اجتماعیدسته‌بندی نشدهشهریگزارش ویژه

سامانه‌ای که باید «نما»ی بیشتری داشته باشد

حدود چهار سال از طرح سامانه نما و یک سال از اجرایی شدنش گذشته است اما اغلب افراد هیچ شناختی از این سامانه ندارند و برخلاف امکانات خوبش خیلی کمتر از حد انتظار به این سامانه مراجعه می‌کنند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از مهر، کارشناسان علوم اجتماعی بر این باور هستند که احساس امنیت از خود امنیت برای یک جامعه ضروری‌تر است، مردمان یک جامعه می‌توانند احساس امنیت بالایی داشته باشند در شرایطی که آمار جرم و جنایت در کشورشان بالاتر از کشورهای دیگری است و البته می‌شود که در کشوری که آمار جرم نسبت به نُرم جهانی پایین است مردمان شأن احساس امنیت نداشته باشند چراکه حس امنیت به آنها القا نشده است.
یکی از راه‌هایی که نیروی انتظامی در کنار تمامی خدماتی که در راستای حفظ امنیت داخل کشور انجام می‌دهد این است که اموال مکشوفه را بتواند به دست مالباخته‌ها برساند تا این اطمینان خاطر را به مردم بدهد که پلیس حافظ جان و مال مردم است.

حدود یک سال پیش بود که پلیس آگاهی ناجا از سامانه «نما» رونمایی کرد و در مراسم رونمایی سامانه گفته شد هدف از راه اندازی این سامانه این است که پلیس بتواند اموال مکشوفه مسروقه را هرچه زودتر به دست مالباختگان برساند.

بارگذاری بیش از ۵۹۰ قلم کالای مکشوفه مجهول المالک در سامانه «نما»

سردار محسن حسن خانی رئیس پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با چرایی راه اندازی این سامانه می‌گوید: در پی دیدار فرماندهان ناجا با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در روزهای پایانی سال ۹۴ و ابلاغ تدابیر معظم له مبنی بر تلاش در راستای کشف و استرداد حداکثری اموال مسروقه به مال باختگان، پلیس آگاهی ناجا طی برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان معاونت فناوری اطلاعات ناجا، سامانه‌ای با عنوان «نما» در بستر اینترنت طراحی کردند که امکان شناسایی اموال مکشوفه مجهول المالک توسط مال باختگان تسهیل شد.
وی افزود: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، در ابتدا این سامانه به صورت آزمایشی در سطح تهران راه اندازی و پس از برطرف کردن اشکالات و ایرادات آن، سرانجام با نام «نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه» به منظور بارگذاری کالاهای مکشوفه در بستر اینترنت ایجاد شد.
رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه پس از طی یک روند آزمایشی در دی ماه سال ۹۷ این سامانه توسط جانشین محترم فرمانده ناجا رسماً افتتاح و راه اندازی شد، ادامه داد: پس از حدود ۳ ماه از راه اندازی رسمی سامانه، بیش از ۵۹۰ قلم کالای مکشوفه مجهول المالک در سامانه بارگذاری شد.
پس از حدود ۳ ماه از راه اندازی رسمی سامانه، بیش از ۵۹۰ قلم کالای مکشوفه مجهول المالک در سامانه بارگذاری شد
وی با اشاره به اینکه راه اندازی این سامانه گامی در راستای حفظ کرامت شهروندان و حذف رفت و آمدهای بی شمار مال باختگان به واحدهای انتظامی صورت گرفته، تصریح کرد: از ابتدای راه اندازی این سامانه تاکنون بیش از ۲ میلیون بازدید از این سامانه صورت گرفته است.
سردار حسن خانی درباره ساز و کار فعالیت این سایت گفت: مال باختگان در صورت مراجعه به سایت police.ir و آیکون شناسایی اموال، می‌توانند بدون مراجعه حضوری به مراکز انتظامی درخواست خود را مبنی بر تعلق کالای مورد نظر ثبت و نشانه‌های آن را ارسال کنند.
وی در ادامه تشریح کارکرد این سامانه اضافه کرد: درخواست مال باخته توسط اپراتور سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته و اپراتور پاسخ «تأیید» یا عدم تأیید را در سامانه بارگذاری می‌کند، که در صورت اظهار عنوان «تأیید»، راهنمایی لازم توسط اپراتور در خصوص اقداماتی که لازم است مالک در راستای تحویل کالای مورد در خواست انجام دهد، ارائه و اموال پس از هماهنگی قضائی با اخذ رسید، تحویل مال باخته خواهد شد.

سردار حسن خانی تاکید کرد: امکان استرداد اموال از طریق سامانه مزبور، تنها برای افرادی امکان پذیر می‌باشد که سابقه تشکیل پرونده قضائی داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت مشارکت هموطنان در ثبت و ضبط شناسه اموال خود و در صورت امکان، تهیه تصویر از آنها، خاطر نشان کرد: این اقدام مهم موجب می‌شود در صورت وقوع سرقت، امکان ردیابی اموال توسط کارآگاهان پلیس امکان پذیر شده و اموال سرقتی به صاحبان حقیقی آن برگردد.
پلیس پایتخت ۷۰ درصد کشفیات را عودت می‌دهد
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتختدر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افراد جامعه چقدر با سامانه نما آشنایی دارند و از این سامانه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: واقعیت این است که مردم آن طور که باید و شاید این سامانه را نمی‌شناسند به خصوص افرادی که اموالشان به سرقت رفته است دقیق نمی‌دانند که باید به کجا (آدرس اینترنتی) مراجعه کنند.
به گفته سردار رحیمی مالباختگان نمی‌دانند برای عودت اموالشان باید به کجا مراجعه کنند و به همین دلیل اغلب افراد بی‌خیال مالشان شده و پیگیر این موضوع نیستند تا اینکه پلیس با آنها تماس بگیرد و اعلام کشفیات کند.
پلیس پایتخت بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کشفیاتی که داشته را به مالکان عودت داده است و حدود ۳۰ درصد از اموال مسروقه مکشوفه در انبارهای پلیس پایتخت در انتظار شناسایی هستند
وی افزود: پلیس پایتخت بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کشفیاتی که داشته را به مالکان عودت داده است و حدود ۳۰ درصد از اموال مسروقه مکشوفه در انبارهای پلیس پایتخت در انتظار شناسایی هستند.
رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: این سامانه گنجینه مجازی پلیس است و در تهران هم موارد زیادی داریم که افراد به این سامانه مراجعه می‌کنند و اموالشان را شناسایی و تحویل می‌گیرند.
سردار رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس این سایت را تبلیغ می‌کند اما رسانه‌ها هم باید پای کار بیایند و این سامانه را به مردم معرفی کنند تا از این بستری که فراهم شده است بتوانم استفاده بهینه کرد.
پلیس باید تبلیغ خدماتش را داشته باشد یا رسانه؟
بر اساس گزارش میدانی از کلانتری‌های پایتخت، هنگامی که فرد مالباخته برای تشکیل پرونده به کلانتری مراجعه می‌کند مأموران پلیس هیچ توضیحی در مورد سامانه نما به آن نمی‌دهند، و یا حتی بنر یا پوستری برای مطالعه در راهروهای کلانتری‌ها نصب نشده است؛ مرحله تشکیل پرونده بهترین مرحله برای معرفی این سایت به مالباختگان است چراکه هرچقدر رسانه‌ها به تبلیغ سامانه نما بپردازند تا شخصی به این سامانه نیازی نداشته باشد وقتش را به این تبلیغات اختصاص نمی‌دهد.
با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی جامعه به نحوی شده است که آمار سرقت‌های خرد در حال افزایش است و البته بیشترین کشفیات پلیس هم مربوط به همین سرقت‌های خرد است بهتر است تا هرچه زودتر این سامانه از کنج کلانتری‌ها بیرون کشیده و توسط خود پلیس به مالباختگان معرفی شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا