اقتصادینفت و انرژی

سقوط قیمت نفت رکورد زد

 

بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به اشباع عرضه، برای دهمین روز متوالی کاهش یافت و از نظر فنی وارد روند نزولی شد.
به گزارش  اقتصاد  روز به نقل از ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر ۴۸ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش یافت و در ۶۰.۱۹ دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت‌ها برای کل هفته ۴.۷ درصد کاهش یافت که پنجمین کاهش هفتگی متوالی بود. طبق آمار بازار داوجونز، شاخص قیمت نفت آمریکا برای دهمین روز متوالی کاهش یافته که طولانی‌ترین روند کاهشی این قرارداد از ژوییه سال ۱۹۸۴ است.

نفت برنت برای تحویل در ژانویه ۴۷ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش یافت و در ۷۰.۱۸ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۳.۶ درصد کاهش ثبت کرد. نفت برنت حدود ۱۹ درصد از اوج قیمتش در اکتبر کاهش یافته و در آستانه ورود برای روند نزولی است.

روند نزولی معمولا به عنوان کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت یک کالا از اوج خود تعریف می‌شود. به این ترتیب نفت به طولانی‌ترین روند صعودی خود از اوایل سال ۲۰۱۵ تاکنون پایان داد.

مات کات، کارشناس بازار به مارکت واچ گفت: کاهش قیمتی که در چند روز گذشته مشاهده شده منعکس کننده عرضه رو به رشد به بازار نفت است. ما افزایش ذخائر نفت آمریکا در هفت هفته گذشته را مشاهده کرده‌ایم. در مجموع تولید نفت عربستان سعودی، روسیه و آمریکا در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران افزایش یافت و با وجود این‌که این تحریم‌ها آغاز شده، اما آمریکا به هشت کشور معافیت موقتی داده که به آنها اجازه می‌دهد به خرید نفت ایران ادامه دهند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: تولید این کشور در هفته منتهی به دوم نوامبر ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به رکورد ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز صعود کرده است.

طبق آمار شرکت بیکر هیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته ۱۲ حلقه افزایش یافته و به ۸۸۶ حلقه رسید که منعکس‌کننده رشد بیشتر تولید است.

کمیته متشکل از کشورهای اوپک و غیراوپک قرار است روز یکشنبه در ابوظبی دیدار کند. اس اند پی گلوبال پلاتس پنج‌شنبه گزارش کرده بود که کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که بر اجرای توافق کاهش تولید نظارت می‌کند، ممکن است کاهش یک میلیون بشکه در روز تولید نفت برای جبران افزایش تولید روسیه و عربستان سعودی را توصیه کند.

به گفته رابرت یوگارد، مدیر انرژی در میزوهای آمریکا، اوپک تولید خود را از زمان نشست ژوئن خود برای جبران تولید از دست رفته ایران افزایش داده، اما مشکل اینجاست که صادرات نفت ایران برخلاف برنامه ترامپ متوقف نشده است، بنابراین تولید اوپک بیش از حد افزایش یافته و با ادامه‌ رشد تولید آمریکا بازار دچار اشباع عرضه شده است.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا