اجتماعیاقتصادیصنعت و تجارت

صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک قابل واگذاری نبود/نیاز فوری به افزایش سرمایه داریم/اصلاحات اساسنامه در دستور کار است

هیات وزیران با خارج شدن صندوق‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از بنگاههای مشمول واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی موافقت کرد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، هیات وزیران در جلسه ۹۷/۰۸/۱۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی صندوق‌های موضوع تبصره (۱)‌ بند (ب) ماده (۳)‌ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی که کمتر از بیست درصد (۲۰%) سهم بازار را دارند، شامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و صندوق ضمانت صادرات ایران دانسته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در این ارتباط گفت: نزدیک به ۳ سال از قرار گرفتن نام صندوق در لیست بنگاههای قابل واگذاری می گذرد، که در این مدت آقایان مهندس نعمت زاده و دکتر شریعتمداری تلاش های فراوانی برای خارج شدن صندوق از لیست واگذاری انجام دادند.

محمدحسین مقیسه افزود: جلسات و مکاتبات متعددی انجام شد و در نهایت با همراهی وزارت اموراقتصادی و دارایی و موافقت کمیسیون فرعی و اصلی اقتصاد ودر نهایت با تصویت هیات دولت ، این مهم اتفاق افتاد.

وی گفت: متاسفانه در این مدت ، صندوق دچار مشکلاتی با ذینفعان مختلف از جمله سیستم بانکی شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک افزود:این گونه صندوق ها در اکثر کشورهای دنیا، تحت نظر دولت ها اداره می شوند چراکه ماهیت آن حمایتی و وظیفه آنها تقبل ریسک هایی است که بخش خصوصی توان انجام آن را ندارد، لذا از اساس قابل واگذاری نیستند.

مقیسه در ادامه گفت:اساسنامه صندوق نیاز به اصلاحاتی در جهت تسهیل حمایت از صنایع کوچک دارد که در این سالها به دلیل این که صندوق در لیست بنگاههای قابل واگذاری بوده ، امکان قانونی برای این اصلاحات فراهم نگردیده است اما با رفع این مشکل، امیدواریم بتوانیم ، اصلاحات اساسنامه را انجام دهیم.

وی در ادامه مهمترین چالش کنونی صندوق را کمبود سرمایه اعلام کرد و گفت : سرمایه این صندوق ۱۱۰ میلیارد تومان است که ما حداکثر تا ۶ برابر آن را می توانیم ضمانت نامه صادر کنیم و این در حالی است که ارزش تعهدات باز صندوق از بابت ضمانت های صادر شده به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مقیسه تاکید کرد: برای ادامه فعالیت، نیاز فوری به افزایش سرمایه داریم.

وی گفت: در صورت عدم افزایش سرمایه ،محدودیت های جدی برای صدور ضمانت نامه وجود دارد و این در حالی است که در شرایط اقتصادی فعلی کشور ،سمت و سوی سرمایه گذاری های صنعتی بیشتر به طرف صنایع کوچک سوق پیدا می کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تصریح کرد: مشکل تامین وثیقه صنایع کوچک برای دریافت تسهیلات بانکی از مهمترین مسائل فعالان بخش صنعت است که این صندوق برای رفع همین موضوع ایجاد شده است.

وی به جایگاه صندوق های سرمایه گذاری صنایع کوچک در سایر کشورها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها ،حتی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته این صندوق ها بواسطه حجم بالای سرمایه فعالیت گسترده ای دارند و از این طریق صنایع کوچک خود را تقویت و فعایت های آنها را گسترش داده اند.

مقیسه تصریح کرد: اگر بخواهیم صنایع کوچک ما که سهم قابل توجهی در اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و… درکشور دارند ، تقویت و گسترش یابند، باید این صندو ق مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: طرح های مثل طرح ملی  پوشاک ، علی رغم تامین اعتبار لازم، با مشکل تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات توسط فعالان این بخش مواجه شده و این نشان دهنده نیاز به حضور موثرتر این صندوق می باشد که متاسفانه بدلیل محدودیت سرمایه ای این موضوع تا کنون عملی نشده است.

مقیسه افزود: امیدواریم با توجه به نیاز صنایع کوچک به حمایت های بیشتر، از ظرفیت های قانونی بودجه سال جاری و همچنین در قانون بودجه سال بعد ،شاهد افزایش سرمایه صندوق باشیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا