اقتصادیبانک و بیمه

رونمایی از 4 طرح اعتباری نوین و پروژه پیشخوان شمس بانک صادرات

با حضور وزیر اقتصاد صورت گرفت؛

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در مراسم شصت و نهمین سالگرد فعالیت بانک صادرات ایران با اشاره به تعمیق بازار سرمایه طی یکسال اخیر، رشد چشمگیر این بازار را یک فرصت طلایی برای نظام بانکی کشور؛ بویژه در زمینه واگذاری دارایی های مازاد و اموال راکد خود خواند.

به گزارش اقتصاد روز، فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه برخی اعلام نظر های سیاسی در زمینه بازار سرمایه موجب لطمه به آن می شود گفت: بازار سرمایه در حال عمق یافتن و پایدار شدن است و گاهی نیز با اصلاحاتی همراه است، باید اجازه دهیم این بازار به صورت حرفه ای اداره شود، و از مداخلات و اعلام نظرهای غیر فنی پرهیز شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: بازار سرمایه دارد عمق و ریشه پیدا می کند و “خود اصلاحی” جزو طبیعت این بازار است که با آن مواجهیم، لذا هم خویشتن داری فعالان این بازار و هم برنامه ریزی دقیق و مناسب در این زمینه را می طلبد.

وی تصریح کرد: ماهیت بازار سرمایه به نوعی است که دولت باید کمترین میزان مداخله را در آن داشته باشد و از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، بر آن نظارت اعمال کند. البته شورای عالی بورس نیز بر این سازمان نظارت دارد.

دکتر دژپسند افزود: به کسانی که وارد بازار سرمایه شده اند یادآور می شویم که باید نگاه میان مدت و بلند مدت به آن داشته باشند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بنگاه های بزرگ مقیاس باید برای تامین سرمایه به بازار سرمایه مراجعه کنند، گفت: این کار کمک می کند بانک ها تسهیلات خود را به تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط معطوف کنند.

وی با یادآوری اینکه بازار سرمایه و نظام بانکی رابطه مکمل با هم در تامین مالی اقتصاد دارند و باید بین این دو، پلی مستحکم ایجاد شود، اظهار داشت: اگر این اتفاق به طور کامل بیفتد می توانیم امیدوار باشیم که نظام بانکی، نقش خود را در تامین مالی اقتصاد در شرایط تحریمی بخوبی ایفا کند.

وزیر اقتصاد در ادامه با اعلام این خبر که عرضه شصت و سه درصد سهام گروه مالی سپهر مراحل نهایی پذیرش در بازار سرمایه را طی می کند، افزود: این موضوع نشانه ای از برقراری رابطه موفق بین صنعت بیمه، بانکداری و بازار سرمایه است که به فرآیند توسعه کمک می کند.

این گزارش حاکی است، وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه که چهار طرح اعتباری نوین بانک صادرات و پروژه پیشخوان شمس نیز رونمایی شد، ضمن تقدیر از تلاش های بعمل آمده، گفت: مجموعه بانک صادرات باید بنحوی تلاش و برنامه ریزی کند که از یک نام آشنا تبدیل به یک نام برتر شود.

دژپسند گفت: بانکی که می خواهد موفق باشد و تبدیل به یک نام و برند برتر شود، باید به دنبال الکترونیکی کردن تمام فرآیند های خود بعنوان پیش زمینه هوشمند سازی خدمات بانکی باشد.

وی در ادامه افزود: لازمه هوشمند سازی، بهبود روش ها و نوسازی خدمات بانکی، ایجاد پیوند وثیق و مستمر با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: امروز دیگر نباید دنبال این باشیم که بانک ها را بر اساس تعداد شعب آنها رتبه بندی کنیم بلکه باید بگوییم چه تعداد از شعب بانک ها کاهش یافته است و ملاک رتبه بندی بانک ها باید تنوع خدمات بانکی مبتنی بر مبانی شرعی باشد، چرا که از این طریق تنوع، سطح دسترسی، جامعیت، سرعت و سهولت خدمات بانکی ارتقا یافته و رفاه بیشتر برای مردم حاصل می گردد.

دکتر دژپسند با اشاره به وجود مصوبه دولت در زمینه استخراج بلاک چین و اینکه مطالعات نشان می دهد که استفاده از خدمات سیستم بلاک چین، به دلیل خودکار شدن سسیستم‌ها، موجب کاهش هزینه ها تا 70 درصد و همچنین افزایش 30 تا 50 درصدی شفافیت فعالیت های اقتصادی می شود، گفت: با خدمات بلاک چین دیگر محدودیت در مورد تعداد مشتری نخواهید داشت و نگرانی بابت کلاهبرداری و تقلب نیز به حداقل می رسد.

این گزارش حاکی است، حجت اله صیدی مدیر عامل بانک صادرات نیز طی سخنانی با اشاره به رونمایی از چهار طرح اعتباری نوین این بانک و پروژه پیشخوان شمس به تشریح ویژگی های آنها پرداخت، وی در بخش از سخنان خود گفت: در سال جدید، طرح رونق تولید را با نام «طراوت توسعه» به سمت جهش تولید هدایت کردیم و در طرح جدید «طراوت مسکن» نیز به دنبال ایجاد اعتبار لازم برای تسهیل و کاهش هزینه ساخت واحدهای مسکونی بویژه برای اقشار متوسط و کم درآمد هستیم.

گفتنی است در این طرح سازندگان واحدهای مسکونی می توانند با گشایش اعتبارات اسناد ریالی مدت دار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران، مصالح مورد نیازشان را از تولید کنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی به صورت نسیه 12 تا 18 ماهه خریداری کنند. و همچنین «طرح اعتبار در حساب جاری» برای تامین نیازهای مالی کوتاه مدت مشتریان در صورت کافی نبودن موجودی حساب برای پرداخت وجه چک های صادر شده ایشان، کاربرد دارد، و در «طرح تسهیلات بدون واریز قسط» دارندگان و افتتاح کنندگان سپرده بلند مدت نزد شعب بانک صادرات می توانند از تسهیلات بدون واریز اقساط در قالب مرابحه خرد تا سقف 2 میلیارد ریال بهره مند شوند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا