اجتماعیمیراث فرهنگی

شهادت امام موسی کاظم (ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد

به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت باب‌ الحوائج امام موسی کاظم(ع) پیامک‌های تسلیت مرتبط با این روز را برای دوستداران و عاشقان آن حضرت آماده کرده‌ایم.
به گزارش اقتصاد روز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  هفتمین امام شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مشهور به امام موسی کاظم علیه السلام  در بیستم ذی الحجه سال 128 هجری قمری در ابواء ولادت یافتند. پدر بزرگوار ایشان حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر ایشان حضرت حمیده کنیزی از اهل مغرب یا اندلس بوده است.
امام موسی کاظم علیه السلام بیست سال از دوران زندگی پدر را درک کردند که برای او بسیار گران قدر و پر ارج بود. منصور عباسی که زنده بودن امام جعفر صادق علیه السلام را سدی برای خود می دانست به طراحی نقشه قتل آن حضرت(ع) پرداخته و ایشان را به شهادت رساندند. پس از شهادت امام صادق(ع) سکان امامت به امام موسی کاظم(ع) که بیست سال بیشتر نداشتند، سپرده شد. امام کاظم علیه السلام نیز همان راه و روش پدر را تعقیب کردند.
مدت امامت امام موسی کاظم علیه السلام ۳۵ سال بود که مصادف با زمام داری غاصبانه چهارتن از خلفای عباسی منصور، مهدی، هادی و هارون بود. منصور عباسی از متعصب ترین دشمنان خاندان علی علیه السلام و در کینه و حسادت بی مانند بود. ده سال دوم امامت آن حضرت در عصر مهدی عباسی گذشت که اهانت‌هایی نیز به امام هفتم شیعیان(ع) روا داشت و چهارده سالِ آخر امامت نیز در عصر هارون سپری شد که سخت ترین دوره زندگانی و دوران حبس امام(ع) بود.
۱۲ فروردین مصادف با بیست و پنجم رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام)، در سال ۱۸۳ هجری است که ضمن عرض تسلیتشهادت امام موسی کاظم (ع) خدمت یکایک شیعیان اسلام، گزیده‌ای از پیامک های حزن‌انگیز به مناسبت فرا رسیدن  سالروز شهادت حضرت(ع) را برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده ایم که می توانید در ادامه مشاهده کنید.
یا باب الحوائج
زهرا زمانیان، استاد تاریخ حوزه علمیه خواهران مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رضوی می گوید : به خاطر کرامات و فضایلی است که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام دارند، ملقب به باب الحوائج شدند. چون امام رابط بین خدا و مردم است به ایشان حبل الله نیز می گفتند و هر کس به ایشان متوسل میشد، اگر خودشان می توانستند حاجت شخص را براورده می کردند و الا برای او دعا می کردند.
یک نمونه برجسته که می توان اشاره کرد شخصی به خدمت آن حضرت می آید و می گوید برای من دعا کنید که یک همسر خوب و یک پسر خوب خدا به من بدهد و بتوانم پنج بار حج بروم. آن شخص نقل می کند که الان چهل و هشتمین سفر حج من است و پنجاهمین سفر را که می رود، می گوید الان هم همسر و هم خانه خوبی دارم و در حال بستن احرام، پنجاه و یکمین سفر حج بوده است که فوت می کند.
یکی از حکمت های چنین مسئله ای می تواند این باشد که در دوران خفقان هارون الرشید که مردم با واسطه و به دشواری و کمتر می توانستند با امام در ارتباط باشند اما اینگونه امام(ع) در دل مردم راه پیدا کنند و یاد امامت را در دل ها جبران می کردند.
ایشان صفات و القاب متعددی داشتند و در عراق به ایشان «باب الجوائج الی الله» می گفتند، در زمان برگزاری حجی در مکه، هارون الرشید به حضرت می گوید شنیدم خیلی به مردم میرسی که حضرت فرموند: تو بر جسم مردم حکومت میکنی و من بر دل های مردم حکومت دارم.
در ابتدای زیارت نامه اذن دخول دارد و سلام می دهند. در زیارت نامه به صفات و ویژگی های ایشان اشاره می شود، در فرازی از آن می خوانیم ؛ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَائِبَ الْأَوْصِيَاءِ السَّابِقِينَ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَعْدِنَ الْوَحْيِ الْمُبِينِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقِينِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلِينَ.‏
سلام بر تو اى گنجينه علم رسولان خدا سلام بر تو اى نايب اوصياء پيغمبران پيشين، سلام بر تو اى معدن وحى و مبين حقايق الهى سلام بر تو اى داراى مقام علم اليقين، سلام بر تو اى صندوق جواهر علم رسولان الهى.
اشعار سوگواره موسی بن جعفر

امشب رضا ز سوز جگر گريه مى‏كند
مانند سيل ز ابر بصر گريه مى‏كند
تنها پسر نه، دختر چشم انتظار هم
از داغ جانگداز پدر گريه مى ‏كند

***

یا حضرت معصومه، ای یادگار زهرا

بزم عزا به پا کن امشب برای بابا

ای شیعیان بیارید عطر و گلاب و قرآن

موسی بن جعفر آزاد، گردد ز کنج زندان

شهادت غریبانه ی امام کاظم-ع تسلیت باد

 

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا