اجتماعیاقتصادیخودروشهریصنعت و تجارت

ریشه آشفتگی و نابسامانی بازار خودرو کجاست؟

بخاطر کاهش تولیدات خودروسازان و انباشت تقاضا در بازار و همچنین غیرواقعی بودن قیمت خودرو، معادله عرضه و تقاضای این محصول از تعادل خارج شده و این کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای بدل گردیده است و دلالان هر روز دست متقاضیان واقعی را از خرید خودرو کوتاه‌تر می‌کنند.

به گزارش اقتصاد روز، در حال حاضر حجم تولید خودروسازان داخلی به نصف سال 96 رسیده و از تقاضا در بازار انباشت شده است و از طرف دیگر، قیمت خودرو به صورت واقعی تعیین نمی شود.

با توجه به دلایل فوق، معادله عرضه و تقاضای این محصول از تعادل خارج شده و این کالای مصرفی به کالایی سرمایه ای بدل گردیده است که سود اصلی فروش آن به جیب دلالان و واسطه‌گران واریز می‌شود.

به طور مثال، در پیش فروش 25 هزار دستگاه خودرو در خردادماه امسال توسط دو خودرو ساز بزرگ کشور، حدود 7 میلیون نفر ثبت نام کردند! از این اعداد می توان نتیجه گرفت که اکثر تقاضای حال حاضر خودروی صفر در کشور سوداگرانه بوده و احتمال رسیدن خودروی صفر از کارخانه به مصرف کننده­ اصلی بسیار ناچیز است.

کارشناسان اعتقاد دارند یکی از راهکارهای اصلی بهبود وضعیت بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست. با این روش، سوداگران از چرخه معاملات خودرو حذف شده و مابه‌التفاوت قیمت در بازار آزاد را در خدمت افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن قرار می دهد.

منبع: فارس

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا