اقتصاد مقاومتیصنعت و تجارتکشاورزی

عشایر توان حفاظت از مراتع کشور را دارند

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: مراتع باید متولی و بهره‌بردار داشته باشد و عشایر می‌توانند این عرصه‌ها را از خطرهای احتمالی حفاظت کنند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، کرمعلی قندالی در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: ۹۰ درصد آتش سوزی‌های مراتع در سال گذشته در مناطق تحت حفاظت شده اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مربوط به حوزه دام و عشایر در سازمان امور عشایر ایران وجود دارد و با توجه به جایگاه ویژه خراسان رضوی در حوزه عشایری به هر میزان اعتبار که نیاز داشته باشد به این استان تخصیص داده می‌شود.
رئیس سازمان امور عشایر ایران در این دیدار پیشنهادهایی در حوزه های گیاهان دارویی، گردشگری و مدیریت دام سبک مطرح کرد که مقرر شد معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی به تحلیل و بررسی آنها بپردازد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: شورای عشایر این استان با دستور کارهای مشخص و به منظور بررسی مشکلات این بخش به‌زودی تشکیل جلسه می‌دهد.
علیرضا رزم‌حسینی افزود: آمادگی داریم هر طرحی که تا به امروز زمینه اجرای آن در کشور وجود نداشته است به صورت آزمایشی در خراسان رضوی اجرایی شود.
وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی به دلیل محدود بودن منابع آبی باید به سمت افزایش بهره‌وری از طریق مکانیزاسیون و بهره‌گیری از روشهای نوین آبیاری حرکت کرد.
هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۳۵ طایفه، بیش از یک میلیون راس دام در اختیار دارند.
عشایر این استان با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می کنند.
با وجود این که جمعیت عشایری خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این استان است عشایر این استان ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا