اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایراناقتصادی

رییس اتاق بازرگانی استان تهران: 79 درصد معتقدند اقتصاد ایران تیره‌تر می‌شود/ عده‌ای مدعی‌ ارز زیر هزار تومان هستند/مدیران اقتصادی کشور تجربه گشایش یک‌بار ال‌سی را ندارد

مدیران اقتصادی کشور تجربه گشایش یک‌بار ال‌سی را ندارد

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه حتی یکی از مدیران اقتصادی کشور تجربه گشایش یک بار ال سی را ندارد و تاکنون یک پروژه صادراتی نداشته‌اند، گفت: همین مدیران به‌راحتی برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند. این درحالی است که در کشورهای توسعه‌یافته توسعه فقط با بخش خصوصی انجام می‌شود.
به گزار ش اقتصاد روز به نقل از پایگاه خبری انتخاب :
مسعود خوانساری در همایش اینوکس 2018 کیش با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل اقتصاد و کشور ما این است که یا تصمیم نگرفتیم یا دیر اقدام به تصمیم‌گیری کردیم، گفت: در بحث گروگان‌گیری، جنگ، برجام و FATF دچار همین مشکل بودیم که یا تصمیم نگرفتیم یا آنقدر دیر تصمیم گرفتیم که موقعیت خود را از دست دادیم.
80 درصد مردم کشورمان از ماهواره استفاده می‌کنند
رییس اتاق بازرگانی استان تهران تاکید کرد: در این شرایط دو قطب خادم و خائن ایجاد می‌شود. 40 سال است استفاده از ماهواره ممنوع است ولی 80 درصد مردم کشورمان از ماهواره استفاده می‌کنند. برای مسایل ورود بانوان به ورزشگاه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و اقتصاد هم دچار همین مشکل است.
وی افزود: مشکلی که در بازار ارز هم ایجاد شد متاثر از همین موضوع بود که هنوز هم بحث می‌شود و عده‌ای مدعی‌اند قیمت ارز باید زیر هزار تومان باشد و عده‌ای می‌گویند قیمت ارز متناسب با شاخص‌های اقتصادی و تورم و نقدینگی محاسبه شود.
قیمت ارز را سرکوب کردند و امروز با افزایش جهشی مواجه‌ایم
خوانساری با تاکید بر اینکه مهمترین عامل مشکلات ارزی این است که چند سال گذشته قیمت ارز را سرکوب کردند و امروز به یک‌باره با افزایش جهشی مواجه شدیم که باعث به هم ریختگی بازار شد. دولت بزرگ فکر می‌کند که همه چیز را می‌داند و از بخش‌خصوصی مشورت نمی‌گیرد و بخش‌خصوصی در جریان تصمیم‌گیری‌ها نیست.
مدیران اقتصادی کشور تجربه گشایش یک‌بار ال‌سی را ندارد
رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه حتی یکی از مدیران اقتصادی کشور تجربه گشایش یک بار ال سی را ندارد و تاکنون یک پروژه صادراتی نداشته‌اند، گفت: همین مدیران به‌راحتی برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند. این درحالی است که در کشورهای توسعه‌یافته توسعه فقط با بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی با اشاره به نتایج نظرسنجی که اتاق بازرگانی آن را انجام داده، گفت: در نظرسنجی اخیر مطرح شد 75 درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند معتقد بودند وضعیت بخش خصوصی خراب‌تر خواهد شد و 79 درصد معتقد بودند اقتصاد تیره ایران تیره‌تر می‌شود و همین دلایل است که بخش‌خصوصی وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
خوانساری متذکر شد: در بخش سود هم نتوانستیم تصمیم بگیریم. گفته می‌شود چیزی حدود 10 تا 20 میلیون لیتر سوخت در کشور قاچاق می‌شود در حالی‌که درآمد میزان این سوخت چیزی حدود 5 میلیون دلار است که می‌تواند به بخش‌های مختلف تزریق شود.
دهک‌های بالا باید یارانه کمتری را مصرف کنند
رییس اتاق تهران با بیان اینکه یارانه باید به فرد داده شود، گفت: طبق گزارش‌ها دهک‌های ده که بالاترین دهک در کشورند 25 برابر دهک اول یارانه دریافت می‌کنند این درحالی است که باید سیاستی باشد که دهک‌های بالا یارانه کمتری را مصرف کنند.
امروز بهترین زمان برای افزایش صادرات است
خوانساری ادامه داد: معتقدم امروز بهترین زمان برای افزایش صادرات است و می‌تواند با توجه به شرایط ارزی و با اتکا به بخش داخلی صادرات را افزایش دهیم و رقبای خود را از منطقه خارج کنیم. به‌طور قطع کنار نفت، امروز صادرات بیشترین نفع اقتصادی را برای ما خواهد داشت و می‌تواند کشور را از بحران نجات دهد.
وی در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری سال 96 مساوی با سرمایه‌گذاری سال 56 بوده یعنی هیچ تفاوتی در این 40 سال برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در این ایران بوجود نیامده است.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا