یادداشت

فراخوان جذب نیرو، تجلی عملی شایسته سالاری

میترا یزدچی - کارشناس ارشد روزنامه نگاری

شایسته سالاری، همواره یکی دغدغه های مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی بوده و هست.

رشد شتاب علمی قابل توجهی کشور در حوزه های مختلف موجب تربیت تعداد زیادی از جوانان تحصیلکرده و متخصص شده است. این موضوع از یک جهت بسیار مثبت و شایسته تقدیر و از جهت دیگر، موجب ایجاد رقابت تنگاتنگ در حوزه های مختلف است. از این رو همواره روابط بر ضوابط چربیده و جذب نیروهای کلیدی متخصص بطور پیش فرض با پارتی بازی و گزینشی صورت می گیرد.
با این وجود همواره دولتها درصدد جذب بهترین ها هستند و هدف نهایی آنها شایسته سالاری است. این موضوع را شاید بتوان به مرور زمان یکی از اهداف و آرزوهای تمام دولتها خواند. دولت یازدهم و دوازدهم از این موضوع مستثنا نبودند، بخصوص دولت دوازدهم که با ابتکار عمل وزارت نیرو در جذب مدیرکل روابط عمومی خود از طریق فراخوان و چند مرحله سنجش های عملی، علمی و … اقدام به گزینش این پست کلیدی و حساس کرد.
این انتخاب از آنجا که با انتشار فراخوان عمومی در رسانه های جمعی شروع و به نتیجه آن نیز متعاقبا منتشر شد، به واقع نشان داد، دولتی‌ها هم به دنبال جذب نیروهای نخبه و فرهیخته هستند. این موضوع نه فقط در وزارت نیرو بلکه در سایر وزارتخانه ها و سازمان بازتاب بسیار خوبی از خود به جای گذاشت و به نوعی وزارت نیرو را پیشرو و پرچمدار اجرایی شدن شایسته سالاری واقعی نمود.
این گونه گزینش ها نه تنها وزارت خانه، سازمان ها و نهاد ها را از اتهاماتی مانند فامیل بازی و حضور افراد بی کفایت مبرا می کند بلکه با طی چندمرحله گزینش بهترین افراد در پست های حساس قرار گرفته و موجب ارتقاء مجموعه ها می شوند.
تداوم این روند در وزارت نیرو ، نیز نه تنها نشان دهنده موفقیت آن بوده بلکه می‌تواند الگویی برای سایر نهادها و وزارت‌خانه ها باشد تا بیش از پیش کشورمان با حضور نیروهای متعهد و متخصص راه‌های کمال را بپیماید.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا