اجتماعیشهریصنعت و تجارتگردشگریمحیط زیست

فراموشی آشوراده در چنبره سیل گلستان

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر که چندی قبل و با آغاز عملیات اجرای طرحهای گردشگری به پایان دوران مهجوریت و انزوای تاریخی خود امیدوار شده بود بار دیگر در هیاهوی سیل گلستان به روزهای بی خبری برگشته و دیگر کمتر کسی سراغی از این پیر خسته از نامهربانی ها می گیرد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا؛ آشوراده که زخم حمله مغول ها در تعقیب سلطان محمد خوارزمشاه و فرار نامدارترین پادشاه سلسله خوارزمشاهیان از شمشیر قوم غارتگر آسیای مرکزی را بر پیکر دارد چندان هم با این نامهربانی ها بیگانه نیست.
از دوران صفویه و تاخت و تاز پادشاهان این سلسله برای شکار تا تحمل چکمه های سربازان روس در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال این جزیره، همه یادگاری های آشوراده از روزهای سخت تاریخ این مرز و بوم است.
جزیره ای کوچک در یک گوشه از پهنه آبی تالاب میانکاله با فاصله اندک از ساحل خزر در حوزه جغرافیایی بندرترکمن انگار سرنوشتی گره خورده با نزاع و سرخوردگی، مهاجرت و در نهایت فراموشی دارد.
هرچند این روند در دولت تدبیر و امید رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و در پی سفر سال 93 رییس جمهور به گلستان و با مصوبه هیات دولت مقرر شد با اجرای طرح جامع گردشگری در آشوراده از ظرفیت جزیره برای توسعه اقتصادی استان استفاده شود اما گویی سیل اخیر منطقه بر اجرای طرح چنبره انداخته است.
اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده در سفر رسمی سال گذشته ریاست جمهوری به گرگان هم بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت و سرعت اجرای آن شتاب گرفت اما اکنون شرایط به گونه دیگری است و بنظر می رسد تمرکز دستگاههای اجرایی بر جبران آسیب های ناشی از سیل گلستان؛ ورق را برگردانده است.
طرح گردشگری آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی ، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران قرار است با سرمایه گذاری چهارهزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی طی زمان بندی 3 ساله به بهره برداری برسد.
جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و گونه های گیاهی و جانوری متنوع دیگری را هم در خود جای داده است سال 1354 خورشیدی جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.
دولت مصوب کرده در 10 درصد این جزیره طرح های گردشگری اجرا شود تا بدون آسیب به اقلیم و محیط طبیعی آن؛ منطقه هم احیا و پویا شود.
آشوراده در زمان حاضر ساکنان کمی دارد که بیشترشان کارکنان سازمان شیلات هستند.
تنها قطعه خشکی پهنه آبی دریای خزر در ایران سده‌های گذشته با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاد و انگار این انزوا و تنهایی باید بخشی از سرنوشت جزیره باقی بماند.
این جزیره قبل از وقوع سیل سال 1372 با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب ناشی از بالا آمدن دریای خزر؛ آشوراده خالی از سکنه شد.
اکنون سیل بنیان افکن دیگری در استان گلستان جزیره آشوراده را از رونق عمرانی انداخته و مردانی بزرگ با همتی سترگ برای جبران مافات لازم دارد.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا