اقتصادیمسکن و شهرسازی

ظرفیت بندر شهید بهشتی به 70 میلیون تن می‌رسد/ با تکمیل کریدور شمال – جنوب در ایران زمان حمل کالا را نسبت به کریدور اروپای شمالی به اقیانوس هند 24 روز کاهش می‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: با افتتاح راه‌آهن قزوین رشت و تکمیل بخش دیگری از کریدور شمال – جنوب در ایران زمان حمل محموله‌های ترانزیتی را در مقایسه با سایر کریدور به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند 24 روز کوتاه‌تر خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی توسعه چابهار که با حضور 115 مقام داخلی و خارجی و جمعی از سرمایه‌گذاران خارجی در حال برگزاری است، گفت: در دو روز گذشته طی مراسم بین المللی که در شهر زرند افغانستان با حضور آقای اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برگزار شد اولین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به سمت هند از طریق بندر چابهار حرکت کرد و عصر دیروز به بندر چابهار رسید.

وی افزود: قرار گرفتن ایران در مسیر تبادلات تجاری و اقتصادی شرقی – غربی و شمالی – جنوبی می‌تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره‌برداری کلیه کشورهای ذینفع قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه‌ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده اظهار داشت: از طریق مشارکت منطقه‌ای به ویژه تسهیلات سرمایه‌گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش بندر چابهار خواهیم بود.

اسلامی گفت: در ماه می سال 2015 روسای جمهوری ایران افغانستان و نخست وزیر هند موافقت نامه مهم ترانزیتی چابهار را که سنگ بنای حقوقی ناشی از اراده محکم سیاسی در این دولت‌ها برای رونق منطقه‌ای ترانزیت از طریق چابهار بود را در تهران به امضا رساندند. نشست‌های شورای هماهنگی و کمیته پیگیری این موافقنامه برای اجرایی سازی تسهیل ترانزیت در کریدور در ماه‌های گذاشته برگزار شده است.

اسلامی با بیان اینکه ظرفیت بندر چابهار در قفقاز اول طرح توسعه‌ای آن دو و نیم میلیون تن هدف‌گذاری شده بود گفت: در فاز دوم توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت این بندر به هشت و نیم میلیون تن افزایش یافت و هم اکنون با سرمایه‌گذرای‌های منطقه‌ای به عمل آمده و مشارکت شرکت‌های هندی افق بلندمدت برای توسعه ظرفیت این بندر تا 77 میلیون تن پیش بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری مئوثر و کارا از بندر چابهار می‌تواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود بیاورد و علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی به آسیای مرکزی کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را هم می‌تواند متصل سازد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بالغ بر 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات ایران از طریق بنادر انجام می‌شود و در حال بنادر ایران در دریاری خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی 232 میلیون تن بار را هستند.

وی با یبان اینکه برقرای ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور (چابهار – میلک) نزدیکی مسافت بندر چابهار به افغانستان سرمایه‌گذاری‌های گستره در بخش‌های مختلف حمل و نقل و ایجاد تسهیلات ترانزیتی و گمرکی چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی بین هند و افغانستان تبدیل کرده گفت: در رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته آینده راه‌آهن قزوین – رشت به دست رئیس جمهوری افتتاح می‌شود گفت: با افتتاح این مسیر بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال – جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزتیتی در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند 24 روز کوتاهتر خواهیم کرد.

اسلامی تاکید کرد: این خط راه‌آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.

وی با بیان اینکه ایران در صدد توسعه شبکه راه آهن خود به 25 هزار کیلومتر است، گفت: 12 هزار کیلومتر خط ریلی موجود است و 7500 کیلومتر هم در دست ساخت داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ وزارت راه و شهرسازی از هر گونه سرمایه‌گذاری دا خلی و خارجی در توسعه زیرساخت‌های بنادر ریل، جاده و فرودگاه استقبال می‌کند و تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران قائل می‌شود. امیدوارم در سایه توسعه همکاری‌ و مشارکت کشورهای منطقه شاهد بهره‌گیری روزافزون و کامل از ظرفیت‌های بندر چابهار باشیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا