب و عملی در راستای حمایت، آسان سازی و سرعت بخشیدن در امور سرمایه گذاری تشکیل شده است.

در حال حاضر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان همدان ایجاد شده و در واقع این مرکز به منظور استقرار و ساماندهی مناسب و عملی در راستای حمایت،آسان سازی و سرعت بخشیدن در امور سرمایه گذاری تشکیل شده است.

در این مرکز زمینه های لازم برای جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان همدان به عنوان کانون مراجعه سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان در این باره گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری به عنوان تنها مرجع پاسخگویی به سرمایه گذار، ارایه مشاوره و راهنمایی به سرمایه گذاران، شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری راه‌اندازی شده و نمایندگان دستگاه‌های ارایه دهنده مجوز و بخش خصوصی در این مرکز حضور دارند.

محمودی با بیان اینکه ۷۷ فرصت سرمایه‌گذاری در استان همدان شناسایی شده است، گفت: این فرصت‌ها در سه بخش کشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن شناسایی شده و ۲۴ فرصت نیز در اولویت است.

 

باغ ویلا، سرمایه‌گذاری عظیم از تبار ترک

این روزها استان همدان به دنبال اجرای بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی با عنوان «باغ ویلا» با مشارکت سرمایه‌گذاری از ترکیه و شهرداری همدان است.

این روزها استان همدان به دنبال اجرای بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی با عنوان «باغ ویلا» با مشارکت سرمایه‌گذاری از ترکیه و شهرداری همدان است.

ارزش این سرمایه گذاری افزون بر ۷۲ میلیون دلار اعلام شده و قرار است در زمینی به مساحت ۱۰۳ هکتار اجرایی شود.

ساخت ۶۵۶ واحد ویلا به همراه واحدهای مسکونی، کلینیک، مرکز و سالن ورزشی، سالن فوتسال، ۲ واحد زمین چمن، چهار زمین بستکبال روباز، ۲ زمین تنیس و ۱۰ ایستگاه اتوبوس در این محل پیش بینی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در این باره گفت: شرکت ترکیه‌ای قرار است مسجد و مدرسه در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع به صورت بلاعوض در این محل احداث کند.

محمودی گفت: مبلغ ارزی پیش بینی شده برای اجرای این طرح افزون بر ۷۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی است اما پیش بینی می‌شود تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این طرح سه ساله اجرا می‌شود افزود: با تکمیل آن برای ۴۰۰ تن به صورت مستقیم و برای پنج هزار نفر به طور غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده همچنین ۳۰ فرد خارجی در این شرکت مشغول به کار می‌شوند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: پس از اتمام این طرح، تفاهم نامه‌هایی با برندهای مهم تجاری و تولیدی منعقد شده تا برندهای بین المللی در همدان برای سرمایه‌گذاری حضور یابند.

محمودی با بیان اینکه در سال جاری برنامه جذب سرمایه‌گذار با قوت دنبال می‌شود افزود: ۴۴ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و شهرداری نهایی شده علاوه بر این ۸۸ فرصت سرمایه گذاری سال گذشته شناسایی و اولویت‌بندی شده است.

وی ادامه داد: ۲ نیروگاه تولید برق آماده واگذاری برای سرمایه گذاری است همچنین برای طرح هشت میلیون یورویی در تولید برق مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده است.

مدیریت شهری در تکاپوی جذب سرمایه گذار

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه مدیران باید در جذب سرمایه گذار به خصوص در حوزه خارجی ریسک پذیر باشند، گفت: شهر همدان در مسیر گردشگری جهانی قرار گرفته است و تنها ایراد در این مسیر ناهماهنگی بین متولیان این حوزه است.

حسین قراباغی افزود: البته کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورا توانسته پنجره مدیریت سرمایه گذاری را باز کند و دستاوردهای خوبی نیز به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های تشویقی متعدد را برای پیشرفت سرمایه گذاری به ویژه حوزه گردشگری فراهم ساخته‌ایم و آماده پیشنهاد صاحب نظران در ارایه ایده‌های نو در این حوزه هستیم.

قراباغی افزود: ارایه ایده‌های نو با استقبال شورای اسلامی شهر همدان مواجه خواهد شد و به طور قطع همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: هم اینک شورا و شهرداری همدان پنجره خدمت را برای سرمایه گذاران ایجاد و طرح‌های تشویقی بسیار خوبی را نیز تصویب کرده‌است اما سایر دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این مسیر همسو و مشارکت پذیر باشند.

این عضو شورای شهر، سرمایه گذاری در پارک فرامنطقه‌ای اکباتان، بوستان ولایت، هتل‌سازی و ایجاد امکانات گردشگری و رفاهی و خدماتی را برای سرمایه‌های خارجی مهیا دانست.

حالا با این میزان سرمایه گذاری و تلاش مسوولان برای جذب سرمایه گذار خارجی و فراهم کردن زمینه لازم برای مشارکت و حضور پررنگ تر آنان در همدان، امید است استان همدان از نظر اقتصادی و گردشگری پررونق تر از گذشته باشد و مردم این دیار از سود آن بهره مند شوند.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا