اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهمسکن و شهرسازی

سدهای تهران هنوز 150 میلیون مترمکعب کسری دارد/ افزایش 300 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تا ساعت شش و نیم صبح امروز 46 میلی‌متر بارندگی در تهران داشتیم که نسبت به سال گذشته 300 درصد نسبت به درازمدت 50 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اقتصاد روز به نقل از  ایلنا محمدرضا بختیاری در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال پاییز نسبتا خوبی را آغاز کرده‌ایم اظهار داشت: در حال حاضر اواسط پاییز هستیم و بارندگی‌ها نشان می‌دهد که سال خوبی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم که تا پایان سال آبی ادامه داشته باشد و  کمبود آب سال 96 و شش ماهه 97 جبران شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی تا ساعت 6.5 صبح امروز تصریح کرد: میزان بارندگی‌ها تا این ساعت 46 میلی‌متر بوده که نسبت به 11 میلی‌متر سال گذشته 300 درصد و نسبت به درازمدت 50 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به حجم مخازن سدهای پنجگانه استان گفت: تا این لحظه 554 میلیون متر مکعب ذخائر آبی این پنج سد است که نسبت به رقم 703 میلیون متر مکعبی سال گذشته هنوز 150 میلیون متر مکعب کسری داریم و دلیل آن نیز این است که سال گذشته  به دلیل کمبود بارندگی برق وضعیت سدها بد بود.

وی با اشاره به میزان مصرف آب شرب در شهر تهران اظهار داشت: میزان مصرف آب شرب 698 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته که این رقم 683 میلیون مترمکعب بود 15 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم البته نسبت به رشد جمعیت افزایشی نداشته‌ایم.

بختیاری با بیان اینکه تا تاریخ 20 آبان 97 ، 698 میلیون مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم افزود: حداکثر مصرف آب روز 20 تیر بود که 3.5 میلیون مترمکعب بوده و رکورد زده است در حالی که مصرف عادی در تهران 2.9 میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: میزان مصرف آب شرب در شهر تهران سالانه یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب است و در ا ستان تهران یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است که تقریبا 20 درصد مصرف آب شرب کل کشور را شامل می‌شود.

بختیاری یادآور شد: در شرایط نرمال 70 درصد آب استان تهران از آب‌های سطحی و 30 درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که البته برای سال‌های مختلف فرق می‌کند. در زمان ترسالی 75 درصد تامین آب از آب‌های سطحی خواهد بود ولی در سال‌های خشکی مثل سال 92 ، 55 درصد سطحی و 45 درصد زیرزمینی بوده است.

وی با بیان اینکه امسال سال سختی را در کشور و تهران به لحاظ تامین آب پشت سر گذاشتیم توضیح داد: سه پدیده کم‌نظیر قطعی برق به دلیل افزایش درجه حرارت که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بود، کمبود بارندگی که 23 درصد نسبت به سال‌های آبی قبل کسری داشتیم علی رغم اینها حتی یک ساعت در شهر تهران قطعی آب نداشتیم و از وضعیت سبز خارج نشدیم. ضمن اینکه کاهش فشار را نیز شاهد نبودیم گرچه مصرف و تامین آب سر به سر بود.

وی ادامه داد: در شرق تهران ما مشکلی به لحاظ تامین آب نداشتیم اما در غرب به خصوص شهریار و اندیشه به دلیل قطعی برق با قطعی آب هم مواجه شدیم زیرا عمده منابع تامین آب از چاه‌ها بوده که بعضا از مدار خارج شده بودند.

بختیاری با بیان اینکه در کل استان تهران با توجه به وضعیت خاک بهترین حالت در کشور را داریم، خاطرنشان کرد: تهرانی‌ها تقریبا کم‌آبی را لمس نکردند و به رغم بارندگی‌ها و شرایط خاص کشور وضعیت بدی نداشتیم.

وی با بیان اینکه از سال آینده در غرب تهران با افزایش جمعیت مناطق 21 و 22 به علت ساخت و سازهایی که داریم برنامه‌ریزی شده که تابستان سال آینده بدون مشکل سپری شود یادآور شد: منابع آب زیرزمینی بیش از این جوابگو نیست بنابراین باید تصفیه‌خانه شماره 6 به سرعت وارد مدار شود و 2 پکیج تصفیه خانه اضطراری طراحی شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده 7 تا 8 درصد مصرف آب شرب شهر تهران افزایش یابد گفت: به دلیل توسعه مناطق پردیس و پرند و افزایش رشد جمعیت در مناطق 21 و 22 مصرف افزایش خواهد یافت اما ما نیز آماده می‌شویم تا منابع آبی استان تامین شود. البته امیدواریم بارندگی‌ها ادامه داشته باشد و سال آینده با کمبود برق هم مواجه نشویم. در کل لازم است که بدترین سناریوها پیش‌بینی شود.

وی خاطرنشان کرد: هشت هزار مگاوات تولید برق از برق‌آبی‌ها است اگر مثل سال گذشته کارون 3 و 4 و چرخه وارد مدار نشوند ژنراتور اجاره می‌کنیم تا بتوانیم منابع آب را تامین کنیم.

وی درباره توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران نیز گفت: 70 درصد شبکه و 35 تا 45 درصد تصفیه‌خانه اجرا شده است اما در استان تهران به لحاظ اجرای فاضلاب از میانگین کشوری عقب هستیم در هر حال بنده وعده می‌دهم که در شهرستان‌های استان تهران نیز شرکت‌ها آماده باشند و به رغم تنگنای مالی در نظر داریم که 10 تصفیه‌خانه به ارزش دو هزار میلیارد تومان را در دهه فجر کلنگ‌زنی کنیم تا کمبودها جبران شده و در استان به میانگین کشوری برسیم.(ادامه دارد)

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا