اقتصادیبازرگانیحمل و نقلصنعت و تجارت

ساخت بندر جدید در سواحل مکران با ظرفیت ٢٠٠ میلیون تن

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای ساخت بندر جدید در سواحل مکران به ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش اقتصاد روز، محمد راستاد در جلسه شورای مدیران سازمان بنادر با بیان اینکه سازمان بنادر کشور از اواخر سال گذشته، مکانیزم‌های حمایتی قابل توجهی را برای به حداقل رساندن تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های بندری و دریایی مدنظر قرار داده است، اظهار داشت: این طرح شامل خطوط کشتیرانی، پورت اپراتورها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در قالب تعرفه‌ها و حمایت‌های خاص در بنادر بوده است و کماکان ادامه دارد.

وی افزود: سازمان بنادر، در مجموع اقدامات متنوعی را در دستور کار قرار داده است تا ذی‌نفعان و افراد مرتبط با حوزه بندری و دریایی؛ کمترین آثار و تبعات ناشی از بحران‌هایی نظیر تحریم و کرونا را متحمل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همچنان ارزیابی قراداد اپراتورها و سرمایه‌گذاران در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد، عنوان کرد: در صورت لزوم حمایت، سازمان بنادر و دریانوردی به مسئولیت خود در قبال صنعت حمل و نقل دریایی به خوبی عمل خواهد کرد و شرایط را برای فعالیت و ادامه حیات سرمایه‌گذاران و اپراتورها در حوزه بندری و دریایی فراهم می کند.

راستاد افزود: اکنون تصویب چند سند مهم در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد؛ طرح جامع بنادر کوچک که برای افق ۱۵ ساله و در سه فاز ۵ ساله تعریف شده و تا پایان سال بر اساس برنامه‌ریزی، نهایی خواهد شد، در این طرح تمامی فعالیت‌ها،  برنامه‌محور است و تقاضامحوری جایگاهی برای توسعه نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگر طرح جامع بنادر اصلی بازرگانی کشور با افق ۱۴۰۴ است و کمک خواهد کرد تا در آینده، تخصیص منابع،  کاملا منطبق با پروژه‌های مشخص شده در طرح جامع باشد و برای چهارساله باقی مانده به تفکیک سال، پروژه‌ها در حوزه زیربناها، تجهیزات و روبناها تعیین شده است.

راستاد اضافه کرد: به نظر می‌رسد بر اساس برآوردها با فرض میانگین رشد اقتصادی سالانه ۵ درصد، سازمان بنادر و دریانوردی باید یک اقدام مهم و بزرگ را طی یک دهه انجام دهد و ظرفیت بنادر تجاری کشور را از حدود ۳۰۰ میلیون تن به بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن برساند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در این رابطه،  ایجاد بندر جدید در سواحل مکران به ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تن است، گفت: سازمان بنادر باید بعد از طرح جامع ۱۴۰۴، ساخت این بندر را در سواحل مکران در دستور کار قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به گام مهم و راهبردی سازمان بنادر برای توسعه سرمایه‌گذاری در بنادر کشور و به ویژه بندر شهیدرجایی، اظهار کرد: انعقاد پنج تفاهم‌نامه با بخش خصوصی در اراضی پسکرانه‌ای بندر شهیدرجایی،  اتفاق بسیار مطلوبی است و قصد داریم الگوی موفق بنادر امام خمینی(ره) و امیرآباد برای جذب صنایع تولیدی و ارزش افزوده‌ای را در بندر شهیدرجایی نیز پیاده کنیم.

اکنون جانمایی کلی برای ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور در سواحل مکران انجام شده است.

این بندر در استان هرمزگان با محوریت جذب کشتی‌های کانتینری با اندازه بزرگ ساخته می‌شود و دومین بندر اقیانوسی در سواحل مکران است.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا