اتاق بازرگانیصنعت و تجارتنفت و انرژی

فعلا امکان افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت وجود ندارد

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران توضیح داد

براساس مطالعات و اطلاعات اوپک توان افزایش تولید در شرایط اضطراری حدودا 700 تا 800 هزار بشکه بیشتر نیست. بنابراین اگر عربستان اگر هم بخواهد، توان افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت را ندارد. به گزارش اقتصاد روز به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران که در برنامه «رویداد» در رادیو گفت‌وگو با موضوع درخواست ترامپ از بن‌سلمان برای افزایش تولید نفت سخن می‌گفت اشاره کرد که طرح فریز نفتی در اجلاس یکصد و هفتاد و دوم و یکصد و هفتاد و سوم با اجماع اعضا صورت گرفته است و نمی‌توان آن را نقض کرد.

رضا پدیدار با بیان اینکه بعید است عربستان از اوپک خارج شود، گفت: اگر قرار بود عربستان خارج شود، اجماع کنونی در اوپک شکل نمی‌گرفت و عملا نه سقف تولید رعایت و نه به سهمیه ها توجهی می‌شد و اوپک هم نمی‌توانست جایگاهش در اقتصاد انرژی دنیا برای خودش حفظ کند. از اجلاس مجمع جهانی انرژی در الجزایر به بعد و تا به امروز که نشست‌های مختلفی برگزار شده است، همه اعضا طعم شیرین اجماع و با هم بودن را چشیده‌اند.

رضا پدیدار افزود: حتی به علت پایبندی اعضای اوپک به اجرای مصوبات، برای اولین بار در تاریخ اوپک بجای 100 درصد، 150 درصد رعایت شده است و این اتفاق کمی نیست که عربستان بخواهد به سادگی از آن بگذرد و تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار بگیرد؛ مگر این که یک اتفاق خارق‌العاده صورت بگیرد.

پدیدار تاکید کرد: قاعدتا بر اساس گفت‌وگوها و مذاکرات گذشته، همه 14 کشور اوپک و 11 کشور غیراوپکی اعلام کرده‌اند که سقف اوپک را رعایت می‌کنند. من تصورم نمی‌کنم عربستان از اوپک خارج شود مگر اینکه اتفاق غیر‌معقولی بیافتد که عملا پذیرفته نیست.

وی با اظهار بر اینکه حتی اگر عربستان بخواهد، توان افزایش تولید نفت را ندارد، تصریح کرد: ظرفیت و توانمندی شرکت‌های عضو اوپک برای افزایش ظرفیت بر اساس آخرین مطالعاتی که خود اوپک انجام داده، مشخص شده است تا در شرایط اضطرار بتوان به آن رجوع کرد. برابر این مطالعه حدود 700 تا 800 هزار بشکه توان افزایش ظرفیت وجود دارد و بنابراین حتی اگر عربستان بخواهد این میزان ظرفیت تولید را تا سقف یک میلیون بشکه به پیشنهاد آمریکایی‌ها افزایش دهد، عملا توان تولید را ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با ابراز تاسف از ورود سیاست به اقتصاد انرژی گفت: متاسفانه در 10 ساله اخیر با ورود سیاست به اقتصاد انرژی بخشی از مکانیسم‌های رفتاری اعضای در هم ریخت اما خوشبختانه اخیرا اوپک جان تازه‌ای به خودش گرفته و توانسته است با رعایت سقف تولید باعث افزایش قیمت نفت شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا