اقتصادیبازرگانیصنعت و تجارت

فرصت سه ساله ایران برای دستیابی به تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت مطرح کرد:

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه کشور ما باید ظرف مدت سه سال به تجارت آزاد دست پیدا کند، گفت: در صورت عدم موفقیت، موافقت‌نامه موقت تجاری بیین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز لغو خواهد شد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،«حمید زادبوم» در حاشیه همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) در جمع خبرنگاران افزود: حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور است.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت، بخش عمده واردات و صادرات مربوط به روسیه است.

وی با بیان اینکه ایران سهم کمتر از ۳ دهم درصدی از بازار اوراسیا داشته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ما محسوب می شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به ما نزدیک هستند ضرورت دارد تا این بازار بهره ببریم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت براین باور است که تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا می تواند حرکتی برای توسعه صادرات ما باشد هرچند نیازمندی های خود را تامین کنیم.

وی گفت: موافقت نامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ۸۶۲ قلم کالاست که باید بتوانیم آن را ظرف سه سال به تجارت آزاد برسانیم.

به گفته وی، اجرای این موافقت‌نامه از پنج آبان ماه ۹۸ آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تجارت آزاد به معنی این نیست که تعرفه همه کالاها صفر شود بلکه بخشی از کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در شرایط امن (ردیف تعرفه ای تغییری نمی یابد) قرار می گیرد و بخشی نزدیک به ۸۵ درصد صفر می شود یا به حداقل تعرفه می رسد و حتی مذاکرات می تواند به نحوی باشد که روند کاهشی تعرفه ها دارای مدت زمان باشد.

آزادبوم گفت: با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها حداقل به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار می رسد که باید از این فرصت استفاده کنیم زیرا ممکن است در آینده کشورهای دیگری عضو این اتحادیه شوند.

وی با بیان اینکه بزرگ شدن اتحادیه اوراسیا برای ایران دارای منافع است، افزود: اگر روزی ایران تصمیم بگیرد عضو این اتحادیه شود با وجود این موافقت نامه پیوستن به این اتحادیه آسان می شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: این موافقت نامه ارتباطی به مبادلات مالی بازرگانان ندارد بلکه موجب تسهیل تعرفه ها خواهد شد و در کنار این موضوع بانک مرکزی در زمینه مبادلات مالی به تجار کمک خواهد کرد.

زادبوم گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه جاری تجارت خارجی کشور ما ۴۲ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۲۱ میلیادر دلار مربوط به صادرات است که از لحاظ وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد کاهش داشته است که این میزان کاهش به تحریم های علیه ایران و بحث تعهدات ارزی بر می گردد.

وی اظهارداشت: در بخش واردات از لحاظ وزنی تغییر نداشته ایم اما از لحاظ ارزشی ۵.۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی معتقد است ما برای اینکه نشان بدهیم تجارت خارجی ما راه خود را پییش می برد باید موافقت نامه تجاری را با قدرت پیش ببریم.

همایش آشنایی با فرصت های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با هدف ایجاد فضای واحد اقتصادی توسعه بازارهای مشترک و دستیابی به حرکت آزاد امروز (یکشنبه) در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری- ترجیحی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تخفیف‌های تعرفه برای صادرکنندگان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رقابت پذیری کالاهای ایران و ایجاد اشتغال، تقویت نقش برجسته ایران در کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از دیگر اهداف این همایش است.

مذاکرات موافقت‌نامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی ماه سال ۹۴ آغاز و در هفت دور برای کسب توافق انجام شد.

موافقت نامه مذکور ۱۵ تیرماه ۹۸ توسط رییس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و رییس جمهوری آن را ۱۷ تیرماه ۹۸ برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.

با خاتمه سه سال عضویت موقت در تشکیل منطقه آزاد تجاری اوراسیا زمینه لازم برای عضویت ایران در این اتحادیه فراهم می شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا