اجتماعیاشتغالاقتصاد مقاومتیاقتصادیبانک و بیمهصنعت و تجارت

فضای کسب و کار کشور حال و روز خوبی ندارد

معاون خانه صنعت و معدن ایران

معاون خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه در کشور ما عدالت مالیاتی وجود ندارد، گفت: عدالت مالیاتی مهم‌ترین عنصر مالیات‌ستانی است. چنین نیست که تولیدکنندگان نخواهند مالیات بدهند و بلکه شرایط،‌ به گونه‌ای است که تولیدکننده نمی‌تواند طلب خود را از شرکت‌های دولتی وصول کند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، بیژن پناهی‌زاده در مراسم روز صنعت و معدن که در محل سازمان صمت خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فضای کسب و کار در کشور حال و روز خوبی ندارد. ما دو سال منتظر برجام بودیم. یک سال نیز بعد از توافقنامه منتظر نتایج آن بودیم. در نهایت نیز کسی مانند ترامپ توافق را به هم زد. ما همه چیز را به برجام گره زده بودیم و در این مدت مشکلات تولید را به صورت اساسی حل نکردیم تا در این شرایط تحریم و فشار اقتصادی، مشکلات کنونی را نداشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر در صحنه اقتصادی مشکلات فراوانی داریم. مشکلاتی که واحدهای تولیدی با آن درگیر هستند، شامل مالیات، مشکلات تامین اجتماعی و بانک‌ها هستند. مالیات در تمام دنیا تعریف مشخصی دارد و از درآمد و سود گرفته می‌شود. در کشور ما عدالت مالیاتی وجود ندارد.
معاون خانه صنعت و معدن ایران گفت: عدالت مالیاتی که مهم‌ترین عنصر مالیات‌ستانی است، در کشور به خوبی رعایت نمی‌شود. چنین نیست که تولیدکنندگان نخواهند مالیات بدهند بلکه شرایط،‌ به گونه‌ای است که تولیدکننده نمی‌تواند طلب خود را از شرکت‌های دولتی وصول کند.
پناهی‌زاده ادامه داد: اما سازمان مالیاتی متوجه این مساله نیست که تولیدکننده طلب خود را نگرفته است و به تمام روش‌ها برای گرفتن مالیات، تولیدکننده را تحت فشار می‌گذارد. چرا که ابزار مناسب در اختیار دارد؛ اما آیا تولیدکننده نیز برای وصول مطالبات خود ابزاری در اختیار دارد؟ خیر، تولیدکننده هیچ ابزاری در اختیار ندارد.
وی افزود: بر اساس قانون تولیدکننده برای گرفتن طلب خود باید شکایت کند و این مساله در روند طولانی دادگاه پیگیری شود اما دولت همین روزنه کوچک را نیز برنتابیده و همین ابزار کوچک را از تولیدکننده گرفته است و دیگر حساب‌ها مسدود نخواهند شد و هر زمان که بخش دولتی اعتبار داشته باشد، مطالبات را پرداخت می‌کند.
معاون خانه صنعت و معدن ایران گفت: مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از مشکلات واحدهای تولیدی است. در تمام دنیا تعریف آن مشخص است. مصرف کننده نهایی سر صندوق‌ها ارزش افزوده را می گیرد اما تولید کننده ما مسئول وصول مالیات بدون مزد و مواجب شده است و سازمان مالیاتی برای وصول مالیات بر ارزش افزوده به تولید کننده فشار می‌آورد؛ چرا سازمان مالیاتی تلاش می‌کند ما بیش‌ترین وصول مالیاتی را داشته باشیم.
پناهی‌زاده افزود: موضوع دیگر مساله تامین اجتماعی است. تامین اجتماعی نمی‌تواند طلب خود را از دولت وصول کند چرا که کارمند و حقوق‌بگیر دولت است. دولت اداره صندوق تامین اجتماعی را در اختیار گرفته و آن را به حیاط خلوت شرکت‌ها تبدیل کرده است. مطالبات صندوق تامین اجتماعی از دولت حدود 200 میلیارد تومان است.
معاون خانه صنعت و معدن ایران تاکید کرد: عده‌ای در کشور وجود دارند که معلوم نیست چه کاری انجام می‌دهند. این افراد خواسته یا ناخواسته کاری را انجام می‌دهند که خواسته دشمنان است. مشکل دیگر ما مساله بانک‌ها هستند. سودِ سود و ربع مرکب همان ربا است. وقتی تلاش کردیم که این سودِ سود از بین برود، این مساله از سوی شورای نگهبان رد و گفته شد از بین بردن سودِ سود به نفع بانک‌ها نیست. بانک‌ها می‌ترسیدند که مشخص شود 70 درصد سرمایه آن ها مربوط به سودِ سود و ربع مرکب یعنی همان ربا است.

وی افزود: ربا مشخصا در دین اسلام حرام است. من یک نکته از همه مراجع سوال کردم اما هیچ کس به آن جواب نداد. سوال من این بود که تکلیف احکام دادگاه‌ها مبنی بر سود مرکب چیست؟ سیستم به شکلی است که نمی‌توان با آن‌ها مبارزه کرد. در دنیا با سیستم بانکی موجود با نیم درصد سود بانکی، واحدهای تولیدی خود را می‌گردانند اما این کار در ایران با 30 درصد انجام می‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا