اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارتکشاورزی

طرح تولید ۴ میلیون تن نهاده دامی در کشور آماده شده است

خاوازی

ارومیه- وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح تولید چهار میلیون تن نهاده دامی در داخل کشور آماده شده است که با اجرای آن، به همین میزان از واردات نهاده های دامی در کشور کمتر می شود.

به گزارش اقتصاد روز؛کاظم خاوازی شامگاه دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه افزود: کسری بیش از سه میلیون تن نهاده دامی مشکل اساسی این وزارتخانه است و با اجرای طرح جدید تدوینی، این مشکل حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشور از تنوع آب و هوایی ویژه ای برخوردار است اما به خوبی از آن استفاده نشده، اضافه کرد: در بخش باغبانی وضعیت کشور ایده آل است به نحوی که بیش از میزان مصرف، تولید محصول باغی در کشور وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی، صادرات پیوسته و کسب بازارهای جهانی را راهکار رونق عرصه باغبانی دانست و بیان کرد: قانون خرید تضمینی اقدامی موثر برای حمایت از کشاورزان است، واگذاری تعیین قیمت محصولات کشاورزی نیز باعث شده تا وزارت جهاد کشاورزی بهتر از گذشته در حمایت از کشاورزی گام بردارد.

وی اظهار کرد: کشور در بخش زراعت در بسیاری از محصولات در مرز خوکفایی است که با مدیریت مصرف می توان بهتر از امروز به خودکفایی پایدار دست یافت.

خاوازی گفت: در تولید شکر می توان با مدیریت بهتر به ۲ میلیون تن در سال رسید، کشور در برنج به تولید ۲.۶ میلیون تن رسیده است که با توجه به اینکه میزان مصرف داخل کشور سه میلیون تن برآورد می شود، نیاز به مدیریت مصرف وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشور در گندم به تولید پایدار رسیده و خودکفاست، بیان کرد: به علت اینکه همواره پنج میلیون تن ذخایر مورد نیاز کشور است، مجبور به واردات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ضریب خوداتکایی در روغن را پایین دانست و افزود: برای جبران این موضوع نیز برنامه هایی در دست اجراست.

خاوازی، آذربایجان غربی را استانی منحصربفرد در برخورداری از ظرفیت های آب و خاک دانست و گفت: رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی سفر دسته جمعی مدیران ارشد به استانها برای بررسی و حل مسائل است و آذربایجان غربی نیز به جهت نقش آفرینی جدی در سیاست های تامین امنیت غذایی نخستین مقصد سفرهای استانی به شیوه جدید است.

در جریان سفر ۲ روزه “کاظم خاوازی” وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به آذربایجان غربی، همزمان ۱۳۱ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار بیش از ۴۴۵ میلیارد ریال در سراسر استان به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می‌رسد و از ۱۸ رقم دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی رونمایی می‌شود.

این طرح ها ۱۲۳ طرح در بخش آب و خاک، چهار طرح در زیربخش صنایع تبدیلی و غذایی، ۱۸ طرح تحقیقاتی، سه طرح در زیربخش تولیدات گیاهی و همچنین یک طرح شیلاتی را شامل می شود که با بهره ‌برداری از آنها برای ۵۰۸ نفر در سراسر استان به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود.

بازدید از چند واحد تولیدی اعم از واحد سورت و بسته بندی و سردخانه نگهداری میوه، شرکت رویان پژوهش، شرکت در جلسه شورای راهبردی بخش کشاورزی در شهرستان ارومیه، شرکت معاونان در جلسه کارگروه زنجیره سیب استان، کارگروه زیر بنایی، کارگروه رونق تولید و تشکل‌ها، شرکت در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی با حضور استاندار و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه برای ارائه گزارش سفر ۲ روزه از برنامه‌های سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به استان خواهد بود.

در جریان این سفر ۲ روزه، ۹ معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با سفر به شهرستان‌های استان و دیدار با نمایندگان و فرمانداران و کشاورزان پیشرو، مسائل و مشکلات موجود در بخش کشاورزی هر شهرستان را بررسی و جهت جمع بندی نهایی و ارائه گزارش به وزیر جهاد کشاورزی اقدام خواهند کرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا