اجتماعیبهداشت و درمان

شهدا نمی‌دانستند سازمان غذا و دارو به رانت‌خوارها سپرده می‌شود

وزیر بهداشت:

خراسان رضوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شهدا نمی‌دانستند ما قرار است سازمان غذا و دارو را به رانت‌خوارها بسپاریم.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا،سعید نمکی در مراسم تجلیل از بهورزان کشور در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: به‌عنوان کارشناس 40 ساله نظام سلامت، اگر به من بگویند دستاوردهای درخشان نظام سلامت را بگویید، خواهم گفت در این سال‌ها اگر ما توانستیم مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مسری را در کودکان با واکسن کاهش دهیم، یا مرگ‌ومیر زنان در دوران زایمان را پایین بیاوریم، یا واکسیناسیون صددرصد کودکان در مملکت انجام شود، اولین سربازِ خط مقدم بهداشت این اقدامات، بهورزان هستند.
وی ادامه داد: زمانی که معاون بهداشتی وزارت بهداشت در زمان رئیس‌جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودم، موضوع نظام شبکه سلامت برای او مطرح کردم و او خواست این طرح را ببیند. برای این کار در اولین سفر به همدان رفتیم و در خانه بهداشت آن‌جا، همکاران، این نظام را توضیح دادند و او شیفته نظام ارائه خدمت شد.
وزیر بهداشت افزود: من برای ارائه این نظام چند درخواست از او کردم؛ راه‌اندازی بسیح ملی واکسیناسیون، تعیین روز بهورز در تقویم و برای تکمیل خانه‌های بهداشت کمکی از بانک جهانی بگیریم که او همه درخواست‌های من را قبول کردد و کمکی حدود 600 میلیارد دلار از بانک جهانی گرفتیم. مرحوم آیت‌الله رفسنجانی اولین کلنگ خانه بهداشت بانک جهانی را در یکی از روستاهای بم زد.
نمکی با بیان اینکه «تا پای جان برای بهورزان خواهم ایستاد»، عنوان کرد: من نیامدم با مصلحت‌اندیشی و عدول از حق، وزیر بمانم و ایستاده، مظلوم را تماشا کنم. هرجا به شما ظلمی شود، وزیر به‌عنوان برادر کوچک و سرباز جان‌برکف در خدمت شماست. به همان میزان، نمی‌گذارم کم‌سواد یا بی‌سوادی با اتکاء به سرمایه بادآورده پدری در کسوت آقازادگی در صندلی دانشگاه بشیند. در این راه از استیضاح و تهدید نمی‌ترسم. من تنها از افتضاح می‌ترسم، از اینکه من نتوانم در این دوره از آرمان‌های انقلاب خود دفاع کنم.
وزیر بهداشت بیان کرد: من برای خوش‌نام‌شدن نیامدم، بلکه برای فداشدن و خون شهدا آمدم، شهدا نمی‌دانستند ما قرار است سازمان غذا و دارو را به رانت‌خوارها بسپاریم. آن‌ها فکر نمی‌کردند ما جاده برای له‌کردن راه تولید داخلی و واردات بی‌رویه درست کنیم. آن‌ها برای آرمان‌های دیگری شهید شدند. تا زمانی که نفس دارم، جلوی تک‌تک این امواج خواهم ایستاد.
وی در خصوص سیاست‌های جدید در نظام سلامت خاطرنشان کرد: از سیاست‌های جدید در نظام سلامت اولویت پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر بستری است. ما تحت هیچ کششی منابع این کشور را هدر نخواهیم داد. ما با فاصله کوتاه، تخت‌هایی با ضریب اشغال زیر 20 درصد اضافه نخواهیم کرد، مگر در نقاط محرومی که نیازمند این زیرساخت‌ها باشند. ما در توسعه نظام شبکه و در قالب سیستم ادغام‌یافته نظام ارائه خدمت حرکت خواهیم کرد و اولین اقدام ما خانه بهداشت و بهورزان خواهد بود.
نمکی با بیان اینکه «در توسعه و پیشگیری تقدم بر درمان، طرح‌هایی داریم» ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت یکی از ریل‌های عبور پزشک خانواده و سیستم ارجاع است. طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، برای جامعه‌محور کردن ارائه خدمت است. اگر این حرکت نهادینه شود، شما 20 میلیون سفیر سلامت خواهید داشت.
وزیر بهداشت عنوان کرد: حداکثر هزینه‌ای که برای توسعه 400 خانه بهداشت عشایری می‌شود، کمتر از 10 تخت بیمارستانی است، اما می‌دانید با این هزینه چه خدمتی را به یک میلیون و 200 هزار نفر کوچ‌نشین خواهیم کرد؟ دختری کوچ‌نشین با زبان و فرهنگ مشترک از دل یک ایل، به خاندان خود خدمت می‌کند.
وی افزود: ما در کنار شما بهورزان، مدارس بدون پوسیدگی دندان را شروع می‌کنیم تا یک میلیون و 200 هزار کودک دانش‌آموز در کلاس ششم دندان‌هایشان بدون پوسیدگی باشد.
نمکی بیان کرد: ما واکسیناسیون روتاویروس، پنوموکوک و اچ پی وی را از سال آینده به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه خواهیم کرد. همچنین ساخت دو واکسن روتاویرورس و پنوموکوک را در داخل کشور انجام خواهیم داد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه «باید بازنگری در نظام ارائه خدمت انجام شود»، خاطرنشان کرد: این نظام گرچه پویاست، اما به‌گونه‌ای پیر شده است. ما نیازمند یک بازنگری در قابلیت‌های این نظام در ابعاد نیروی انسانی و سطربندی هستیم. آیا باید به همه استان‌ها به یک نگاه بنگریم؟ حد نصاب جمعیتی برای ارائه خدمت را نباید در تمام استان‌ها یکسان بینیم.
وی با بیان اینکه «یک بهورز سرمایه‌گذاری زیربنایی است»، اظهار کرد: همه مملکت یکسان نیست و مدل جمعیتی در کشور نیز مساوی نیست. باید مدل ارائه خدمت متنوع را در استان‌ها داشته باشیم. این خدمت با اضافه‌کردن تخت بیمارستانی متفاوت است.
نمکی گفت: آیا باید با همین سطح دانش بهورز گرفت؟ امروزه در همه مناطق استان‌ها، سطح دانش افراد بالاست. نباید بهورز احساس کند در زیر سقف کوتاه تا آخر عمر ماندنی است. احساس رشد و تکامل را از بشر بگیریم، پویایی او از دست خواهد رفت. باید اجازه ارتقاء و تکامل به بهورزان داد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه «امیدوارم در آینده رکورد جدیدی در منطقه به‌جا بگذاریم»، عنوان کرد: امروزه مملکت ما روزهای سختی دارد. آمریکا و اسرائیل ارزشی برای توسعه مملکت ندارند، آن‌ها هرچقدر بیشتر به ما فشار آورند ما بیش‌تر رشد می‌کنیم. از نقاق و دورویی نگران هستم. امیدوارم خداوند شر همه آدم‌های ناجوانمرد را به خودشان برگرداند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا