اقتصاد مقاومتیاقتصادی

قطعی اینترنت چه تاثیری بر معاملات ارز صادراتی داشت؟

قطعی اینترنت، روند خرید و فروش ارز را برای مدتی دچار اختلال کرد به‌طوری که واردکنندگان و صادرکنندگان در ثبت درخواست‌های خود دچار مشکل شدند؛ اما گفته می‌شود که روند معاملات اکنون در حال عادی شدن است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،بامداد ۲۴ آبان ماه سهمیه بندی بنزین آغاز و پس از آن برخی اعتراضات شکل گرفت که منتهی به قطعی و اختلالات اینترنت در کشور شد و به علت قطعی اینترنت بسیاری از کسب و کارها و فعالیت‌های مرتبط با اینترنت، دچار اختلال شدند که معاملات سامانه نیما از این اختلال، بررسی ها نشان می‌دهد که در هفته پیش از قطعی اینترنت (۱۸ تا ۲۴ آبان) حدود ۳۵۲ میلیون یورو ارز در سامانه نیما عرضه و ۲۱۱ میلیون یورو خریداری شد، اما در هفته پس از قطعی اینترنت (۲۵ آبان تا ۲۸ آبان) به میزان ۱۲۹ میلیون یورو در این سامانه عرضه و ۱۱۵ میلیون یورو فروخته شد.

یادآور می شود که اطلاعات سامانه نیما تا ۲۸ آبان در دسترس قرار داشت و اطلاعات پس از آن تاریخ در سایت سامانه نیما بروز رسانی نشد.

سامانه نیما یک سایت داخلی محسوب شده و سرورهای آن در داخل کشور قرار دارد و بر این اساس دسترسی به این سایت محدودیتی ندارد و به ادعای مسوولان نباید معاملات نیما دچار اختلال شده باشد؛ اما باید توجه داشت که قطعی و مشکل سراسری اینترنت در روزهای گذشته، تاثیر خود را برهمه معاملات مرتبط با اینترنت گذاشته که نیما نیز یکی از آنهاست.

همچنین بسیاری از واردکنندگان که باید پس از خرید ارز در نیما آن را برای واردات کالای مورد نظر خود اختصاص دهند، به علت قطع ارتباط با سایت های خارجی نمی‌توانستند اقدامات لازم برای خرید و واریز ارز را انجام دهند.

بازگشت معاملات صرافی‌ها به روال عادی

«کامران سلطانی‌زاده» رییس شورای عالی کانون صرافان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دسترسی به سامانه نیما در روزهای نخست قطع اینترنت دچار مشکل شده بود، اما اکنون روند معاملات به حالت عادی بازگشته است.

وی درباره مشکل برخی صرافی‌ها در دسترسی به اینترنت و انجام معاملات اضافه کرد: آن گروه از صرافی‌هایی که اینترنتشان به نام شرکت صرافی است محدودیتی ندارند، اما صرافی‌هایی که اشتراک اینترنت آنها به نام شخص حقیقی است، احتمالا مشکل دارند.

سلطانی‌زاده با اشاره به طراحی سامانه‌ای اختصاصی برای صرافان توسط بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی اقدام به راه اندازی سامانه «نورونتا» برای معاملات صرافان کرده است که ارتباطی به وضعیت اینترنت ندارد به طوری که حتی در صورت قطع اینترنت نیز اختلالی در فعالیت آن ایجاد نمی‌شود.

عضو هیات مدیره کانون صرافان گفت: شبکه نورونتا یک بستر امن ارتباطی برای صرافان برای معاملات و ثبت اطلاعات خرید و فروش ارز در سامانه نیما و سنا است.

وی خاطر نشان کرد: طراحی این سامانه از اقدامات سازنده بانک مرکزی برای بالابردن امنیت معاملات و رفع مشکلات قطعی اینترنت صرافی‌هاست.

سلطانی‌زاده با بیان اینکه سایر افراد امکان دسترسی به این سامانه را ندارند، اضافه کرد: حتی بابروز قطع اینترنت، صرافان می‌توانند معاملات خود را بوسیله این شبکه انجام دهند.

وی گفت: بیشتر صرافی‌ها تجهیزات لازم این سامانه را خریداری و در حال نصب قرار دارند؛ برخی از صرافی‌ها نیز هم اکنون از این سامانه استفاده می‌کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا