اجتماعیاقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

قانون انتخاب رایزن بازرگانی باید تغییر کند/ خروجی مورد انتظار از رایزنان نداشتیم

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه قانون انتخاب رایزن بازرگانی باید تغییر کند گفت: تا به امروز نتوانستیم خروجی مورد انتظاری که باید از رایزنان بگیریم.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از میزان،محمد لاهوتی اظهار کرد: رایزنان بازرگانی در دنیا یکی از ابزار‌های مهم گسترش صادرات و بازار هستند و می‌تواند رابطه خوبی را بین تجار کشور‌ها برقرار کند.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: اینکه چقدر در موضوع رایزن‌ها موفق بودیم بستگی به نوع نگاه و سرمایه‌گذاری کشور در این بخش دارد.

وی گفت: رایزنان بازرگانی کشور در واقع کارمندان سازمان توسعه تجارت هستند و الزاما باید کارمند دولت باشند اما، محل فعالیتشان سفارتخانه‌های کشور است که در بازار‌های خارجی سفارتخانه‌ها بیشتر سیاسی هستند تا اقتصادی.

لاهوتی ادامه داد: رایزن از وزارت صنعت، معدن و تجارت اعزام می‌شود و محل فعالیت آن در سفارت زیر نظر سفیر است و امکانات لازم را هم که باید در اختیار داشته باشد به دلایل متعدد از جمله کمبود بودجه تا به امروز نداشتند و سازمان توسعه تجارت نتوانسته در اختیار آن‌ها قرار دهد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: تا به امروز نتوانستیم خروجی مورد انتظاری که باید از رایزنان بگیریم هر چند در برخی از بازار‌ها رایزنان کشور عملکرد خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه نگاه ما باید متفاوت شود خاطرنشان کرد: امروز کشور‌های پیشرفته از فعالان اقتصادی خود در بازار هدف به عنوان رایزن استفاده می‌کنند یعنی از اتباع باسابقه، فعال و خوشنام به عنوان رایزن استفاده می‌کند، اما در کشور ما به خاطر قوانین نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

لاهوتی ادامه داد: گرچه مدتی در تایلند رایزن افتخاری داشتیم که عملکرد مناسبی داشت، اما اینکار گسترش پیدا نکرد بنابراین قانون باید اصلاح شود و اگر هم رایزنان بازرگانی از دولت اعزام می‌شوند اختیارات و امکانات از همه لحاظ در اختیارشان قرار بگیرد تا این افراد بتوانند فعالیتشان را با دست بازاری انجام بدهند و باشرایط بهتری بتوانند ارتباط بگیرند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: رایزن بازرگانی باید قامت بازرگان و تاجر اقتصادی داشته باشد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا